تبیان، دستیار زندگی
شماره سه و چهار فصلنامه تخصصی درحوزه فرهنگ و سیاست با عنوان «نامه دولت اسلامی» با مقالاتی در حوزه فرهنگ و سیاست، اقتصاد، امنیت‌ملی و سیاست خارجی، گفت‌وگو، نقد و نظر، ترجمه، معرفی اسناد و معرفی كتاب، از سوی مركز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری منتشر شد. چكیده م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در «نامه دولت اسلامي» عنوان شده است

نهضت ملي هسته‌اي؛ مهمتر از نهضت ملي نفت

در «نامه دولت اسلامی» عنوان شده است   نهضت ملی هسته‌ای؛ مهمتر از نهضت ملی نفت

شماره سه و چهار فصلنامه تخصصي درحوزه فرهنگ و سياست با عنوان «نامه دولت اسلامي» با مقالاتي در حوزه فرهنگ و سياست، اقتصاد، امنيت‌ملي و سياست خارجي، گفت‌وگو، نقد و نظر، ترجمه، معرفي اسناد و معرفي كتاب، از سوي مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري منتشر شد. چكيده مقالات اين شماره فصلنامه «نامه دولت اسلامي»، به زبان‌هاي عربي و انگليسي ترجمه و درج شده اند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين فصلنامه كه به همت مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري منتشر شده، دربردارنده مقالاتي در حوزه فرهنگ و سياست، اقتصاد، امنيت‌ملي و سياست خارجي، گفت‌وگو، نقد و نظر، ترجمه، معرفي اسناد (وابستگي توسعه در ايران) و معرفي كتاب است.

فصلنامه «نامه دولت اسلامي» در بخش فرهنگ و سياست، شامل  12 مقاله است كه عناوين آنها از اين قرارند: «ملازمه عدالت و توسعه يافتگي در ايران»(گفتارهايي از دكتر محمود احمدي‌نژاد درباره موانع فرهنگي توسعه در ايران)، «انقلاب اسلامي، گذار از گم‌گشتگي هاي توسعه غربي و بازگشت به توسعه بومي ايراني ـ اسلامي»(بازخواني فرآيند توسعه اسلامي در انديشه امام خميني)، «توسعه اسلامي ـ ايراني، امكان يا ضرورت»، «آرمان‌ها و برنامه‌هاي دولت اسلامي در چشم‌انداز فلسفه مهدويت»، «مهندسي فرهنگي و توسعه فرهنگي؛ ضرورت‌ها و ساختارها»، «بنياد مديريت تمدن دانش در افق توسعه عقلانيت ديني»، «مولفه‌هاي مفهومي مديريت اسلامي»، «عدالت در التفات؛ بايسته‌هايي از توسعه عدالت محور در آموزه‌هاي مكتب علوي»، «مهندسي فرهنگي و فرهنگ عامه»، «امكان‌هاي حكمت ‌متعاليه در توليد دانش سياسي و طراحي نظام متعالي»، «ضرورت‌ها و ويژگي‌هاي الگوي توسعه اسلامي ـ ايراني» و «توسعه در تراز عدالت علوي»‌(تاملي در شيوه اجرايي امام علي عليه‌السلام در كشورداري).

فصلنامه «نامه دولت اسلامي» در بخش «اقتصاد» سه مقاله و در بخش «امنيت‌ ملي و سياست خارجي» پنج مقاله، در بخش «گفت‌وگو» مقاله‌اي با عنوان «حكمت؛ گوهر گمشده دنياي مدرن»، در بخش «نقد و نظر» سه مقاله، در بخش «ترجمه» تحليل ‌نامه دكتر احمدي‌نژاد به رييس جمهور آمريكا در كنفرانس بين‌المللي مركز پژوهش GRESC و در بخش «معرفي اسناد» چهار مقاله را شامل مي‌شود.

همچنين در بخش «معرفي كتاب» دو كتاب معرفی شده اند. نخستين کتاب،«نهضت ملي هسته‌اي»  است که به قلم كاظم غريب‌آبادي، پژوهشگر و كارشناس ارشد مطالعات خلع سلاح و امنيت بين‌الملل، به رشته تحرير درآمده است.

اين كتاب توسط موسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه در پنج فصل، نتيجه‌گيري و 30 ضميمه تنظيم شده است.

نويسنده در مقدمه اين كتاب ضمن اشاره به بنيان فعاليت‌هاي هسته‌اي در ايران قبل از انقلاب اسلامي آورده است: «جمهوري اسلامي ايران با توجه به تأثير شگرف علوم و فنون هسته‌اي در مولفه‌هاي علمي، اقتصادي و اجتماعي و به طور كلي توسعه پايدار، راه خود را در مسير پرپيچ و خم استفاده صلح‌آميز از اين فناوري باز كرد. آمريكا و هم پيمانان آن كه هيچگاه به تعهدات بين‌المللي خود در حوزه خلع سلاح و كنترل تسليحات پايبند نبودند، با طرح اتهامات واهي و به كارگيري ابزارهاي رسانه‌اي و تبليغي كوشيدند تا برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران را زير سوال ببرند. اين كشورها براي توقف برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران به اقدامات سياسي و غير قانوني از جمله استفاده ابزاري از نهادهاي بين‌المللي متوسل شدند. كشورهاي غربي و در رأس آنها آمريكا با وضع تحريم‌ها و محدوديت‌هايي سعي كردند ملت ايران را از فنآوري هسته‌اي محروم كنند، غافل از اينكه اين تحريم‌ها، جمهوري اسلامي ايران را به سمت استقلال و خودكفايي در اين عرصه سوق داده است.»

