تبیان، دستیار زندگی
سپولیسی فوتبال ایران   2/7/1355 – دیدار برگشت جام تخت جمشید * استقلال 1- پرسولیس 1 گلها:هادی نراقی (24) برای استقلال و علی پروین (39) برای پرسپولیس سال1356 ، صعود به جام جهانی دراین سال تیم ملی ایران با مربیگری حشمت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروین ، پرافتخارترین پرسپولیسی فوتبال ایران


2/7/1355 – دیدار برگشت جام تخت جمشید

* استقلال 1- پرسولیس 1

گلها:هادی نراقی (24) برای استقلال و علی پروین (39) برای پرسپولیس

سال1356 ، صعود به جام جهانی

دراین سال تیم ملی ایران با مربیگری حشمت مهاجرانی و كاپیتانی علی پروین با عبور از سدحریفان آسیایی خود و برتری درمقابل استرالیا برای اولین باربه جام جهانی صعود كرد. در این سال پرسپولیس عنوان نایب قهرمانی لیگ سراسری را كسب كرد.

سال 1357 ، حضوردرجام جهانی آرژانتین

درخرداد ماه 57 ، تیم ملی ایران در رقابت های جام جهانی به میدان رفت ونتایج زیر را كسب كرد.

·ایران صفر- هلند3

·ایران – اسكاتلند1

·ایران1- پرو4

تركیب اصلی ایران در جام جهانی 1978 : ناصرحجازی، حسن نظری، حسین كازرانی،نصرا... عبدالهی، آندرانیك اسكندریان، علی پروین ( كاپیتان ) ، محمدصادقی، ایرج دانایی فرد، ابراهیم قاسم پور، غفور جهانی و حسن روشن.

همچنین در این سال ششمین دوره جام تخت جمشید تا هفته دوازدهم خود را سپری كرد اما به دلیل شرایط پذیرش انقلاب و اعلام مقررات حكومت نظامی ، برنامه بازیها در شهریور ماه به حالت تعلیق در آمد. این در حالی بود كه پرسپولیس دررده دوم جدول جای داشت.

سال 1358، خداحافظی از تیم ملی

در این سال تیم ملی ایران با تركیبی از بازیكنان جام جهانی رفته و تازه وارد ، به مربیگری حسن حبیبی به سنگاپور رفت تا برای كسب سهمیه المپیك 1980 مسكو مبارزه كند.

تیم ملی ایران صعود كرد ولی در واكنش به اشغال افغانستان توسط روسها ، المپییك مسكو از سوی ایران تحریم شد.  علی پروین كه در تمامی دیدارهای مقدماتی كاپیتان ایران بود در بازی آخر مقابل سنگاپور ( 22/12/58 ) در حالی كه سی و سه ساله بودبرای همیشه از بازیگری در تیم ملی خداحافظی كرد.

سال 1359 ، ركود فوتبا ل

در این سال به علت وقوع جنگ تحمیلی ، فوتبال در كشورمان از رونق بالایی برخوردار

نبود، بازی های باشگاهی با استقبال كمی روبرو شد و تعدادی از بازیكنان نخبه جذب باشگاه های خارجی ( عربی ) شدند.

سال 1360 ، قهرمانی در جام وحدت

در این سال پرسپولیس در جام باشگاه های تهران و همچنین جام حذفی تهران به مقام نایب قهرمانی رسید و در یك دوره مسابقات بین المللی با عنوان جام وحدت كه با حضور هشت تیم برگزارشدبا غلبه بر تیمهای لیبی ، ارتش سوریه و ارتش الجزایر قهرمان این رقابتها شد.

در همین سال پس از كنار رفتن مهراب شاهرخی از مربیگری پرسپولیس ، پروین در حین بازیگری مربی تیم نیز شد . تركیب اصلی پرسپولیس در این سال عبارت بود از :پروین، سلطانی ، پنجعلی ، عباد زاده ، كاشی نژاد، عربشاهی، درخشان، مایلی كهن،كارگر و فتح آبادی.

سال 1361 ، آقای گلی پروین

در این سال پرسپولیس به مربیگری و كاپیتانی علی پروین در مسابقات باشگاه های تهران با قدرت و صلابت حاضر شد و با كسب 30 امتیاز مقام اولی را از آن خود كرد.

علی پروین با 37 سال سن و 15 گل زده در حضور گلزنان قهاری چون ناصر محمدخانی،

كامل انجینی ، چنگیز و حمید علیدوستی عنوان آقای گلی مسابقات را كسب كرد.

سال 1362 ، قهرمانی درجام حذفی تهران

دراین سال پرسپولیس مقام قهرمانی جام حذفی تهران را به دست آورد و در باشگاه های تهران پس از استقلال دوم شد.

سال 1363 ، تعطیلی مسابقات

در این سال مسابقات باشگاه های تهران كه با صدرنشینی استقلال وپرسپولیس دنبال می شد به علت آشوب تماشاگران نیمه كاره تمام شد و جالب این كه در پایان هفته ششم كه بازی ها قطع شد ، پروین با 40 سال سن و 9 گل زده پیشتاز گلزنان بود.

