تبیان، دستیار زندگی
فاز آزمایشی طرح حافظه رقومی ملی(حرم) صبح امروز(دوشنبه) در سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران افتتاح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با افتتاح طرح حافظه رقومي ملي(حرم)

اشعري: كتابخانه ملي از مرزهاي كتابخانه‌اي‌ گذشت

اشعری،كتابخانه ملی، از مرزهای ،كتابخانه‌ای‌، گذشت

فاز آزمايشي طرح حافظه رقومي ملي(حرم) صبح امروز(دوشنبه) در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مراسم افتتاح طرح حافظه رقومي ملي(حرم)، با حضور علي‌اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، حبيب‌الله عظيمي، معاون سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و جمعي از مسوولان و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم اشعري طي سخنراني گفت:‌ اكنون در كشور شاهد تحولات عظيم فرهنگي و پيشرفت‌هايي هستيم كه با گذشت سي‌سال از انقلاب اسلامي، نمود پيدا كرده است.

وي افزود:‌ سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران به عنوان دربردارنده بخش وسيعي از حافظه ملت، اكنون پا را فراتر از مرزهاي كتابخانه‌اي‌ گذاشته و آرشيو ملي را با اقصي نقاط عالم مرتبط كرده است.

مشاور فرهنگي رييس جمهور با بيان اين كه «اكنون كتابخانه ملي در تلاش براي تبديل منابع عمومي،‌ سرعت دادن به انتقال اطلاعات و كم كردن فاصله توليد و انتقال اطلاعات است»، اظهار داشت: از ديگر فعاليت‌هاي كتابخانه ملي، فراهم آوردن زمينه براي اشخاصي است كه به انتقال اطلاعات به همه تمايل دارند.

وي افتتاح طرح حافظه رقومي ملي(حرم) را يك اتفاق مهم در كشور دانست و افزود:‌ طرح حافظه رقومي ملي ظرف چهار سال برنامه‌ريزي شد و حركت و اتفاق جديدي را در عرصه محتواها ايجاد كرده است.

اشعري افزود: اين طرح با ايجاد بستري براي تجارت الكترونيك محتوا، اطلاعات لازم را در اختيار خواهان آن با رعايت همه حقوق مادي و معنوي اثر قرار مي‌دهد.

در ادامه، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با كليك كردن بر روي سايت آزمايشي حافظه رقومي ملي، آن را افتتاح كرد.

در ادامه مراسم، علي‌رضا طالب‌پور، معاون پژوهشي فناوري سازمان اسناد و كتابخانه ملي و مدير طرح حرم، گفت: اين طرح درپي‌ برقراري ارتباط موثر بين پژوهشگر و محتواست و سعي در رفع نيازهاي پژوهشگران دارد.

وي درباره اصول حاكم بر اين طرح افزود: اطلاعات اين طرح بايد منطبق با اصول سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران باشد و در آن از روش‌هاي مشاركتي استفاده شود. موسسات و پژوهشگاه‌ها نيز مي‌توانند اطلاعات‌شان را در اين طرح قرار دهند تا براي قابل استفاده عموم شود.

در ادامه مراسم، خانم نوذري، دبير طرح حافظه رقومي ملي، اظهار داشت: در بخش منابع رقومي، اطلاعات براساس درخواست مراجعه‌كنندگان يا جلوگيري از بين رفتن سند يا كتاب‌ها رقومي شده است و يك ميليون و 55 هزار صفحه آيتم گردآوري شده است.

نوذري همچنين با توضيح برخي از بخش‌هاي سايت بيان داشت: اين طرح به صورت آزمايشي افتتاح شد و تا دو هفته ديگر علاقه‌مندان مي‌توانند به آن مراجعه كنند و در قسمت پايان سايت  WWW.HARAM.NLAI.COM نظرات و پييشنهادات خود را بنگارند.

همچنين مهندس عزتي، دبير كارگروه نرم‌افزار طرح حرم، درباره منابع موجود در اين سايت گفت: اكنون 20 هزار كتاب، چهار هزار نسخه خطي اسكن شده، 500 شماره روزنامه دوره قاجار و 75 مورد عكس برگزيده و اعلاميه‌ها دراين سايت وجود دارد.