تبیان، دستیار زندگی
پرونده جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر شامگاه سه‌شنبه 22 بهمن با اهدای 27 سیمرغ بلورین، 12 دیپلم افتخار، 12 دستگاه پراید و 14 دستگاه مینیاتور به برگزیدگان سینمای ایران در تالار بزرگ کشور بسته شد. بیست و هفتمین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر

پرونده جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر شامگاه سه‌شنبه 22 بهمن با اهدای 27 سیمرغ بلورین، 12 دیپلم افتخار، 12 دستگاه پراید و 14 دستگاه مینیاتور به برگزیدگان سینمای ایران در تالار بزرگ کشور بسته شد.

بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر سه‌شنبه 22 بهمن در حالی‌ به کار خود پایان داد که آرای هیئت داوران جز در مواردی رضایت نسبی سینماگران را به دنبال داشت.

مراسم ساعت 19:30 با تاخیر نیم ساعته مانند مراسم افتتاحیه برنامه با پخش تیزری عاشورایی شروع شد و پس از آن نوبت به پخش تیزر جشنواره رسید تا بر پرده سپید نقش ببندد و اختتامیه به طور رسمی و سینمایی آغاز شود.

محمدرضا شهیدی‌فرد که پارسال هم مراسم اختتامیه را اجرا کرده بود، روی سن آمد و به رسم همیشگی پس از سلام به میهمانان خوشامد گفت و با یادآوری تقارن این مراسم با سالگرد پیروزی انقلاب گفت: مردم ایران برای رسیدن به جهانی مانوس و حقیقی در 22 بهمن 57 تلاش کردند. امروز 30 سال از آن روزها می‌گذرد، 30 سال غریب و متفاوت را گذرانده‌ایم و در آستانه اربعین حسینی از شهدای انقلاب و دفاع مقدس تجلیل می‌کنیم و یادشان را گرامی می‌داریم.

بخش‌هایی از مراسم افتتاحیه جشنواره بیست و هفتم در حالی پخش ‌شد که میهمانان همچنان در سالن وزارت کشور در رفت و آمد بودند و هنوز نظم بر سالن حاکم نشده بود. شهیدی‌فرد زمانی که روی سن آمد گفت امشب سخنرانی ندارند که این جمله او با تشویق حضار روبرو شد.

بخش اهدای سیمرغ‌ها با دعوت از هیئت داوران بخش مسابقه چشم واقعیت شروع شد. منوچهر طیاب یکی از چهره‌های شاخص سینمای مستند پیش از اعلام نتایج فرصتی خواست تا چند جمله صحبت کند. او با اشاره به جایگاه سینمای مستند گفت: هر سال شاهد تولید فیلم‌های مستند خوبی هستیم، اما تعداد این فیلم‌ها نسبت به فیلم‌های بلند سینمایی محدود است. سینمای مستند مبتنی بر تحقیق و پژوهش است و فیلمسازان جوان باید تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشند.

به گزارش مهر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه و نیمه‌بلند و یک دستگاه خودرو پراید برای فیلم "چه سرسبز بود دره ما" به فرشته جغتایی اهدا شد. امیر جغتایی دیپلم افتخار این بخش را برای کارگردانی فیلم "حباب سرد" دریافت کرد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند و یک دستگاه خودرو مینیاتور به عمید راشدی و تورج ربانی برای کارگردانی فیلم مستند "عکس ناتمام بهمن جلالی" اهدا شد.

با پخش نماهنگی با صدای امیر تاجیک که حامی مالی جشنواره بیست و هفتم آن را تهیه کرده بود، اهدای سیمرغ‌ بلورین بخش ویدئوسینما آغاز شد. داوران این بخش هم پس از پخش تیزر معرفی روی سن آمدند تاجوایز برگزیدگان جشنواره را اهدا کنند. شهیدی‌فرد با اشاره به تفکیک دو بخش ویدئویی و سینمایی گفت: این تفکیک فرصتی برای تشخیص حرفه‌ای و احترام به این دو مدیوم است.

