تبیان، دستیار زندگی
رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد گفته است که کشورش آماده گفت‌وگو بر پایه عدالت و احترام متقابل است. کدهایی را که هر دو این مردان اعلام کرده‌اند، نشان دهنده آن است که پس از گذشت سه دهه از تنش، آغاز گفت‌وگوها ساده نخواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تایم: باید با آیت‌الله خامنه‌ای گفتگو كنیم

آیت الله خامنه ای

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از جهان، مجله آمریکایی تایم با اعلام این مطلب در این باره، با چند تن از کارشناسان ارشد سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران گفتگو کرده است.

چه زمانی باید گفتگو‌ها آغاز شود؟

تایم در پاسخ به این پرسش می‌نویسد: عقل سلیم در این رابطه می‌گوید، رئیس‌جمهور اوباما برای مذاکره با تهران باید تا پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ماه ژوئن در تهران صبر کند، اما علی انصاری، یکی از کارشناسان ایرانی در مؤسسه «چاتام» لندن در این باره می‌گوید: هر كسی كه رأی بیاورد، باز هم گفتگوها را آغاز خواهد كرد.

با چه کسی باید گفتگو کرد؟

در کوتاه‌مدت، گفتگو و مذاکره با ایران کار بسیار دشواری است، اما یکی از مشاوران سیاست خارجی اوباما که به او در مورد ایران مشاوره می‌دهد، استدلال می‌کند که باید در آغاز با احمدی‌نژاد وارد گفتگو شد و از آن طریق با (آیت‌الله) خامنه‌ای گفتگو كرد.

یکی از کارشناسان که نخواسته نامش فاش شود، در این باره به تایم گفت: ما باید هدف خود را گفت‌وگو با (آیت‌الله) خامنه‌ای قرار دهیم. او تصمیم می‌گیرد که چه کسی را برای گفت‌وگو با آمریکا منصوب کند.

رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد گفته است که کشورش آماده گفت‌وگو بر پایه عدالت و احترام متقابل است

«هیلاری مان لورت»، یکی از دستیاران رایان کروکر در زمان سفارت وی در افغانستان که در خلال سال‌های 2001 تا 2003 با مقامات ایرانی به طور محرمانه در مورد افغانستان دیدار کرده است، می‌گوید، طرف ایرانی‌اش در این گفت‌وگوها، او را مطمئن کرده بود که (آیت‌الله) خامنه‌ای و یا مشاوران نزدیک او را پیش و پس از هر گفتگویی در جریان قرار خواهد داد.

وی اشاره می‌کند که علی اکبر ولایتی و کمال خرازی، وزرای سابق امور خارجه ایران در میان این مشاوران بوده‌‌اند. هر دو این افراد پیش از این تجربه همکاری با غرب را داشته‌اند.

چه کسی باید از جانب آمریکا گفتگو کند؟

این مسأله برای دولت آمریکا یک مشکل بزرگ است. مرد برنامه‌ریزی شده دولت اوباما برای این کار دنیس راس است که

آیت الله خامنه ای

هم نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه در دولت جورج بوش پدر بوده و هم در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون. موضع راس درباره ایران بسیار روشن است. او پیش از این، از طرح‌های فشار اقتصادی بر تهران حمایت کرده است. راس حتی گفته است که آمریکا تنها هجده ماه با سناریویی که در آن اسرائیل برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای به ایران جمله کند، فاصله دارد.

این تحلیل در حالی در مجله تایم به چاپ رسیده است که دنیس بلر، رئیس سازمان سیا در گزارش اخیر سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور با اشاره به ایران آورده بود، به رغم آن‌که بیکاری در ایران کاهش پیدا کرده، نرخ تورم افزایش یافته است.

در گزارش سیا آمده بود، حتی اگر با احتمالی احمدی‌نژاد هم در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی نرسد، بسیار بعید به نظر می‌رسد که در سیاست‌های هسته‌ای ایران تغییر ویژه‌ای پدید آید.

تهیه کننده: عطاالله باباپور