تبیان، دستیار زندگی
با استفاده از این ابزار می توانید توابع حسابی گویا یا نمایی را بررسی کنید. همچنین هر نوع تابعی را که در نرم افزارهای صفحه گسترده یا ماشین حساب های رسم کننده ی نمودار، قابل بررسی است، می توانید بررسی کنید. دستورالعمل ها روی کلید Y= or Plots کلیک کنید. د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابزار صفحه گسترده و ماشین حساب رسم کننده ی نمودار

ابتدا مدل سازی را دانلود نموده و فایل 01 را اجرا نمایید،سپس مراحل زیر را ادامه دهید.

مدل سازی
دانلود مدل سازی

با استفاده از این ابزار می توانید توابع حسابی گویا یا نمایی را بررسی کنید. همچنین هر نوع تابعی را که در نرم افزارهای صفحه گسترده یا ماشین حساب های رسم کننده ی نمودار، قابل بررسی است، می توانید بررسی کنید.

دستورالعمل ها

روی کلید Y= or Plots کلیک کنید. در این قسمت شما می توانید با یکی از سه روش مختلف زیر، نمودار را رسم کنید.

روش = Y:

می توانید در قسمت های مربوط به Y1 تا Y5، پنج تابع جبری مختلف وارد کنید. از عملگرهای + ، – ، * ، / و ^ جهت جمع، تفریق، ضرب، تقسیم و به توان رساندن استفاده کنید. مثلاً برای نمایش معادله ی   ید اطلاعات را به این صورت وارد کنید:  . به علاوه اگر از اعداد ثابت a,b,c در نمایش معادله ی جبری نمودار استفاده کنید، می توانید نمودار را مورد بررسی های بیشتری قرار داد. مثلاً اگر در قسمت مربوط به y1 معادله ی 3*a وارد شود، تغییر شیب این تابع جبری را می توان با تغییر مقدار a در قسمت graph (نمودار) ملاحظه کرد. (فقط در صورتی که مربع کنار قسمت های y1 تا y5 را انتخاب کرده باشید، نمودارها در قسمت graph به نمایش درخواهند آمد.

روش = Next:

در قسمت های مربوط به Next می توان معادله ی تابع بعدی را وارد کرد. این معادلات بازگشت کننده می باشند. مثلاً اگر در قسمت = Next مقدار 5+ را وارد کنیم، به این معنی است که مقدار جدید، 5 واحد بیش از مقدار فعلی خواهد بود. (اگر مقدار اولیه را در قسمت starting at وارد نکرده باشید، به طور خودکار صفر فرض خواهد شد.)

روش plot:

با انتخاب هر یک از مربع های مقابل قسمت های plot1 تا plot5 (نمودار 1 تا 5) با توجه به اطلاعات وارد شده در ستون های قسمت Data، نقاط مربوط بر روی نمودار رسم خواهند شد. برای دسترسی به اطلاعات صفحه گسترده، کلید Data را فشار دهید.

با انتخاب کلید Graph ، نمودار مشخص شده (به یکی از سه روش فوق) در قسمت Y= or Plots رسم خواهد شد. اگر در قسمت Y= or Plots  از ضرایب ثابت a,b,c استفاده گردد، در این قسمت با تغییر محل کلیدهای لغزان a,b,c می توان تغییرات اعمال شده در نمودار را ملاحظه کرد. مثلاً اگر تابع y1 به صورت Y1 = a*x+b وارد شده باشد، با تغییر محل کلیدهای لغزان a,b می توان انواع معادلات خطی به شکل y = ax + b را بررسی نمود.

کلید Window برای تنظیم قسمت قابل مشاهده ی نمودار می باشد، یعنی حداقل و حداکثر مقدار x,y را می توان تنظیم کرد. با انتخاب جعبه ی   "Show Legend" معادله ی مربوط به هر یک از توابع، در روی نمودار آن نوشته خواهد شد.

کار با نرم افزار

کلید Y= or Plots را انتخاب کنید و معادله ی Y1 = a*x+b را در قسمت Y1 وارد نمایید. این معادله، شکل کلی یک معادله ی خطی است، به طوری که a نشان دهنده ی شیب خط و b محل تقاطع با محور y ها می باشد. حال بر روی کلید graph کلیک کنید و به کمک کلیدهای لغزان a,b نمودارهای مختلف را مشاهده کنید.

  1. 1-با تغییر مقدار a، چه تغییری در نمودار خط ایجاد می شود؟ مثبت یا منفی بودن a چه تغییری در نمودار ایجاد می کند؟
  2. 2-با تغییر مقدار b، چه تغییری در نمودار خط ایجاد می شود؟ مثبت یا منفی بودن b چه تغییری در نمودار ایجاد می کند؟
  3. 3-پیش بینی کنید معادله ی خط y=3x+8 چه شکلی خواهد داشت. صحت پاسخ خود را با استفاده از نرم افزار و با قرار دادن a = ‑3 و b = 8 بررسی کنید.

مترجم: منصوره فروزان