توضیح: از این تاریخ به بعد ، نام پرسپولیس به پیروزی تغییر یافت .

سال 1364 عدم موفقیت

در این سال بازی ها در دو گروه برگزا رشد وتیم پیروزی نتوانست از گروه خود صعود كند.

سال 1365 ، شكست استقلال و قهرمانی پیروزی

در این سال باشگاه های تهران در دو گروه به میدان رفتند كه تیم پیروزی در مرحله نهایی با شكست دادن تیمهای استقلال و شاهین قهرما ن شد . دربازی استقلال و پیروزی كه با 3گل به سود قرمزها خاتمه یافت علی پروین برای اولین بار درطی آن سالها در برابر استقلال حاضر نشد و بازوبند كاپیتانی را به محمد مایلی كهن داد و خودش فقط به عنوان مربی روی نیمكت حاضر شد . این اولین برد پیروزی در مقابل استقلال با مربیگری پروین بود.

سال 1366 ،خداحافظی از دنیای بازیگری

در این سال پیروزی برای دومین بار پیاپی موفق به قهرمانی درتهران شد. در جام حذفی ایران نیز با گذشتن از سد حریفانی چون گوشت اصفهان ، دارایی ، ملوان و.... اولین عنوان حذفی خودرا بدست آورد تا سال  بعد نماینده ایران در جام باشگاه های آسیا باشد .تركیب اصلی پیروزی درسال66 : سلطانی- سید علی خانی -  كارگر- نعیم آبادی – مایلی كهن – فنونی زاده- یوسفی- عربشاهی – پیوس- لرستانی- غلام برزگر.

در روز26تیر1366 پروین پس از 17 سال حضور مستمر در تیم پیروزی كفشهایش را آویخت و برای همیشه از دنیای بازیگری خداحافظی كرد.

سال1367 ، اولین نامهربانی با پروین

تیم پیروزی به واسطه قهرمانی در دوره قبلی جام حذفی نماینده ایران در جام باشگاه های آسیا شد. این تیم در گروه چهارم با نمایندگان كشورهای مالدیو سری لانكا و بنگلادش در یك گروه آسان قرا ر  گرفت به طوری كه صعود بی درد سر این تیم از قبل مسجل می نمود .  اما در اوایل اردیبهشت سال 67 در اردوی تداركاتی این تیم كه در شمال كشور بر پا شده بود سناریوی تلخی برای تیم پیروزی چیده شد: غیبت كوتاه پروین و چند بازیكن مطرح این تیم در اردو ، شایعه بركناری پروین را بر سر زبانها انداخت.این شایعه ابتدا از سوی بنیاد مستضعفان تكذیب شد. ( تیم پیروزی در آن  سالها زیرنظرمستضعفان فعالیت می كرد) ولی این شایعات كم كم رنگ واقعیت به خود گرفتند و باشگاه بر كناری علی پروین را به علت عدم رعایت تشكیلات و ضوابط باشگاه و همچنین اهمال و سستی در انجام وظایفش اعلام كرد. پس از بركناری پروین ، اختلافات در جمع بازیكنان بالا گرفت و عملاً این تیم به دو گروه تقسیم شد. بازیكنان موافق با بركناری پروین زیرنظر ولی صالح نیا تمرینات خود را پیگیری

می كردند تا عازم بنگلادش شوند. اما این پایان كار نبود زیرا در آخرین بازی داخلی تیم پیروزی قبل از سفر( بازی با بانك ملی ) حودث تلخی درورزشگاه به وقوع پیوست كه بازی را تحت الشعاع خود قرار داد. طرفداران پیروزی در ضمن حمایت از پروین، علیه مربیان جدید و بازیكنان مخالف پروین شعارهای ناپسندی را سر دادند و در چنین شرایطی ، تیم پیروزی بدون روحیه لازم در روز 21 خرداد عازم بنگلادش شد.

تیم پیروزی پس از غلبه بر تیم ساندرزسری لانكا برای سر گروهی به مصاف میزبان

( بنگلادش ) رفت ، تیمی كه ناصر حجازی را به عنوان سر مربی ، بیژن طاهری و رضا نعلچگر را به عنوان بازیكن در خدمت خود داشت ، با این كه بازی با یك گل به سود پیروزی در جریان بود اماحریف به دو گل دست یافت تا تیم پیروزی دست خالی به تهران مراجعه كند . این ضعیف ترین نتیجه تاریخ فوتبال باشگاهی ایران در سطح آسیا بود .

پیروزی قبل از سفر به بنگلادش و در همین تهران ضربه اساسی را از اطرافیان و مغرضان خورد ! پس از بازگشت از بنگلادش و با وساطت برخی از دست اندركاران ، پروین بار دیگر به خانه اصلی اش بازگشت و تیم پیروزی در روز جشن بازگشتنش ( 10تیر 67 ) با 3 گل تیم پاس را مغلوب كرد .

       ادامه دارد ...