تبیان، دستیار زندگی
روایتى را از امام صادق(ع) در ذیل آیه فوق آورده است كه فرمود: «این آیه ملامت و سرزنش جوانان غافلى است كه به سن هجده سالگى رسیده اند و از فرصت نوجوانى خود استفاده نمى كنند.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده از نگاه تو

آینده

نوجوانى دوران شكوفایى امیال نهفته در وجود انسان است و باید این امیال در مسیر صحیح هدایت و تربیت شوند، بر این اساس اولاً اولیاء تعلیم و تربیت لازم است نقش هدایتگرى خود را بیشتر از گذشته اعمال نمایند و ثانیاً متولیان اوقات فراغت به نیاز هاى نوجوانان در ایام تحصیل و بویژه در فصل تابستان توجه داشته باشند و از همه مهمتر خود نوجوانان لازم است به اهمیت این دوره پى برده و بدانند كه داشتن آینده اى سرشار از موفقیت در گرو برنامه ریزى دقیق و استفاده از گوهر ارزشمند زمان مى باشد.

اوقات فراغت زمانی برای گذران وقت و صرفا تفریح و خوشگذرانی نیست بلکه فرصتی است برای رسیدن به علایق هدفدار و کسب معارفی که در زمان دیگر مجالی برای پیگیری آن وجود ندارد.

حضرت رسول (ص) : پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت شمار : زندگی را پیش از مرگ ، صحت را پیش از بیماری ، فراغت را پیش از اشتغال ، جوانی را پیش از پیری و ثروت را پیش از نیازمندی .

اهمیت دوره نوجوانى از منظر دینى

قرآن كریم مى فرماید: «الله الّذى خَلَقَكُم مِن ضَعفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعدِ ضَعفٍ قُوَةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعدِ قُوَّةٍ َضعفاً وَشَیبَةً یَخلُقُ مایَشاءُ وَ هُوَالعَلیمُ القَدیرُ  (روم - 54) ؛ خدا همان كسى است كه شما را آفرید درحالى كه ضعیف بودید، سپس بعد از ناتوانى، قوت بخشید و باز بعد از قوت، ضعف و پیرى قرار داد .او هرچه بخواهد مى آفریند و دانا و تواناست.»

خداوند در این آیه از سه دوره مهم زندگى به عنوان سه مشخصه ضعف، قوت و ضعف ثانویه یاد مى كند. از بررسى تفاسیر و روایات وارده در این آیه كریمه بر مى آید كه ضعف همان دوره كودكى و قوت مرحله بعد از كودكى و ضعف دوم پیرى را شامل مى شود.

به نظر مى رسد قرآن واقعیت خارجى را بیان مى كند كه به صورت نسبى نه مطلق سه مرحله در دوره عمر انسان را شامل مى شود یعنى ضعف در كودكى و در پیرى اتفاق مى افتد و در این بیان مرحله اى از عمر انسان هست كه قوت نام دارد، چه این قوت بعد از كودكى باشد یعنى اوایل جوانى (نوجوانى ) و چه پایان جوانى. همچنین بر طبق آیات قرآن، رشد و بلوغ ملازم یکدیگر هستند.

آیه دیگرى كه مورد توجه بعضى مفسرین قرار گرفته و از آن دوران نوجوانى و یا حتى جوانى استنباط شده، آیه?? فاطر است: «أوَ لَم نُعَمِّركُم مَّا یَتَذَكَّرُ فِیهِ مَن تَذَ كَّرَ؛ آیا شما را به اندازه اى كه اهل تذكر در آن متذكر مى شوند عمر ندادیم » صاحب تفسیر برهان- سید هاشم بحرانى- روایتى را از امام صادق(ع) در ذیل آیه فوق آورده است كه فرمود: «این آیه ملامت و سرزنش جوانان غافلى است كه به سن هجده سالگى رسیده اند و از فرصت نوجوانى خود استفاده نمى كنند.»

اوقات فراغت زمانی برای گذران وقت و صرفا تفریح و خوشگذرانی نیست بلکه فرصتی است برای رسیدن به علایق هدفدار و کسب معارفی که در زمان دیگر مجالی برای پیگیری آن وجود ندارد.

دوستان جوان تبیان باتوجه به آیات و روایات فوق اهمیت دوران جوانی که گاه از آن به بهار عمر یاد می شود بر هیچکس پوشیده نیست. این مرحله از رشد دوره ای است که انرژی ، هوش، و قدرت بدنی به حد اکثر خود می رسد و اگر جوان برای حال و آینده خود برنامه و هدف نداشته باشد کسب موفقیت تقریبا نا ممکن و شاید بسیار مشکل است.

جوان در این دوره با استفاده از قوه تفکر و البته تجارب افراد بزرگتر و با تجربه، باید به طرح اهداف و چگونگی رسیدن به آنها بپردازد . با خویشتنداری به بلوغ خود کمک کند. داده ها و اطلاعات ومهارت خود را افزایش دهد و با تکیه به حکمت و قدرت ازلی به سوی موفقیت و شکوفایی به پیش رود. شما به عنوان جوانی آگاه و معتقد چه برنامه ای برای خود در نظر دارید؟

پی نوشت: كنز العمال ، ج 15 ، ص 879 ، ح 43490

 منبع : ایران عصر، با تغییر و اضافات 

مقالات مرتبط

تازه بالغان ،وسوسه های رنگارنگ

کلید طلایی ارتباط با جوان

دنیای مجازی و...

روشی برای ایجادشادابی درنوجوانان

آزادی با قید و شرط

گر نخواهی تو ، نخواهد هیچ کس

جوان در گفتار رهبری(2)

جوانیت را در چه کاری صرف کردی؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.