تبیان، دستیار زندگی
كتاب «آینه‌داران آفتاب» شب گذشته با حضور محمد اسفندیاری، محقق و پژوهشگر و محمدرضا سنگری، نویسنده این كتاب، در فرهنگسرای رسانه نقد وبررسی شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نشست نقد كتاب «آينه‌داران آفتاب» عنوان شد

اصحاب امام حسين(ع)، الگوي ايثارند

در نشست نقد كتاب «آینه‌داران آفتاب»، عنوان شد،  اصحاب امام حسین(ع)، الگوی ،ایثارند

كتاب «آينه‌داران آفتاب» شب گذشته با حضور محمد اسفندياري، محقق و پژوهشگر و محمدرضا سنگري، نويسنده اين كتاب، در فرهنگسراي رسانه نقد وبررسي شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين نشست محمد اسفندياري، با اشاره به اين كه درباره اصحاب امام حسين(ع) تاكنون كتاب‌هاي زيادي نوشته نشده است، وجود اين كتاب را مغتنم دانست و گفت: وجود اين‌گونه كتاب‌ها براي الگوگيري، روشن شدن اختلاف منابع و دانستن ميزان ايثار اصحاب اباعبدالله(ع) ضروري است، زيرا اصحاب امام حسين (ع) معصوم نبودند و با توجه به شرايط زماني و تهديدات سپاه كفر، الگوي ايثارند.

وي با اشاره به شيوه تاريخ‌نگاري غربيان اظهار داشت: بهتر بود در اين كتاب نيز در بخش اول توضيح داده مي‌شد كه چه منابعي در اين زمينه موجود است، براي تاليف اين اثر به چه منابعي استناد شده است و اميدواريم در ويرايش بعدي اين كتاب بخش بررسي منابع نيز به آن افزوده شود.

وي بيان داشت: بسياري از منابع مورد استناد در اين اثر، تحقيقي نيستند و دليلي براي استناد به آنها وجود ندارد و تنها مي‌توان به آثار مقدمان كه بيشتر به قرن پنجم و ششم مربوط مي‌شوند، استناد كرد.

اسفندياري با اشاره به اين كه در قسمت‌هايي از كتاب از افعال «گفته‌اند و نوشته‌اند» استفاده شده است و مشخص نيست كه نويسنده در استفاده از نقل قول با آن موافق است يا مخالف، بيان داشت: استفاده از نقل قول در متن‌، دليلي بر توافق با آن نيست و نياز است ديدگاه نويسنده در اين زمينه مشخص شود.

وي با اشاره به حجيم بودن اين كتاب، به نويسنده اثر پيشنهاد داد كه ويرايش جديدي از اين كتاب تاليف و حتي بخش‌هايي از آن بازنويسي و خلاصه‌اي از آن نيز تهيه شود. همچنين دكتر سنگري اثر خود را به دست نقد و تحليل بسپارد و خود را ارزيابي كند.

در ادامه اين نشست، محمدرضا سنگري، نويسنده اين كتاب با پذيرفتن برخي از نواقص اين اثر عنوان داشت: در تاليف اين اثر سعي داشتم مرثيه مدرن بنويسم و در كنار نگاه سوگ‌وارانه و تراژيك به واقعه كربلا، ارزش‌هاي آن را نيز در نظر بگيرم.

وي افزود: در بخش مقدمه اين اثر به ابعاد وجودي و شخصيت اصحاب اباعبدالله پرداخته و مطالب كتاب به شيوه‌اي جديد تنظيم شده است. همچنين تقسيم‌بندي افراد بر اساس زمان شهادت آنها شكل گرفته است.

سنگري با اشاره به نقدي كه درباره چگونگي استفاده از منابع عنوان شد، گفت: در برخي از موارد، منابع نام برده شده از آثار متاخران و معاصران، تنها براي مقايسه استفاده شده‌اند، اما هيچ‌يك از اين منابع متاخر و معاصر تكيه‌گاه من براي تحقيق نبوده‌اند.