تبیان، دستیار زندگی
اگر شما فرد سالمی هستید، یعنی بیمار‌ی‌ متابولیکی یا اختلال خاصی مانند بالا بودن کلسترول خون را ندارید و نگرنی از بابت افزایش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چقدر تخم‌مرغ بخوریم؟

خوردن تخم مرغ

اگر شما فرد سالمی هستید، یعنی بیمار‌ی‌ متابولیکی یا اختلال خاصی مانند بالا بودن کلسترول خون را ندارید و نگرنی از بابت افزایش چربی خون ندارید، می‌توانید با خیال آسوده 4 تا 5 عدد تخم‌مرغ در هفته مصرف کنید.

تخم‌مرغ بهتر است به‌ صورت آب‌پز مصرف شود تا نیمرو.

برای کودکان و خانم های باردار ، البته باز هم به شرط سالم بودن، همان تعداد ذکر شده بلامانع است.

چربی تخم مرغ آن قدرها هم که فکر می کنید مضر نیست

بعضی از افراد به‌ طور کلی مصرف تخم‌مرغ را مضر می‌دانند. برای اطلاع این گروه از افراد باید عرض کنم چربی اشباع موجود در تخم‌مرغ بسیار کم تا متوسط بوده و منبع خوبی برای تامین ویتامین های B12، D و A و اسیدآمینه‌های ضروری محسوب می‌شود.

اگرچه تخم‌مرغ حاوی حدود 250میلی‌گرم کلسترول است، اما نباید فقط به همین عدد اکتفا کرد، چون به دلیل داشتن سایر اسیدهای چرب غیر اشباع، جذب کلسترول آن زیاد نیست.

بهتر است برای پایین آوردن کلسترول خون ، به جای حذف تخم‌مرغ از رژیم غذایی خود، چربی‌ها به خصوص چربی‌های اشباع را کمتر مصرف کنید، بنابراین مصرف 4 تا 5 عدد تخم‌مرغ در هفته هیچ ضرری برای شما ندارد.

سفیده ی تخم‌مرغ چربی ندارد و مصرف آن به ‌صورت کاملا پخته مفید است.

نوجوان‌ و تخم مرغ

ضمنا تخم‌مرغ در گروه پروتئین‌های حیوانی است و مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و لبنیات از پروتئین با کیفیت بالا برخوردار است.

توصیه مهم به ورزشکاران و نوجوانان

اما به نوجوان‌هایی که هر روز صبح، عادت دارند 4 تا 5 عدد تخم‌مرغ نیمرو کنند و به‌عنوان صبحانه میل نمایند، باید بگویم که این برنامه غذایی اصلا خوب نیست، حتی اگر ورزشکار هستید و یا به دلیل نوع خاص ورزش نیازمند دریافت پروتئین زیاد می‌باشید، بهتر است حتما با یک متخصص تغذیه‌ که در مورد رژیم غذایی ورزشکاران کار می‌کند، مشورت نمایید.

حتما پس از این مشاوره متوجه خواهید شد که مصرف یک جای این تعداد تخم‌مرغ در یک وعده غذایی، مفید نخواهد بود.

دکتر محمدرضا وفا - متخصص تغذیه و رژیم درمانی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

*مطالب مرتبط:

چقدر تخم مرغ را می شناسید

تخم مرغ خام، برای سلامتی شما

تخم مرغ؛ غنی ترین منبع پروتئین

روش‌های افزودن اُمگا-3 به تخم‌مرغ

آیا کلسترول تخم مرغ مضر است

مواد غذایی کاهش دهنده کلسترول خون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.