تبیان، دستیار زندگی
مدیر گروه داوری تاریخ و سیره دهمین همایش كتاب سال حوزه معتقد است آثار رسیده به این گروه نسبت به سال‌های گذشته، روزآمدترند و بیشتر با معیارهای علمی انطباق دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدير گروه تاريخ و سيره كتاب سال حوزه:

كتاب‌هاي امسال با معيارهاي علمي انطباق دارند

مدیر گروه تاریخ و سیره كتاب سال حوزه، كتاب‌های،امسال ،با،معیارهای ،علمی، انطباق ،دارند

مدير گروه داوري تاريخ و سيره دهمين همايش كتاب سال حوزه معتقد است آثار رسيده به اين گروه نسبت به سال‌هاي گذشته، روزآمدترند و بيشتر با معيارهاي علمي انطباق دارند

حجت‌ الاسلام محمدرضا باراني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با بيان اين‌كه كتاب‌هاي رسيده به گروه تاريخ و سيره همايش كتاب سال حوزه از نظر كمي با سال‌هاي گذشته برابري مي‌كنند، اظهار داشت: از لحاظ تعداد كتاب‌هاي موفق، آثار امسال تقريبا با رشد 100 درصدي نسبت به سال‌هاي گذشته مواجه بوده‌اند.

وي اين مساله را نشانگر نگاه رو به جلوي نويسندگان حوزوي در نگارش كتاب‌هاي روزآمد دانست و افزود: موضوعاتي كه در كتاب‌ها ديده مي‌شوند نيز موضوعات جديدي اند و نويسندگان به حيطه‌هاي تازه‌اي وارد شده‌اند.

وي نوآوري را خصيصه ديگر كتاب‌هاي رسيده به گروه تاريخ و سيره همايش كتاب سال حوزه دانست و گفت: موضوعاتي نظير همگرايي، تشيع و تمدن، از جمله مسايلي‌اند كه با نگرش‌هاي جديدي به آنها پرداخته شده است.

مدير گروه داوري تاريخ و سيره دهمين همايش كتاب سال حوزه، تقويت استنادات كتاب‌ها را از جمله ساير نقاط مثبت كتاب‌هاي اين گروه برشمرد و اضافه كرد: اين استنادات به نگارش كتاب‌ها، بر اساس معيارهاي علمي دانش تاريخ پيش مي‌رود.

وي افزود: تتبع گسترده‌تر و متنوع‌تر در ميان كتاب‌ها از خصيصه‌هاي ديگر كتاب‌هاي رسيده به اين گروه است؛ به گونه‌اي كه تحقيق در ميان كتاب‌هاي چاپ شده در ايران، كتاب‌هاي اهل سنت و كتاب‌هاي خاورشناسان از اعصار قديم و جديد در كتاب‌ها ديده مي‌شود.

باراني با بيان اين‌كه ادبيات نوشتاري تاريخ‌پژوهان حوزوي تغيير كرده و بهبود يافته است، اظهار داشت: از جمله ايراداتي كه قبلا به اين‌گونه كتاب‌ها گرفته مي‌شد، اين بود كه با زبان معيار منطبق نيستند و اغلب به ادبيات نوشتاري با استفاده از الفاظ خاص فضاي حوزوي توجه دارند، در صورتي كه اكنون زبان كتاب‌ها، همان زباني است كه در فضاي دانشگاهي و بر اساس استانداردهاي روز از آن استفاده مي‌شود.

وي ساختار روش‌مند و علمي را از جمله ساير خصوصيات كتاب‌هاي گروه تاريخ و سيره برشمرد و افزود: بر خلاف گذشته، اكنون اصول و ساختار عناوين اصلي و فرعي با يك سير منطقي در كتاب‌ها قرار مي‌گيرد.

وي اين مسايل را نشانگر توسعه علمي در رشته تاريخ در حوزه علميه دانست.