پوریا آذربایجانی کارگردان فیلم تلویزیونی "آب و آئینه" اولین کارگردانی بود که نامش در این بخش خوانده و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی جشنواره بیست و هفتم نصیب این کارگردان جوان شد. حسن لفافیان کارگردان فیلم تلویزیونی "بازی مهره سفید" برای دریافت دومین دیپلم افتخار این بخش روی سن آمد.

شهرام مکری کارگردان فیلم تلویزیونی "اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر" علاوه بر دیپلم افتخار30 میلیون ریال جایزه نقدی برای کارگردانی اولین فیلم تلویزیونی‌ خود دریافت کرد. سیمرغ بلورین این بخش به جمشید بهمنی برای کارگردانی فیلم تلویزیونی "میکائیل" اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم ویدئویی به اضافه یک دستگاه خودرو پراید به علیرضا توانا کارگردان فیلم تلویزیونی "زینب" اهدا شد. پخش تیزری از فیلم‌های سینمایی 30 سال اخیر و تیزری که در آن بخش‌هایی از فیلم "عصر روز دهم" به نمایش درآمد مقدمه‌ای بود برای صحبت‌های مجری درباره فیلم‌هایی که جایشان در جشنواره امسال خالی بود: "ملک سلیمان"، "یک گزارش واقعی" و "کیمیا خاک" نتوانستند در جشنواره امسال شرکت کنند و سال آینده آنها را در جشنواره می‌بینیم.

با معرفی داوران بخش مسابقه بهترین فیلم اول و دوم هیئت داوران این بخش روی سن آمد. حضور حسن فتحی، واروژ کریم‌مسیحی و امید بنکدار و کیوان علیمحمدی رقابت در این بخش را نسبت به سال‌های قبل حساستر کرده بود.

این بخش با اهدای دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال جایزه نقدی بهترین بازیگر آغاز شد، زمانی که نام حامد بهداد به عنوان برنده دیپلم افتخار این بخش برای بازی در فیلم سینمایی "دلخون" خوانده شد. حاضران او را تشویق کردند اما بهداد در سالن حضور نداشت. مونا احمدی بازیگر فیلم "کودک و فرشته" هم یک دیپلم افتخار و 30 میلیون جایزه نقدی در این بخش دریافت کرد.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی و 30 میلیون ریال جایزه نقدی این بخش به سامان استرکی کارگردان جوان فیلم متفاوت "صندلی خالی" اهدا شد. استرکی برخلاف نشست مطبوعاتی فیلم در سکوت روی سن آمد و بدون گفتن جمله‌ای جایزه‌اش را از داوران گرفت و رفت.

دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال جایزه نقدی به مسعود نقاش‌زاده برای کارگردانی فیلم "کودک و فرشته" و دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال جایزه به حمید نعمت‌الله و هادی مقدم‌دوست برای نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی "بی‌پولی" اهدا شد. دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال جایزه نقدی برای فیلمبرداری فیلم سینمایی "وقتی لیمو‌ها زرد شدند" به فریدون شیردل اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و یک دستگاه خودرو مینیاتور این بخش به واروژ کریم مسیحی اهدا شد. این کارگردان به دعوت شهیدی‌فرد پشت میکروفن رفت و با ابراز خوشحالی از دریافت سیمرغ گفت: امیدوارم فیلم بعدی بهتر از "تردید" باشد.

شهیدی‌فرد از هیئت داوران این بخش خواست درباره اهدای این تعداد دیپلم افتخار صحبت کنند. قاسم قلی‌پور هم گفت: جوانان در این بخش خوب کار کردند و ما دوست داشتیم به هر یک از این دوستان یک سیمرغ بلورین بدهیم. سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم و یک دستگاه خودرو مینیاتور به فیلم سینمایی "دلخون" به تهیه‌کنندگی سیدحسین حقگو اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران این بخش به اضافه یک دستگاه خودرو مینیاتور به مسعود ده‌نمکی برای کارگردانی فیلم سینمایی "اخراجی‌ها 2" اهدا شد و ده‌نمکی در سخنانی کوتاه از همکارانش در این فیلم تشکر کرد.

