تبیان، دستیار زندگی
آمارها حاکی از آن است که افت تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان، کاهش ارتباطات خانوادگی و اجتماعی، انتخاب الگوهای نامناسب، بسیاری از مشکلات روحی و روانی نظیر پرخاشگری، افسردگی، عدم خواب مناسب و کافی در نتیجه تماشای بیش از حد تلویزیون و کار با اینترنت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتیادی نو

اعتیادی نو

افراد به مرور زمان و با تماشای بیش از حد تلویزیون دچار نوعی اعتیاد می‌شوند و دیگر رغبتی به برقراری ارتباط با دیگران ندارند. به‌طوری که همه برنامه‌ها را بی‌هدف تماشا می‌کنند و گاهی پای تلویزیون به خواب می‌روند و گاهی نیز علایم افسردگی در آنها بروز می‌کنند...

آمارها حاکی از آن است که افت تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان، کاهش ارتباطات خانوادگی و اجتماعی، انتخاب الگوهای نامناسب، بسیاری از مشکلات روحی و روانی نظیر پرخاشگری، افسردگی، عدم خواب مناسب و کافی در نتیجه تماشای بیش از حد تلویزیون و کار با اینترنت است.

اصولا به همین دلیل است که متخصصان به استفاده صحیح از برنامه‌های مختلف که از تلویزیون پخش می‌شود، تاکید دارند و معتقدند از همان دوران کودکی باید به کودکان‌مان بیاموزیم که هر برنامه‌ای را تماشا نکنند. البته استانداردهای مختلفی برای میزان تماشای تلویزیون در افراد تعریف شده که افراد به طور میانگین کمتر از سه ساعت به تماشای برنامه‌های تلویزیونی بنشینند اما این در حالی است که بسیاری از افراد به‌ویژه در روزهای تعطیل بیش از 10 ساعت تلویزیون نگاه می‌کنند و خودشان هم واقعا نمی‌دانند که علاقه‌مند به تماشای چه برنامه‌ای هستند که این روزها با گسترش زندگی آپارتمان‌نشینی و محدود شدن تفریحات، تلویزیون یکی از مهم‌ترین عوامل سرگرمی خانواده‌ها محسوب می‌شود که در عین حال از ضریب نفوذ بالایی نیز برخورداراست و بچه‌ها به جای بازی و فعالیت‌ در هوای آزاد، تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری، استفاده از اینترنت و دنیای مجازی را انتخاب می‌کنند و گاهی این موضوع به حدی شدت می‌یابد که حتی برای غذا خوردن هم از اتاقشان بیرون نمی‌آیند.

در عین حال خانواده‌ها باید نظارت بیشتری روی تماشای تلویزیون کودکان و نوجوانان خود داشته باشند و با زمان‌بندی مناسب اجازه ندهند که دنیای مجازی جای دنیای واقعی و به دنبال آن جای کانون گرم خانواده‌های ایرانی را بگیرد.

آمارها حاکی از آن است که افت تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان، کاهش ارتباطات خانوادگی و اجتماعی، انتخاب الگوهای نامناسب، بسیاری از مشکلات روحی و روانی نظیر پرخاشگری، افسردگی، عدم خواب مناسب و کافی در نتیجه تماشای بیش از حد تلویزیون و کار با اینترنت است. با توجه به کاربرد وسیع تلویزیون، سازندگان و مدیران رسانه‌های تصویری باید کاملا به جایگاه حساس این رسانه و قدرت آموزش‌های مثبت و منفی برنامه‌ها واقف باشند و برنامه‌هایی خاص را برای ساعات مختلف شبانه‌روز در نظر بگیرند. در عین حال خانواده‌ها باید نظارت بیشتری روی تماشای تلویزیون کودکان و نوجوانان خود داشته باشند و با زمان‌بندی مناسب اجازه ندهند که دنیای مجازی جای دنیای واقعی و به دنبال آن جای کانون گرم خانواده‌های ایرانی را بگیرد.

منبع: سلامت

تنظیم برای تبیان:کهتری

مقالات مرتبط

تلویزیون تهدید یا تفریح؟!

تلویزیون‌ها ، خاموش!!

قدرت تلویزیون

مخدری به‌نام تلویزیون!

تلویزیون، مفید یا مضر

تلویزیون : دشمنی در خانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.