تبیان، دستیار زندگی
فرصت‌های كسب وكار، باعث ورود چالش‌های جدید به حیطه‌ی فناوری اطلاعاتشده است و مدیران بخش‌های فناوری اطلاعات همواره باید آماده‌ی روبه‌رویی با تغییرات و دگرگونی‌های كسب وكار و هم‌چنین محیط پیرامون باشند. آن چه كه در كسب و كار ق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


تفكر روز؛ IT فقط یك فناوری نیست

فرصت‌های كسب وكار، باعث ورود چالش‌های جدید به حیطه‌ی فناوری اطلاعاتشده است و مدیران بخش‌های فناوری اطلاعات همواره باید آماده‌ی روبه‌رویی با تغییرات و دگرگونی‌های كسب وكار و هم‌چنین محیط پیرامون باشند.

آن چه كه در كسب و كار قطعی، حتمی و مسلم است، تغییرات است.

مدیران فناوری اطلاعات وظیفه دارند، خدمات قابل اعتماد منطبق با تغییرات محیط كسب و كار را ارایه‌ و هدایت كنند و باید توانایی كنترل تكنولوژی‌های در حال تغییر و هم‌چنین تنظیم فهرست الویت‌های كاریِ منطبق با شرایط روز كسب و كار را داشته باشند.

مدیران فناوری اطلاعات برای به دست آوردن جای‌گاهی شایسته در گروه‌های طراز اول كسب و كار، باید بتوانند “ارزش“ را علاوه بر فناوری، از فراسوی سازمان نیز كسب كنند.

صنعتIT در طول چند سال اخیر جهش فوق العاده‌ای داشته است و فراسوی وظایف تكنولوژیكی، زمینه‌های مختلفی از دنیای كسب و كار را تسخیر كرده است.

رشد صنعتIT ، گسترش محدوده‌ی وظایف این بخش و انعطاف‌پذیری آن، این فرصت را فراهم كرده است كه برای نمونه، كاربران و عرضه‌كنندگان به راحتی بر سر قیمت‌ها مذاكره و چانه‌زنی كنند؛ یا به عنوان نمونه ای دیگر، این صنعت كاركنان خود را در سمت‌های خود ابقا كرده و حتی مجبور به استخدام كاركنان جدید، با نرخ‌های بسیار معقول، شده است. ‏‎‍}

در حالی كه در بسیاری از زمینه‌های كسب و كار، شاهد كاهش اجباری هزینه‌ها و یا محدود كردن طرح‌های بلند مدت هستیم.

حتی در بخش‌هایی كه مشكلات كم‌تری داشته و در حال رشد بوده‌اند، توجه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری در بخشITمی‌شود. با این حال، تجارت الكترونیك (e-business) به بخش مهم و جدانشدنی فرآیندهای كسب و كار درون سازمانی تبدیل شده است.

زمان رشد

محدوده‌ی كسب و كارهای مختلف مدام در حال گسترش است و در نتیجه ”توزیع بیشتر" كالا و خدمات با چالش رو به روست، اما افزایش منابع و هم‌چنین بازار فروشندگان محدود خواهد بود كه البته بسیار باب میل عرضه‌كنندگان كالاها و خدمات است.

در این میانه، بخش عمومی (Public Sector) كه هم‌چنان دوران رشد را تجربه می كند، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به عنوان نمونه در شركتMori شاهد رشد مستمر بخش‌های عمومی هستیم كه با گسترش و رشد كسب و كار در بخش‌های خصوصی كلیدی، شامل تكنولوژی ارتباطات از راه دور (Telecoms)، فناوری اطلاعات (IT)، خدمات كسب و كار و هم‌چنین منابع انسانی هماهنگی مناسبی دارد. آشنایی با فناوری و در جریان اوضاع و احوال تكنولوژی روز بودن مستلزم در اختیار داشتن یك گروه تحقیق و مشاوران حرفه‌ای خوب است، اما به طور سنتی یكی از همان مدیران همه فن حریفITمبتنی بر تكنولوژی را هم نیاز دارد. بیشتر تغییرات تكنولوژی در سال‌های اخیر به وسیله‌ی عرضه كنندگان صورت گرفته است، اما مزیت قابل توجه یا با اهمیتی نداشته است. بیشتر عملیات‌های اصلی “به روزرسانی “ (Upgrade) گران اما بی‌تاثیر بوده است. وظیفه‌ی مدیرITتشخیص مناسب‌ترین زمان برای ایجاد تغییرات است.

