تبیان، دستیار زندگی
به غیر از Intel، شرکت AMD نیز پردازنده دوهسته‌ای مخصوص لپ‌تاپ‌ تولید می‌کند که اگر روی برچسب بدنه لپ‌تاپ‌ها دقت کنید با دو نام Athlon64 X2 و Turion64 X2 مواجه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پردازنده‌های دوهسته‌ای در لپ‌تاپ‌ها

amd proccesor

روز گذشته درباره تفاوت کلی میان پردازنده‌های Dual Core وCore Duo در لپ‌تاپ‌ها سخن گفتیم و امروز سعی در تکمیل آن داریم. به غیر از Intel، شرکت AMD نیز پردازنده دوهسته‌ای مخصوص لپ‌تاپ‌ تولید می‌کند که اگر روی برچسب بدنه لپ‌تاپ‌ها دقت کنید با دو نام Athlon64 X2 و Turion64 X2 مواجه خواهید شد. ساختار فنی این دو خانواده مشابه مدل‌های فاخر Athlon64 X2 طرح ریزی شده است با این تفاوت که برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها بهینه شده است.

این علامت X2 نشان دهنده استفاده از دوهسته پردازشی است و از چند ماه آینده مدل‌های جدید نیز وارد بازار خواهند شد که از عنوان Turion Ultra و Athlon استفاده خواهند کرد. مدل‌های Turion64 X2 برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها توصیه می‌شوند و در قدرت و کارایی آنها شک نکنید.

درباره نام مدل‌ها

نام مدل‌های Turon64 X2 با TL و نام مدل‌های Athlon64 X2 با TK آغاز می‌شود.

مدل‌های نسل جدید65 نانومتری مخصوص لپ‌تاپ‌ AMD به صورتTurion Ultra ZM، Turion RM و Athlon QL نامگذاری شده‌اند.

تنها جهت اطلاع عرض می‌کنم که 50 - TL قدیمی‌ترین عضو خوانده است که از رده خارج شده است. مدل‌های 52 - TL، 56 -TL،60 -TL و 64 - TL با معماری 90 نانومتری تولید شده و در حال خروج از بازار هستند.

مدل‌های53 - TK،55 – TKو 57 - TK که مربوط به پردازنده‌های Athlon64 X2 بوده و مدل‌های 56 -TL، 58 -TL، 60 -TL، 62 -TL، 64 -TL، 66 –TL و 68 -TL که مربوط به پردازنده‌های Turion64 X2 هستند با معماری 65 نانومتری تولید شده و خروج خود از بازار لپ‌تاپ‌ها را فکر می‌کنم از چند ماه دیگر آغاز کنند.

بازار پر محصول و مار‌ک‌های متنوع مشتریان را در خرید این کالا سردرگم می‌سازد

تمامی مدل‌های دیگر که با عنوان ZM، RM و QM آغاز می‌شوند جدید بوده و برخی از آنها هنوز وارد بازار نشده‌اند. توصیه می‌کنم از خرید مدل‌های 90 نانومتری که در بالا بدان‌ها اشاره شده است پرهیز کنید که دوران آنها گذشته است. مدل‌های 65 نانومتری TL به خصوص 66 -TL و 68 -TL گزینه‌های مناسبی برای استفاده هستند، هر چند استفاده از مدل‌های جدید بیشتر توصیه می‌شود.

این را هم بگویم که قیمت لپ‌تاپ‌هایی که از نمونه‌های جدید استفاده می‌کنند قدری تیز است که به مرور تا حد و حدود منطقی خود افت خواهد کرد. با این حال قیمت لپ‌تاپ‌هایی که از محصولات AMD Turion استفاده می‌کنند مناسب‌تر از محصولاتی است که از Intel بهره می‌گیرند.

دیگر اینکه...

در برتری مدل‌های Athlon64 X2 بر مدل‌های Intel Dual Core شک نکنید و خود را عذاب ندهید. هرچند قبول دارم برخی مدل‌های 45 نانومتری Core 2 Duo محلی از اعراب نگذاشته‌اند و قبول دارم مدل‌های Turion برای رقابت با آنها راه درازی در پیش دارند.

این را هم بگویم که لپ‌تاپ‌های گران قیمت Acer Ferrari از پردازنده های Turion64 X2 بهره می‌برند و نیز شرکت HP بهترین تولیدکننده لپ‌تاپ‌ برپایه محصولات AMD است که با قدری زحمت می‌توان برخی مدل‌های آن را در بازار داخلی پیدا کرد.

جواد زارعی