در این بخش مراسم سالار عقیلی و گروهش قطعاتی اجرا کردند که با استقبال میهمانان روبرو شد. شهیدی‌فرد پس از پایان اجرای موسیقی سنتی گفت: دست مریزاد که این گروه برای ما غزل و حماسه آوردند و فضای جشن را معطر کردند.

بخش اصلی اهدای جوایز با معرفی هیئت داوران بخش مسابقه سودای سیمرغ آغاز شد. شهیدی‌فرد نام داوران را خواند و آنها به ترتیب روی سن آمدند. ابراهیم حاتمی‌کیا با خواندن نامه‌ای موضع هیئت داوران را درباره انتخاب‌هایشان روشن کرد.

در این بخش دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی و 20 میلیون ریال جایزه به سارا نامجو کارگردان فیلم کوتاه "کلیدهای رویا" و سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی و یک دستگاه خودرو پراید به فریدون نجفی برای کارگردانی فیلم کوتاه "خانه فاطمه کجاست؟" اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی و یک دستگاه خودرو پراید به سعید ملکان برای چهره‌پردازی فیلم سینمایی "وقتی همه خوابیم" اهدا شد. داود رسولیان برای جلوه‌های ویژه فیلم سینمایی "به کبودی یاس" سیمرغ بلورین و یک دستگاه خودرو پراید دریافت کرد.

رسولیان پس از دریافت جایزه‌ خود با اشاره به جشن‌های‌ سی‌امین سال انقلاب آرزو کرد سهم این فیلم از سیمرغ‌های جشنواره امسال بیشتر بود. آتوسا قلمفرسایی و ایرج رامین‌فر برای طراحی صحنه و لباس "وقتی همه خوابیم" سیمرغ بلورین و یک پراید اهدا شد. رامین‌فر با اشاره به همکاری با بیضایی در این فیلم ابراز امیدواری کرد این کارگردان فیلم بعدی خود را زودتر بسازد.

بخش اهدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد یکی از جذابترین بخشهای مراسم اختتامیه بود. علیرضا خمسه برنده سیمرغ بلورین و یک دستگاه پراید در میان تشویق حاضران روی سن آمد و مثل همیشه با طنازی، فضای سرد مراسم را تغییر داد. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرددر سالروز ازدواج خمسه به او اهدا شد.

علیرضا خمسه سیمرغ بلورین بازیگر مرد مکمل را برد

مهتاب کرامتی یکی از پرکارترین بازگران زن جشنواره بیست و هفتم برای بازی در فیلم سینمایی "بیست" سیمرغ بلورین و یک دستگاه خودرو پراید دریافت کرد. او که به شدت تشویق شده بود مانند اغلب برگزیدگان جشنواره در سکوت سن را ترک کرد.

تیزر همدردی هنرمندان سینمای ایران با مردم غزه که در افتتاحیه هم پخش شده بود، در فاصله کوتاهی که بین اهدای جوایز در نظر گرفته شده بود نمایش داده شد. شهاب حسینی که در این تیزر حضور داشت بارها از سوی تماشاگران تشویق شد.

اهدای جوایز بخش مسابقه سینمای ایران با اهدای سیمرغ بلورین بخش موسیقی دنبال شد و کارن همایونفر آهنگساز فیلم سینمایی "زادبوم" سیمرغ و یک دستگاه پراید دریافت کرد.

نام بهرام بیضایی در مراسم اختتامیه جشنواره بیست و هفتم چند بار تکرار شد و هر بار حاضران در سالن با شور و هیجان کارگردان قدیمی سینمای ایران را تشویق کردند. زمانی که بیضایی و سپیده عبدالوهاب برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین تدوین روی سن آمدند، حاضران بیضایی را تشویق کردند.

سیمرغ بلورین و یک دستگاه پراید به مرتضی پورصمدی برای فیلمبرداری فیلم سینمایی "شبانه روز"و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و یک دستگاه خودرو مینیاتور برای فیلمنامه فیلم سینمایی "زادبوم" به ابوالحسن داودی و فرید مصطفوی اهدا شد. داودی که همراه با مصطفوی برای گرفتن سیمرغ روی سن آمد، با اشاره به سوابق دوستی 30 ساله با این فیلمنامه نویس از همکاری با فرید ابراز خرسندی کرد.

