تبیان، دستیار زندگی
بهمن ماه امسال با التهاب همیشگیش میزبان محرم و صفر هم بود بهترین هدیه برای این روز ها کتاب هایی است که اندیشه ما را به سطحی عمیق تر از آنچه قبلا بوده است وارد کند . معرفی دو کتاب و یک نشریه که در حال و هوای این ماه رشد و نمو کرده اند را تقدیمتان می کنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم انداز هایی برای خواندن

بهمن ماه امسال با التهاب همیشگیش میزبان محرم و صفر هم بود بهترین هدیه برای این روز ها کتاب هایی است که اندیشه  ما را به سطحی عمیق تر از آنچه قبلا بوده است وارد کند . معرفی دو کتاب و یک نشریه که در حال و هوای این ماه رشد و نمو کرده اند را تقدیمتان می کنیم :

بر دامن سکوت

بر دامن سکوت

در آستانه سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی، اشعاری از شاعران مطرح معاصر همچون قیصر امین‌پور، سلمان هراتی، پرویز بیگی حبیب آبادی، علی موسوی گرمارودی و ... در قالب یك مجموعه و با موضوع شعر انقلاب اسلامی منتشر شد.

كتاب «بر دامن سكوت» با عنوان توضیحی «سخنی پیرامون پیكار سروده‌های مینوی در فاصله سال های 59 تا 67» تالیف سعید خومحمدی خیرآبادی و با همكاری مجتبی جوادی‌نیا در انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

در این كتاب در ابتدا در فصل‌هایی مجزا موضوعاتی همچون معیارهای ادبیات انقلاب اسلامی، ویژگی‌های شعر انقلاب اسلامی و غزل در قلمرو شعر انقلاب اسلامی بررسی شده است.

«جریان‌های عمده غزل پس از انقلاب، تعریف عمده غزل سیاسی اجتماعی، تاثیر مسائل سیاسی اجتماعی در شعر انقلاب» و همچنین «سر غزل دفاع مقدس از شهریور 1359 تا تیرماه 1367» موضوعات دیگری است كه در این مجموعه مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه این كتاب آثار غزل سرایان این عصر آمده كه ضمن ارائه اشعاری از شاعران مورد نظر، در تحلیلی كوتاه آثار شاعر مورد بررسی قرار گرفته است.

در این كتاب آثاری از شاعرانی همچون: ساعد باقری، حسین اسرافیلی، سید حسن ثابت، سهیل محمودی، قیصر امین‌پور، سلمان هراتی، سید علی موسوی گرمارودی، علیرضا قزوه، محمدرضا عبدالملكیان، پرویز بیگی حبیب‌آبادی و .... ارائه شده است.

سعید خو محمدی خیر آبادی مولف كتاب می‌گوید: «شعر انقلاب اسلامی در میان همه مقاطع تاریخ طولانی ایران این ویژگی را دارد كه تقریبا یك دست و كامل در جهت آرمان‌ها و سخنگوی احساسات و افكار و جهت‌گیری‌های یك ملت است.»

وی با بیان اینكه شعر انقلاب شعر درباری و می‌خانه‌ای نیست می‌افزاید: «این گونه شعری در واقع انعكاسی از روح جامعه‌ای فداكار و زبان حال امت آن جامعه است.»

مولف كتاب همچنین می گوید: «كتاب «بر دامن سكوت» در عین حال كه به بررسی اشعار انقلاب اسلامی از سال 1359 تا 1367 پرداخته، زمینه‌ای را برای معرفی این شاعران گران قدر فراهم آورده است.»

این كتاب در 200 صفحه قطع رقعی و در شمارگان 2 هزار و 500 نسخه در واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری سیستان و بلوچستان تولید شده كه انتشارات سوره مهر آن را منتشر كرده است.

چشم‌انداز ادبیات انقلاب اسلامی

چشم اندازادبیات انقلاب اسلامی

كتاب چشم انداز ادبیات انقلاب اسلامی به گفتگو‌هایی با اصحاب شعر و داستان انقلاب اسلامی اختصاص دارد.

