تبیان، دستیار زندگی
سال ها از اختراع ماوس کامپیوتر می گذرد. با ما همراه شوید تا سری به زندگی پرفراز و نشیب این ابزار دوست داشتنی امروزی بزنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش تصویری موش‌های اولیه!

سال‌ها از اختراع ماوس کامپیوتر می‌گذرد. با ما همراه شوید تا سری به زندگی پرفراز و نشیب این ابزار دوست داشتنی امروزی بزنیم

mouse

1968: شروع انقلابی

درست 9 دسامبر سال 1968 بود که دوگلاس اینگلبارت – پژوهشگر موسسه تحقیقات استنفورد آمریکا – اختراع منحصر به فردش را در معرض نمایش گذاشت؛ ماوس کامپیوتر! این وسیله در آن زمان یکی از عجیب‌ترین ابداعات به حساب می‌آمد.

اولین نمونه ماوس اینگلبارت است که در دستان خودش نگه داشته شده است. به شکل مکعبی و جعبه چوبی دست‌ساز آن توجه کنید و به آن چرخ‌های گردان درشت داخل آن!. تنها شباهت این هیولا با ماوس‌های امروزی، همان سیمی است که آن سویش را به کامپیوتر وصل می‌کند و اطلاعات را رد و بدل می‌کند؛ بگذریم که دنیای ماوس‌های بی سیم، همین خرده شباهت را هم از بین برده است!

mouse

1982: اولین ماوس‌های لاجیتک

سال های اول اصلا مشخص نبود که ماوس قرار است چه اندازه‌ای باشد یا مثلا چند تا دگمه داشته باشد. اولین ماوس‌های لاجیتک که در عکس می‌بینید (حول و حوش 1982 میلادی)، بیشتر شبیه وسایل آزمایشگاهی بودند تا ابزار روزمره کامپیوتر! لاجیتک تاکنون بیش از یک میلیارد عدد از این وسیله دوست داشتنی و مدل‌های مختلف آن را فروخته است؛ مدل‌هایی که به مراتب از آنچه در تصویر می‌بینید، زیباتر و راحت‌تر بودند.

mouse

1984: اولین ماوس مایکروسافت

شرکت اپل (Apple) با معرفی اولین کامپیوتر مکینتاش خود در سال 1984، بیش از هر انفاق دیگری در دنیا آن روز، باعث گسترش و رشد گرایش و توجه عموم مردم به ماوس شد. البته اپل اولین کامپیوتر مجهز به ماوس خودش را یک سال زودتر راهی بازار کرده بود؛ کامپیوتری به نام لیزا (Lisa) که متاسفانه سرنوشت خیلی بد و نامناسبی پیدا کرد. در همان سال 1983 بود که مایکروسافت هم اولین ماوس خود را ارائه کرد؛ وسیله‌ای که 195 دلار در آن زمان قیمت داشت و برای اینکه بتوانید با آن کار کنید، باید یک کارت اینترتال مخصوص برای کامپیوتر شخصی‌تان می‌گرفتید و نصب می‌گردید.

mouse

1985: اولین ماوس‌های اپل

اولین ماوس‌های اپل که در اواسط دهه 1980 به بازار روانه و با نام Mac plus عجین شدند، در مقایسه با مدل‌های امروزی بسیار ابتدایی و پیش پاافتاده به نظر می‌رسیدند. اما باید پذیرفت که اگر آن موقع یک ماوس پیشرفته چند دگمه‌ای بی سیم خودست نوری، جلوی کاربر کامپیوتر می‌گذاشتی، بیچاره نمی‌دانست که با آن چه کار باید بکند. ماوس‌ها باید آن وقع ساده می‌بودند چون قرار بود پیچیده‌تر شوند.

mouse

1988: اولین ماوس نوری شرکت سان

امروز ماوس‌های نوری به خوبی توانسته‌اند ماوس‌های معمولی گوی دار را ضربه فنی کنند و پشتشان را به خاک بمالند اما باید حق داد که در دهه 1980، کمی تا قسمتی عجیب و غریب جلوه می‌کردند و برای کار کردن با آنها باید یک ماوس پد درخشان خاص برایشان می‌خریدند و قیمت گزافی هم می‌پرداختید. قیمت یک چنین ماوسی که در تصویر می‌بینید و مربوط به سال 1988 است، حدود 100 دلار می‌شد.

mouse

1993: ماوس 2/0 از مایکروسافت

این ماوس که در سال 1993 ارائه شد، یکی از بهترین و پرفروش‌ترین ابزارهای تاریخ کامپیوتر است و حتی بعضا پس از 15 سال استفاده، هنوز در گوشه و کنار در دست کاربران دیده می‌شود. اصلی ترین مشخصه این ماوس، طراحی ارگونومیک بسیار راحتش در آن زمان برای راست دست‌ها بود (که البته چپ دست‌ها هم راحت استفاده می‌کردند، اگردائم ماوس را این دست آن به دستمی کردند.)

track ball

1993: اولین گوی چرخان (trackball)

گوی چرخان، مثل دوچرخه‌ای است که آن را برعکس کرده باشید. قاعدتا برتری گوی چرخان به ماوس این است که نیاز به ماوس پد ندارد و همین قضیه برای خیلی از کارران، خوب جلوه می کرد... . البته هیچ وقت گوی چرخان نتوانست جایگاه خیلی آن چنانی ای در بین کاربران پیدا کند مگر در کارهای فنی و دقیق خاص!

mouse

1993: اولین ماس iMac اپل

این ماوس دایره‌ای شکل، همراه اولین کامپیوتر iMac شرکت اپل به بازار فرستاده شد و البته نتوانست نام پدران خود را به خوبی زنده کند! بعضی از نویسندگان مجلات کامپیوتری هم نام آن را جزو «25 محصول به درد نخور تاریخ کامپیوتر» نوشتند.

mouse

1993: ماوس مفهومی لاجتیک

این ماوس مفهومی لاجیتک که لاغر و دراز هم بود، 2 حسگر (سنسور) داشت که به آن امکان می‌داد بتواند عمل بزرگنمایی و چرخش را همزمان انجام دهد. البته این محصول آن قدر پیچیده بود که نمی‌توانست در بازار خوب بفروشد؛ نکته‌ای که لاجیتک متوجه آن شد، قبل از اینکه آن را از آزمایشگاه بیرون بیاورد و به مشتریان عرضه کند.

همشهری جوان