هیئت داوران در این بخش یک سیمرغ بلورین اقتباسی به فیلمنامه فیلم سینمایی "تردید" به واروژ کریم مسیحی اهدا کرد. بخش اهدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد با حاشیه‌های جذاب فراوانی همراه بود و محمدرضا شهیدی‌فرد برای اعلام نام شهاب حسینی چند دقیقه‌ای مکث و یک بازی جذاب اجرا کرد.

حسینی که سال قبل دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرده بود در میان تشویق جمعیتی که از ابتدای مراسم اختتامیه نام او را فریاد زده بودند روی سن آمد و با یادی از خسرو شکیبایی، خانواده و دوستانش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد و یک دستگاه خودرو مینیاتور را برای بازی در فیلم سینمایی "سوپراستار" به کارگردانی تهمینه میلانی دریافت کرد.

هیئت داوران از بازی شهاب حسینی در فیلم سینمایی "درباره الی" تقدیر کرد. لیلا حاتمی برای بازی در فیلم سینمایی "بی‌پولی" سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و یک دستگاه خودرو مینیاتور را دریافت و در چند کلمه از هیئت داوران و حمید نعمت‌الله تشکر کرد.

برای اهدای جوایز بخش کارگردانی محمدرضا جعفری جلوه و مجید شاه‌حسینی دبیر جشنواره به هیت داوران اضافه شدند، سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران در این بخش به پرویز شهبازی کارگردان فیلم سینمایی "عیار 14" اهدا شد. شهبازی پس از دریافت سیمرغ بلورین از گروه بازیگران و به ویژه کامبیز دیرباز تقدیر کرد.

در این بخش دیپلم افتخار و 40 میلیون ریال به عبدالرضا کاهانی اهدا شد. او در صحبت‌هایش از آنهایی که او را در رسیدن به این موفقیت همراهی کرده‌اند، تشکر کرد. سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و یک دستگاه مینیاتور به اصغر فرهادی کارگردان فیلم سینمایی "درباره الی" اهدا شد.

صابر ابر بازیگر فیلم برای دریافت جایزه فرهادی روی سن آمد و نامه تشکر کارگردان را برای حاضران خواند. سیمرغ بلورین بهترین فیلم و یک دستگاه خودرو مینیاتور به سعید سعدی تهیه‌کننده فیلم سینمایی "تردید" اهدا شد.

سپس محمدحسین صفار هرندی، غلامعلی حداد عادل و محمدرضا جعفری جلوه برای اهدای سیمرغ زرین نگاه ملی روی سن آمدند. در این بخش فیلم سینمایی "به کبودی یاس" به کارگردانی جواد اردکانی سیمرغ زرین و یک دستگاه مینیاتور دریافت کرد.

در این بخش پلاک طلایی سیمرغ و 50 میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم سینمایی "زادبوم" تعلق گرفت. ابوالحسن داودی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم پس از دریافت جایزه‌اش گفت: این فیلم را با عشق به وطنم ساخته‌ام و آن را دوست دارم. پلاک طلایی سیمرغ و 50 میلیون ریال به فیلم سینمایی "کودک و فرشته" به کارگردانی مسعود نقاش‌زاده اهدا شد.

به دعوت مجری مراسم، محمود فرشچیان، محمدمهدی عسگرپور و مجید شاه‌حسینی برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران روی سن رفتند. "بی‌پولی" به تهیه‌کنندگی مصطفی شایسته و "درباره الی" به تهیه‌کنندگی اصغر فرهادی و سیدمحمود رضوی به طور مشترک سیمرغ بلورین و یک دستگاه خودرو مینیاتور دریافت کردند.

زمانی که محمدرضا شهیدی‌فرد دقایقی مانده به ساعت 11 شب از جمعیت حاضر خداحافظی می‌کرد، نیمی از سالن بزرگ وزارت کشور خالی شده بود و به این ترتیب جشن بیست و هفتم سینمای ایران به پایان راه خود رسید.