نويسنده در بخش ديگري از مقدمه كتاب به تلاش‌ها و اقدامات ملت و دولت ايران براي اعمال حقوق هسته‌اي خود اشاره می کند و مي‌نويسد: «جمهوري اسلامي ايران با به‌كارگيري توان ديپلماتيك و سياسي خود براي خنثي نمودن اقدامات و تبليغات منفي، تلاش‌هاي گسترده‌اي را به كار بست. بي‌ترديد مقاومتي كه در برابر اين تلاش‌ها از سوي ملت و نظام جمهوري اسلامي ايران براي حفظ و گسترش دستاوردهاي هسته‌اي خود صورت گرفت، مهمتر از نهضت ملي نفت مي‌باشد. دشمنان قسم خورده ملت و نظام ايران اسلامي سعي كردند با طرح موضوع هسته‌اي در شوراي امنيت، همانند موضوع ملي شدن صنعت نفت،‌ آن را تهديدي عليه صلح و امنيت بين‌المللي جلوه دهند و از اين طريق جلوي آن را بگيرند، اما از اين نكته مهم غافل بودند كه ملت و دولت ايران با اين تهديدها از حقوق خود نخواهند گذشت».

نكته مهم در مورد كتاب «نهضت ملي هسته‌اي»، ضمائم آن است. اين كتاب همچنين دربردارنده 30 ضميمه كاربردي درباره موضوع هسته‌اي است كه از ميان آنها مي‌تـوان به برخي اسناد مذاكرات ايران و كشورهاي اروپايي، بسته‌هاي پيشنهادي ايران و شش كشور و قوانين مصوب مجلس در موضوع هسته‌اي اشاره كرد.

نويسنده كتاب، ايده اصلي تدوين چنين مجموعه‌اي را از بيانات مقام معظم رهبري در سال 1385 گرفته و وجه تسميه كتاب را نيز در پشت جلد مورد اشاره قرار داده است. به نظر مي‌رسد هدف اصلي از تدوين اين كتاب، به تصوير كشيدن ايستادگي‌ها، سياست و دستاوردهاي هسته‌اي دولت نهم و شخص رييس جمهور(بنابر تعبير مقام معظم رهبري) و اهميت تدوين چنين مجموعه‌هايي براي مسوولان، نخبگان، پژوهشگران، استادان،دانشجويان و افكارعمومي بوده است.

دومين كتابي كه در بخش «معرفي كتاب» این فصلنامه معرفي مي‌شود، كتاب «حكمت و ديالکتيك»، دربردارنده مجموعه مقالاتي است كه مجتبي زارعي از تيرماه 1384 تا تيرماه 1387 درباره انديشه و روش رييس جمهوري اسلامي ايران در برخي از مطبوعات در رسانه‌هاي كشور به رشته تحرير در آورده است.

به باور نويسنده، منظور از حكمت در اين مجموعه، نظام دانايي و معرفتي مورد نظر و اشاره حكيم اسلامي، ملاصدراي شيرازي است.

نويسنده كتاب در بررسي آراي دكتر محمود احمدي‌نژاد و تبيين برخي از مولفه‌هاي دولت اسلامي، معتقد است نوعي روش‌مندي ديالكتيك نيز سواي حكمت صدرايي بر گفتارهاي وي حاكم است و به نوعي مي‌توان آن را پس از مباني حكمي، جزئي از ويژگي روش وي به شمار آورد.

پروفسور حميد مولانا، مشاور رئيس جمهور و استاد و مدير گروه ارتباطات بين‌الملل دانشگاه «امريكن دي ‌سي»، در مقدمه اين كتاب تحت عنوان «احمدي‌نژاد و سه‌گانه يكتاپرستي، عدالت و حكمت در نظريه انقلاب جهاني»، به موضوعات مهمي در انديشه دكتر احمدي‌نژاد پرداخته است و مي‌نويسد: «داده‌ها با اطلاعات، اطلاعات با دانش و دانش با حكمت تفاوت فاحش دارند. اطلاعات صحيح براي پايداري نظام و سيستم انساني و طبيعي اضطراري است. علم و دانش نيز براي رشد و نمو همه نظام‌ها موثر و لازم است، ولي اين حكمت و فضيلت است كه هم براي نجات و هم براي تكامل انسان‌ها و بشريت و سيستم‌ها حياتي بوده و در درجه اول قرار دارد. او بر اين باور است كه اصالت يك انقلاب در فضيلت و حكمت آن است و پيروزي و پايداري آن نيز از فضيلت و حكمت سرچشمه مي‌گيرد و آبياري مي‌شود.»

مولانا در ادامه اين مقاله به بررسي روابط ايران در سطح بين‌الملل مي‌پردازد و اوضاع سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، فناوري و فلسفي را مناسب ترسيم ابعاد گسترده تجلي هويت ايراني در محيط ملي و فراملي معرفي مي‌كند.

وي معتقد است حضور محمود احمدي‌نژاد و ديدگاه‌هاي او در عرصه جهاني بايد مورد مطالعه و مداقه قرار گيرد. مولانا همچنين سه محور نوانديشي فضيلت‌محور و حكمت‌آميز، عدالت‌خواهي و توحید‌گرايي را كه احمدي‌نژاد بر آنها تكيه دارد، بخشی از نظريه انقلاب نوين عمومي در عالم كنوني معرفي مي‌كند.

در آخر فصلنامه «نامه دولت اسلامي» چكيده مقالات اين شماره، به زبان‌هاي عربي و انگليسي ترجمه و درج شده است.

شماره سه و چهار فصلنامه «نامه دولت اسلامي» در 632 صفحه و بهاي 20000 ريال راهي بازار نشر شده است.