تبیان، دستیار زندگی
شاید کمتر کسی را بشناسید که تا کنون دچار گلودرد نشده باشد. همه افراد تجربه آن را دارند. به همین دلیل نیز با مشکلات ناشی از آن آشنایی دارید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلودرد چرکی

گلودرد چرکی

شاید کمتر کسی را بشناسید که تا کنون دچار گلودرد نشده باشد. همه افراد تجربه آن را دارند. به همین دلیل نیز با مشکلات ناشی از آن آشنایی دارید.

خیلی از اوقات گلودرد آن چنان جدی نیست، اما به هر صورت نیاز به بررسی دارد. گلودرد نزد کودکان بیش از بزرگسالان روی می ‌دهد.

گفتگوی زیر با دکتر منصور بهرامی، متخصص اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این باره می باشد.

عامل ایجاد گلودرد چرکی چیست؟

گلودرد چرکی عفونتی شایع است و ناشی از نوعی باکتری به نام "استرپتوکوک بتاهمولیتیک" است. اغلب افراد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی 2 تا 7 روز قبل، با فرد دیگری که به این بیماری مبتلا بوده تماس داشته ‌اند.

چه افرادی بیش از دیگران در معرض گلودرد هستند؟

کودکان 5 تا 15 ساله که در کلاس درس یا اماکن گروهی دیگر هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به گلودرد استرپتوکوکی قرار دارند. این بیماری عموما از طریق ترشحات بینی یا حلق و گاهی از راه غذا یا آب آلوده منتقل می‌شود.

این باکتری از طریق قطرات تنفسی موجود در هوا یا تماس مستقیم، مثلا دست زدن به دستگیره ی در یا هر سطح آلوده ای منتقل می‌شود.

علایم و نشانه‌ های گلودرد چرکی چیست؟

نشانه‌ های این گلودرد شامل قرمزی و تورم لوزه‌ها ، تورم غدد لنفاوی در جلوی گردن، تب، سردرد، درد عضلانی، شکم درد و گلودرد است.

چه طور می ‌توانیم این گلودرد چرکی را تشخیص دهیم؟

تشخیص گلودرد

از آن جایی که نشانه‌ های گلودرد چرکی شبیه چند بیماری دیگر از جمله سرماخوردگی است، پزشک می ‌تواند برای تشخیص عفونت استرپتوکوکی، آزمون کشت ترشحات حلق را انجام دهد. برای این آزمون، ابزاری شبیه گوش پاک‌ کن به ته حلق مالیده می‌ شود. ترشحات چسبیده به آن برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می ‌شود.

اگر گلودرد چرکی را درمان نکنیم، چه اتفاقی می ‌افتد؟

اگرچه گلودرد چرکی معمولا خطرناک نیست، اما در صورت عدم درمان می ‌تواند عوارضی مانند تب مخملک، عفونت سینوسی، عفونت گوش ، بیماری ‌های کلیوی و تب روماتیسمی را به همراه باشد.

گلودرد چرکی چگونه درمان می ‌شود؟

درمان گلودرد با آنتی بیوتیک

از آنجا که گلودرد چرکی، نوعی عفونت باکتریایی است، معمولا با آنتی ‌بیوتیک درمان می ‌شود.

با شروع درمان، نشانه ‌های بیماری اغلب در طی 1 تا 2 روز برطرف می ‌شوند و حال بیمار بهتر می ‌شود، اما تکمیل دوره درمان، بسیار حایز اهمیت است، زیرا قطع زودهنگام دارو می‌ تواند باعث ظهور گونه ‌های جدید از باکتری شود که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند. همین ‌طور ممکن است باعث ابتلای مکرر به گلودرد چرکی و عوارض دیگری مثل تب روماتیسمی گردد.

چه‌ طور می ‌توانیم از ابتلای خود و فرزندان مان به گلودرد چرکی پیشگیری کنیم؟

اگر کودک شما به گلودرد چرکی مبتلا شده است، مراقب باشید تا هیچ‌ کس از لیوان و قاشق و بشقاب او استفاده نکند. این وسایل را با دقت، با آب داغ و مواد شوینده بشویید، حتی برخی افراد، مسواک فرزندشان را نیز عوض می‌ کنند.

سرماخوردگی هم گلودرد می ‌آورد. در مواردی که به دنبال سرماخوردگی دچار گلودرد می ‌شویم، چاره چیست؟

بهترین درمان استراحت است. ماندن در منزل به پیشگیری از ابتلای دیگران کمک می ‌کند. در یک اتاق گرم (نه داغ) و مرطوب (با دستگاه تهویه یا بُخور) استراحت کنید.

برای رقیق کردن مخاط، آب فراوان بنوشید.

بزرگسالان می ‌توانند برای رفع کسالت و درد، از استامینوفن ساده استفاده کنند.

مصاحبه کننده: دکتر مجتبی جوان‌بختی

* مطالب مرتبط:

خودسرانه بچه‌ها را معالجه نكنید

10باور غلط درباره سرماخوردگی (1) و (2)

با گلودرد چه كنیم؟

10 فرمان برای مبتلایان به گلودرد

درمان گلودرد

طعم تلخ زمستان در گلو

سرماخوردگى، بیمارى فصل

سرماخوردگی را جدی بگیریم

امان از سرماخوردگی

زمستان و سرماخوردگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.