تبیان، دستیار زندگی
کتاب خاطرات احمد احمد نوشته محسن كاظمی، برای یازدهمین بار از سوی انتشارات سوره مهر تجدید چاپ شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات احمد احمد" به چاپ يازدهم رسيد

خاطرات ،احمد احمد، به ،چاپ یازدهم ،رسید

کتاب "خاطرات احمد احمد" نوشته محسن كاظمي، براي يازدهمين بار از سوي انتشارات سوره مهر تجديد چاپ شد

محسن كاظمي، نويسنده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره كتاب خاطرات "احمد احمد" اظهار داشت: با احمد احمد در زمان نگارش خاطرات جواد منصوري آشنا شدم. كار نگارش اين كتاب كه 4 سال به طول انجاميد، با مصاحبه‌هاي طولاني مدت احمد احمد، در تابستان 76 آغاز شد.

وي ادامه داد: احمد احمد،‌ سال 1344 به دليل فعاليت در حزب مخفي ملل اسلامي (به رهبري سيد محمد كاظمي بجنوردي) دستگير شد.

نويسنده اين كتاب تصريح كرد: خاطرات احمد احمد، تمام زندگي كسي را در بر مي‌گيرد كه در جايگاه معلمي و در خانواده‌اي آشنا با مسائل سياسي زندگي مي‌كرد.

كاظمي افزود: خاطرات "احمد احمد" براي اولين بار با نثر و روايت جديدي شكل گرفت. زيرا حاكميت نگاه تاريخي در اين كتاب و بيان به موقع از اشخاص و رويدادها عاملي بود براي اين كه از بسياري فراز و نشيب‌ها سخن به ميان آيد. در واقع اين كتاب آغازگر گونه خاطره‌نويسي تدويني است.

وي در پايان با اشاره به تفاوت‌هاي داستان و خاطره‌ اظهار داشت: در داستان قابليت جولان خيال و مجاز وجود دارد. درست به همين دليل است كه داستان عناصر حقيقي يك واقعه را نمي‌تواند داشته باشد. در حالي كه در خاطره به خصوص خاطره‌هايي كه در خدمت تاريخ شفاهي قرار دارند، خيال راهي ندارد و تمام آن بيان وقايع و مستندات است.

از جمله آثار محسن كاظمي مي‌توان به كتاب‌هاي "نوشتم تا بماند: یادداشت‌های روزانه جنگ آیت‌الله جمی"، "خ‍اطرات‌ اح‍م‍د اح‍م‍د"، ‌"خ‍اطرات‌ ع‍زت‌ ش‍اه‍ی"‌ و "خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)" اشاره كرد.

کتاب "خاطرات احمد احمد" این نویسنده در 9 بخش و با موضوعاتي مانند؛ دوران كودكي و اوضاع خانوادگي، تحصيلات ابتدايي و متوسطه، آشنايي با انديشه حضرت امام خميني(ره)، عضويت در انجمن ضدبهائيت، فعاليت در حزب ملل اسلامي، دوران دستگيري و زندان قزل‌قلعه و شكنجه‌هاي مرگبار، ازدواج و دستگيري مجدد، ارتباط با شهيد اندرزگو و درگيري با ساواك، دوران انقلاب و تظاهرات مردمي و آزادي، جنگ تحميلي و حضور در جبهه نوشته و تنظيم شده است.

در پايان كتاب اسناد و عكس‌هاي قابل توجهي از احمد احمد و بازتاب چاپ‌هاي گذشته كتاب او در ميان خوانندگان آورده شده است.

احمد احمد از مبارزان در دوره پهلوي دوم است. به دليل نوع مبارزاتش با گروه‌هاي مبارز بسياري همكاري و فعاليت داشته و به سبب آن چندين بار دستگير، شكنجه و زنداني شده است. وي در آخرين برخورد با مأموران ساواك از ناحيه پا تير خورد و مصدوم و معلول شد.

چاپ یازدهم خاطرات "احمد احمد" نوشته محسن كاظمي و توليد دفتر ادبيات انقلاب اسلامي، در قطع رقعي و 574 صفحه و با شمارگان 2500 نسخه و قيمت 7500 تومان، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.