در دورانی كه بهITبهای كمی داده می‌شد و هزینه‌های بخشITناچیز بود، شركت‌ها سعی می‌كردند بودجه محدود فناوری اطلاعات را به عرضه‌كنندگان خارج از سازمان بپردازند. مقاله‌های بحث برانگیزی مانند "ITمقوله با اهمیتی نیست" نوشتهNicholas Carrدر نشریه‌یHarvard Businessمدیران رده بالا را تشویق می‌كرد تا بخشITرا در پدید آوردن موقعیت‌های رقابتی ناتوان بینگارند و مجبور شوند كه این ناتوانی را به وسیله‌ی عناصر خارج از سازمان جبران كنند.

مفهوم محاسبه‌ی "مطلوبیت " یا "میزان تقاضا " از این مدل پیروی می كند. “برون سپاری“یا هدایت پروژه‌ها به وسیله‌ی متخصصان خارج از سازمان، گزینه‌ه‌هایی هستند كه نیاز به تمركز و توجه جدی دارند، اما به این معنی نیست كه در همه موارد و شرایط، كاربردی هستند. در هر حال مشكل پیش رو، متقاعد كردن كسب و كارها به ارزش سرمایه‌گذاری در بخشITاست.

(Open Source )

Open Source معضل دیگری است كه مدیرانIT را تهدید می كند، البته در پی یك آلترناتیو به ظاهر كم‌هزینه، ابزارهایی وجود دارند كه بسیار باارزش هستند، اما در بعضی شرایط در حد قمار خطرناك هستند.

گرچه ممكن است نسبت به جاه‌طلبی‌های شركت مایكروسافت احساس بدی داشته باشیم یا حتی به اهدافش شك كنیم، آن‌هایی كه حافظه‌ی خوبی دارند، می‌توانند روزهایی را به یاد آورند كه بیشتر سیستم‌های عامل، انحصاری و دارای حقوق مالكیت بود و سیستم‌های به ظاهر باز،از نسخه‌های گوناگون و ناسازگارUnixتشكیل می‌شد.

در طول 12 تا 18 ماه آینده، در مورد پتانسیلTelecomها و ماشین‌های محاسبه‌ی هم‌گرا و جامع بیشتر خواهیم شنید، اگر چه این مورد مدت 20 سال است كه در دستور كار بوده است. صحبت‌ها در مورد مالكیت معنوی (IP) یكی از فناوری‌‌های كلیدی است، اما ابزار و وسایل كه درWanوLanاستفاده می‌شود از هم مجزا و در عین حال پیچیده است. مدیرITباید تصمیم بگیرد كه از نتایج این فناوری‌ها چه چیزی باید ارایه شود و آیا به طور كلی این تبدیل و دگرگونی ارزش این میزان ریسك و هزینه را دارد یا خیر؟

Telcoها وIspها می‌توانند خدمات متفاوتی ارایه‌ی كنند.

تغییرات مداوم در محیط به شكل فزاینده‌ای پیچیده هستند و از سوی دیگر مقوله‌ی امنیت اطلاعات زمینه‌ی جذب مبالغ هنگفت رادر بخشITایجاد كرده است كه البته یا مزیتی به وجود نمی‌آیدو یا بسیار اندك است.

برای پدید آوردن مزایای بیشتر، راه حل هوشمندانه از یك سو ایجاد توازن میان تغییرات محیط و كسب و كار و از سوی دیگر حفظ سیستم‌های امنیتی بدون ارجاع آن به منابع خارج از سازمان است.

مدیرانIT نیازمند ایجاد توازن بین اولویت‌های پیچیده‌ی متفاوتی هستند كه در پیش رو دارند، اما نباید فراموش كنیم كه باید خدمات مناسب و قابل اطمینان خود را با قیمت مناسب ارایه دهیم. مهم‌تر این‌كه دانش وسیع و مهارت‌های مدیرانITبستری را برای مدیران ارشد انفورماتیك به منظور شناسایی فرصت‌های جدید كسب و كار و تكنولوژی‌های پشتیبانی كننده‌ی آن‌ها فراهم می‌آورد.

درباره‌یBen Booth  :

Ben Booth رییس گروهBcs Eliteو مدیر فناوری اطلاعات در گروه تحقیقاتیMori است.


برگرفته از سایت systemgroup