تبیان، دستیار زندگی
حتماً متوجه شده‌اید که خورشید در این مواقع به شکل گلوله‌ای سرخ و آتشین در می‌آید. این در حالی است که در تمام طول روز خورشید، سفید رنگ است. آیا می‌دانید دلیل آن چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا خورشید سرخ می شود؟

غروب

بی‌تردید اکثر شما خورشید را به هنگام طلوع و غروب دیده‌اید. حتماً متوجه شده‌اید که خورشید در این مواقع به شکل گلوله‌ای سرخ و آتشین در می‌آید. این در حالی است که در تمام طول روز خورشید، سفید رنگ است. آیا می‌دانید دلیل آن چیست؟

می‌دانیم که اطراف کره زمین را هوایی احاطه کرده است که به آن جو یا اتمسفر گفته می‌شود. نور خورشید قبل از آنکه به ما برسد، از میان اتمسفر عبور می‌کند. همانطور که می‌دانید نور خورشید از ترکیب هفت رنگ قرمز،نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش تشکیل شده است.

پرتوهای بنفش، نیلی و آبی بیشتر و پرتوهای قرمز و نارنجی کمتر پراکنده می‌شوند. به همین دلیل قسمت اعظم دو رنگ قرمز و نارنجی به چشمان ما می‌رسد. در نتیجه خورشید را به هنگام طلوع و غروب به رنگ سرخ می‌بینیم

هنگام طلوع و غروب وقتی خورشید نزدیک افق است، پرتوهای نور باید 50 برابر مسافتی را که هنگام ظهر در اتمسفر می‌پیمایند، طی کنند تا به ما برسند. گرد و غبار، دود و بخار آب موجود در هوا رنگ‌های تشکیل دهنده نور خورشید را در جهات مختلف پخش می‌کنند. پرتوهای بنفش، نیلی و آبی بیشتر و پرتوهای قرمز و نارنجی کمتر پراکنده می‌شوند. به همین دلیل قسمت اعظم دو رنگ قرمز و نارنجی به چشمان ما می‌رسد. در نتیجه خورشید را به هنگام طلوع و غروب به رنگ سرخ می‌بینیم.

برگرفته از کتاب: چرا چطور چگونه؟

********************************

مطالب مرتبط

هلیم چیست؟

اکسیژن چه فوایدی دارد؟

چرا اجسام داغ، ما را می‌سوزانند؟

سیلیسیم چیست؟

شبنم چگونه شکل می‌گیرد؟

یک گوگل چیست؟

شیشه نشکن چیست؟

لنز بهتر است یا عینک؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.