تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از پایان کار موزه علم و فقاهت در تبریز خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه علم و فقاهت در تبريز راه اندازي مي شود

موزه، علم و فقاهت ،در، تبریز، راه اندازی، می شود

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از پايان کار موزه علم و فقاهت در تبريز خبر داد.

تراب محمدي، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در گفت و گو با خبرگزاري رسا در تبريز، اظهار داشت: موزه علم و فقاهت تبريز به عنوان يکي از پايگاه هاي فرهنگي فقاهت در کشور راه اندازي خواهد شد.

وي از پايان کار راه اندازي اين موزه خبر داد و خاطر نشان کرد: اين مرکز به عنوان موزه شهداي روحانيت در محل خانه شهيد محمد خياباني تاسيس خواهد شد.

محمدي در بخش ديگري از سخنان خود از افتتاح موزه محرم تبريز تا چند روز آينده خبر داد و گفت: اين موزه در خانه دکتر صحتي و با اموال و اشياي مربوط به مراسم هاي سنتي ماه محرم تجهيز مي شود.

وي اضافه كرد: خانه دكتر صحتي در سال 1378 تحت شماره 2336 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد و پس از آن عمليات مرمت و استحكام‌بخشي بنا به اجرا درآمد.

محمدي گفت: پس از اتمام مراحل مرمتي و با توجه به كاربري بنا در زمان حيات صاحبان آن، به محلي براي جمع‌آوري اشيا و ابزار مربوط به مراسم ماه محرم و عزاداري سالار شهيدان تبديل شد.

وي در پايان اظهار داشت: هدف از تشكيل اين موزه نمايش جاذبه‌ها و نمادهاي ماه محرم در منطقه آذربايجان است.

گفتني است، خانه دکتر صحتي 409 مترمربع مساحت دارد و در سه طبقه احداث شده و در زمان حيات مرحوم دكتر ابوالقاسم صحتي و در اوايل دوره پهلوي در ماه محرم به عنوان حسينيه مورد استفاده هيئت عزاداري محله راسته كوچه قرار مي‌گرفت و به همين علت اشياي مرتبط با ماه محرم در آن جمع‌آوري و به موزه محرم تبديل شود.