این كتاب به دو فصل مجزای شعر انقلاب و ادبیات داستانی انقلاب تقسیم شده و در هر فصل به گفت‌وگوهایی با صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف ادبیات انقلاب پرداخته شده است.

در بخش مقدمه این كتاب آمده است: كتاب حاضر كه حاصل گفت‌وگو با حدود سی تن از شاعران، نویسندگان و منتقدان عرصه ادبیات معاصر و ادبیات انقلاب اسلامی است، با هدف دستیابی به شناختی روشن‌تر از مقوله‌های رسالت ادبیات، ادبیات متعهد، هنرو ادب ایرانی-اسلامی و شعر و ادبیات داستانی انقلاب اسلامی تدوین شده است. در انتخاب مصاحبه‌شوندگان سعی شده تا حدودی به تفاوت و تنوع دیدگاه‌ها و نگاه‌ها و تضارب آراء و افكار صاحبنظران توجه شود و گفت‌وگو‌ها به گونه‌ای مكمل یكدیگر باشند.

در فصل اول این كتاب گفتگو‌هایی با كامل احمدنژاد، صابر امامی، حسین اسرافیلی، امیری اسفندقه، براتی‌پور، كاووس حسن‌لی، بیگی حبیب‌آبادی، رحماندوست، سنگری، سیدجعفر شهیدی،‌علیرضا قزوه، عبدالجبار كاكایی،‌ محدثی خراسانی، ‌سبزواری، معلم دامغانی، یوسفعلی میرشكاك و... منتشر شده است.

در فصل دوم این كتاب نیز كه به ادبیات داستانی پس از انقلاب می‌پردازد، گفت‌وگوهایی با ابراهیم حسن‌بیگی، عبدالعلی دست‌غیب،‌ زنوزی‌جلالی،‌ محمدرضا سرشار و قاسمعلی فراست صورت گرفته است.

این كتاب 450 صفحه‌ای را مركز تحقیقات صدا و سیما با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 4000 تومان منتشر كرده است.

خیمه 48-47

خیمه

ماهنامه فرهنگی-اجتماعی خیمه شماره 47-48 با موضوع ویژه محرم و انقلاب اسلامی زیرنظر مركز مطالعات راهبردی خیمه، تنها مركز تخصصی با موضوع امام حسین (ع)، عاشورا و مناسك آیینی منتشر شد,

از مطالبی كه در این شماره منتشر شده می‌توان به تقویت قرائت عقلانی از عاشورا، پرونده ویژه سفر عتبات عالیات، نقش هیأت‌ها و عزاداری در انقلاب اسلامی، پرونده ویژه زنان امروز، زنان عاشورا، جوشش نهضت خمینی از چشمه ناب عاشورا، انسان‌شناسی دینی مخاطب ضروری‌ترین نیاز رسانه، عاشورا فكر زبان و عمل ایرانی، بررسی غنای نغمه‌ها و نواهای تعزیه و نوحه، جلوی هتك حرمت به مسافران كربلا را بگیرید و... اشاره كرد.

نویسندگان این شماره نشریه خیمه افرادی چون رسول جعفریان، احمد احمدی، محمد رزازی، عبدالمجید معادیخواه، نجف لك‌زایی، محمدمهدی جعفری، مهدی میرباقری، یحیی یثربی، مهدی محسنیان‌راد، محمدرضا سنگری، عبدالجبار كاكایی، علی معلم، رضا معممی مقدم، ابراهیم فیاض، محمدرضا فخرروحانی، ناصر باهنر، محمدرضا گلی‌زاده و... هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشریه را از سازمان‌های تبلیغات اسلامی سراسر كشور و كیوسك‌های مطبوعاتی معتبر تهیه كنند.

این نشریه 140 صفحه‌ای را مركز مطالعات راهبردی خیمه (تنها مركز تخصصی با موضوع امام حسین -علیه‌السلام-) با قیمت 850 تومان منتشر كرده است.


گرد آوری شده از : فارس نیوز