تبیان، دستیار زندگی
مدیر حوزه علمیه قم با اشاره به تحول حوزه علمیه پس از انقلاب اسلامی گفت: حوزه علمیه می تواند بسیاری از نیازهای انقلاب اسلامی را تامین کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيت الله مقتدايي:

حوزه علميه مي تواند بسياري از نيازهاي انقلاب اسلامي را تامين کند

 آیت الله مقتدایی: حوزه علمیه می تواند بسیاری از نیازهای انقلاب اسلامی را تامین کند

مدير حوزه علميه قم با اشاره به تحول حوزه علميه پس از انقلاب اسلامي گفت: حوزه علميه مي تواند بسياري از نيازهاي انقلاب اسلامي را تامين کند.

به گزارشخبرگزاري رسا، آيت الله مرتضي مقتدايي، مدير حوزه علميه قم روز گذشته در برنامه انقلاب اسلامي و حوزه‌هاي علميه که از شبکه چهارم سيما پخش مي شد، گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي با توجه به اين که رهبري نهضت اسلامي برخاسته از حوزه بود، توجه فراواني به اين نهاد شد و استقبال گسترده اي از داخل و خارج براي تحصيل در آن صورت گرفت.وي افزود: اين استقبال فراوان از يک سو و نياز نظام اسلامي به نيروهاي متخصص براي به کارگيري در مناصبي مانند شوراي نگهبان، قوه قضاييه و مجلس خبرگان مي طلبيد انسجام خوبي به حوزه ها داده شود، از اين رو حضرت امام خميني(ره) پيشنهاد دادند تا شوراي مديريت حوزه تشکيل شود.

مدير حوزه علميه ادامه داد: اين شورا متشکل از نه عضو بود که سه نفر آنان از سوي حضرت امام(ره)، سه نفر از سوي حضرت آيت الله گلپايگاني و سه نفر از طرف جامعه مدرسين معرفي شده بودند.

وي گفت: مقام معظم رهبري در سال 1370 در سفر به قم پيشنهاد تشکيل شوراي عالي حوزه به عنوان نهاد سياستگذاري‌هاي کلي و انتخاب مدير براي انجام کارهاي اجرايي را ارائه دادند.

آيت الله مقتدايي با بيان اين که هم اکنون دوره پنجم شوراي عالي حوزه مشغول فعاليت است، اظهار داشت: در مديريت جديد طرح‌هاي پيشرفته اي تنظيم شده که ارتقاي سطح علمي طلاب را تضمين مي کند به عنوان مثال برنامه‌هايي براي آموزش، پژوهش و تهذيب به طور همزمان براي همه طلاب حوزه در نظر گرفته شده است.

وي با بيان اين که هم اکنون سيزده مرکز تخصصي از جمله کلام، تفسير، فلسفه، حقوق وقضا و ديگر رشته ها در حوزه مشغول فعاليت است، ادامه داد: براي تقويت اين مراکز تخصصي، استخدام ده عضو هيات علمي براي هر رشته را در نظر گرفته‌ايم تا رشد علمي اين مجموعه ها تضمين شود.

وي افزود: رشته‌هاي جديدي نيز پيشنهاد شده که در صورت تصويب، علوم تخصصي حوزه به بيست رشته خواهد رسيد.

مدرس خارج فقه حوزه علميه راه اندازي و گسترش حوزه هاي علميه خواهران را از برکات انقلاب دانست و گفت: امروز حوزه هاي علميه خواهران در سراسر کشور نزديک به چهل هزار طلبه و فارغ التحصيل دارد و امکان ادامه تحصيل تا سطح سه (کارشناسي ارشد) براي بانوان طلبه فراهم است.

وي در ادامه شناسايي نخبگان و پژوهشگران حوزوي و تقويت آنان را از برنامه هاي پيش روي مرکز مديريت حوزه علميه خواند.

آيت الله مقتدايي خاطرنشان کرد: سند چشم انداز بيست ساله حوزه علميه در چهار مقطع زماني پنج ساله در حال تدوين است که اين سند چشم انداز حوزه علميه در سال 1408 را نشان مي دهد.