تبیان، دستیار زندگی
احتمال اعتیاد به اینترنت در افراد گوشه گیر و افرادی که در ارتباطهای اجتماعی و بین فردی خود مشکل دارند بیش از سایرین است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 از خشونت تا اعتیاد

خشونت و اعتیاد

بازی های رایانه ای ، از محبوب ترین و رایج ترین بازی های عصر حاضرند که گروه سنی مخاطبان آن بسیار متغیر است .  عبور از موانع و رسیدن به مراحل بالاتر ،بازی کننده را هیجان زده می کند و شکست در آن او را مضطرب می سازد . میزان ضربان قلب و ترشح هورمون ها در حین بازی های رایانه ای افزایش می یابد و کسانی که به بازی نگاه می کنند و حتی در آن شرکت هم نمی کنند ،فشارهای عصبی زیادی را متحمل می شوند . یک روانشناس معتقد است: اعتیاد به بازی های رایانه ای باعث استرس شدید و انزوای کودکان و نوجوانان می شود. مدیركل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی، اعتیاد به اینترنت و بازی های رایانه ای را از جمله آسیب های اجتماعی نوپدید اعلام كرد و گفت: چنین افرادی، هیچ گاه تصور نمی كنند كه به این قبیل امور اعتیاد پیدا كرده باشند و حتی خانواده ها، گرایش فرزندانشان به این سمت را نوعی سرگرم شدن آن ها تلقی می كنند. به گفته وی، زمانی كه گرایش افراد به بازی های رایانه ای، عملكرد طبیعی زندگی آن ها را تغییر دهد و باعث اختلال در فعالیت های اجتماعی افراد شود، می توان گفت آن ها به نوعی به این بازی ها اعتیاد پیدا كرده اند.

چنین افرادی، هیچ گاه تصور نمی كنند كه به این قبیل امور اعتیاد پیدا كرده باشند و حتی خانواده ها، گرایش فرزندانشان به این سمت را نوعی سرگرم شدن آن ها تلقی می كنند.

دکتر علی میرزابیگی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: عوارض استفاده از بازی های رایانه ای مخرب است و این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد عوارض آن تا سال ها ممکن است در افراد باقی بماند. وی ؛ استرس ، بی خوابی ، هیجان زدگی و تیک های عصبی را از ابتدایی ترین عوارض استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای عنوان کرد.

خشونت و اعتیاد

در گذشته بازیها از طریق ارتباط کودکان با یکدیگر انجام می شد اما امروزه کودکان از زمان درک و فهم این بازیها بیشترین ساعات روز را صرف اینگونه بازیها می کنند در حالی که این ارتباط هیچگونه رابطه عاطفی و انسانی ایجاد نمی کند و در صورتی که بازی ها فکری نیز نباشند تاثیر گذاری نامطلوب بر روحیات کودک خواهند داشت . تاثیر بازی های رایانه ای بویژه در ایجاد خشونت در کودکان و نوجوانان است . تحقیقات اخیر دلالت دارد که بازیهای رایانه ای سبب صدمات مغزی  طولانی  مدت  می شود . بازیهای رایانه ای فقط قسمت هایی از مغز را که به بینایی و حرکت اختصاص دارد تحریک می کند و به تکامل دیگر نواحی مغز کمک نمی کند. کودکانی که ساعتهای زیادی را به بازی اختصاص می دهند لب فرونتالشان تکامل پیدا نمی کند. لب فرونتال نقش به سزایی در تکامل حافظه، احساس و یادگیری دارد . افرادی که لب فرونتال آنها تکامل زیاد نکرده بیشتر مستعد اعمال خشونت آمیز هستند و کمتر توانایی کنترل رفتارها یشان را دارند .  در مقابل فعالیتهایی مانند محاسبات ریاضی فعالیت این قسمت از مغز را تحریک می کند .

علت اعتیاد به اینترنت در بسیاری از این افراد ، دستیابی به راهی برای سرکوبی اضطراب ها و تنش های زندگی است.

بازیهای رایانه ای پر تحرک باعث بروز بیماری های استخوانی و عصبی در ناحیه دستها و بازوها می شود. جالب است بدانید که  یکی از دلایل شب ادراری در کودکان بازیهای ترسناک رایانه ای می باشد . معتادین به اینترنت ساعت های بسیار طولانی در طول روز را به استفاده از این وسیله ارتباطی می گذرانند به نحوی که عملکرد شغلی و اجتماعی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد ، کارشناسان این نوع استفاده غیر طبیعی از اینترنت را اصطلاحا" اعتیاد به اینترنت می نامند .

احتمال اعتیاد به اینترنت در افراد گوشه گیر و افرادی که در ارتباطهای اجتماعی و بین فردی خود مشکل دارند بیش از سایرین است . علائم شناخته شده این اختلال شامل : استفاده از رایانه جهت خوشگذرانی ، شادی یا تسکین استرس . احساس تحریک پذیری غیر قابل کنترل و افسردگی زمانی که از رایانه استفاده نمی کنند . صرف زمان طولانی و هزینه زیاد،  بی خیال شدن نسبت به کار ، مدرسه و خانواده . در کل باید دانست که هرگونه عملی که افت کارکرد در امور روزانه و یا متوقف نمودن کارهای روزمره را به دنبال دارد باید به عنوان یک اختلال شناخته شود  و با تدابیر رفتار درمانی نسبت به درمان آن اقدام شود. و در نظر داشته باشید که حذف شرایط استفاده از رایانه و اینترنت مسیر موفقی برای از بین بردن این اختلال نیست بلکه باید جایگزینی مناسب برای آن در نظر گرفت.

تبیان - فهیمه کهتری

مقالات مرتبط

بازی های رایانه ای و عملیات روانی

اثر بازی های رایانه ای بر کودکان

بازی رایانه ای

مزایای بازی رایانه ای

هنگام استفاده از رایانه دائم پلک بزنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.