تبیان، دستیار زندگی
طلا فلزی است نرم، براق، زرد رنگ، چکش خوار، قابل انعطاف (سه ظرفیتی و یک ظرفیتی) و فلز واسطه که با بیشتر عناصر شیمیایی واکنش ندارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خصوصیات فلز طلا

طلا

طلا فلزی است نرم، براق، زرد رنگ، چکش خوار، قابل انعطاف (سه ظرفیتی و یک ظرفیتی) و فلز واسطه که با بیشتر عناصر شیمیایی واکنش ندارد و تنها بوسیله کلر و تیزاب سلطانی(آمیزه ای از اسید نیتریک و اسید هیدروکلریک) مورد حمله قرار می گیرد.این فلز عمدتا "به شکل آزاد و بصورت تکه هایی در سنگها و رسوبهای آبرفتی وجود دارد و یکی از فلزات ضرب سکه می باشد. طلا در بسیاری از کشورها بعنوان معیار ارزش پول بکارمی رود همچنین در جواهرات، دندانپزشکی و الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد.

طلا بعلت آنكه فلزی بسیار نرم و چكش خـور می باشد بـاید بـا فــلزات دیگـری آمیـختـــه گـردد تــا استحكام لازم را بیابد. بغیر از طلای 24 عیار مـابقی آلیاژ طلا نامیده میگـردند. مس، نقره، نیكل و پالادیوم بــرای استحكام بیشتر و فلز روی به ایـن خـاطر بـه طـلا افــزوده میگردد تا اكسیژن هوا را جذب كــرده و از اكـسیـد شــدن مـس و نـقـره جـلوگیــری كنـــد. عـیار طلا یا همان قـیـراط درجـه خـلوص طـــلا را مشـخـص می كند. هـر قیـراط 1/24 درصـد كل طلا در آلیاژ طلا را تعیین می كـنـد.

طلای سفید طبیعی خاكستری روشن می بـاشد بـه هـمـین خاطر برای سفید تر جلوه دادن آن از روكش رودیوم برای پوشش استفاده می كنند. و از آنـجـایـی كه رودیــوم پــس مدتی ساییده می شود باید مجددا طلای سفید را روكش كرد. ایـن مدت 12 الی 18 ماه است.