تبیان، دستیار زندگی
با دگرگونی دنیای علم و پیشرفت سریع بشر، دانشمندان از این مقوله صحبت می کنند که بشر باید روزی زمین را ترک نموده و به سوی دیار دیگری رهسپار گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لوازم جدید فضانوردی

با دگرگونی دنیای علم و پیشرفت سریع بشر، دانشمندان از این مقوله صحبت می کنند که بشر باید روزی زمین را ترک نموده و به سوی دیار دیگری رهسپار گردد.

در کنار تحقیقات نیم دهه گذشته ناسا بر روی شرایط اقلیمی کرات دیگر برای بررسی میزان حاصلخیزی خاک وجود آب که کلید زنده ماندن بشر است، برخی شرکت ها و آژنس های فضایی اقدام به ثبت نام از توریست های فضایی می کنند و برخی دیگر به تازگی در حال تولید لوازمی هستند که برای زندگی در آن کرات مورد نیاز است. اخیراً نیز یک آژانس فضایی در ایالات متحده، اجناس، البسه و لوازمی تولید کرده که آشنایی با آنها جالب و در خور توجه است.

اکوسفر فضایی

این حباب زیبا حاوی اکسیژن، آب به همراه میگو است و ناسا با تحقیقات انجام پذیرفته بر روی آن توانسته سیستم رشد طبیعی جانوران دریایی را برای یک پروسه طولانی مدت در ایستگاه فضایی به وجود آورد.

اکوسفر

ماده آنتکواریوم

ناسا با تولید این ژل مخصوص آبی رنگ، شرایطی را به وجود آورده که افراد حاضر در سفینه فضایی، هنگام بلند شدن از روی زمین که با فشار جاذبه زیادی مواجه می شوند، مصدوم نگردند و این ژل از آنها حفاظت کند.

البته به دلیل آنکه این محصول، مخصوص صفرهای فضایی است و تحت فرمولاسیون خاصی تولید شده در فروشگاه ها و مغازه ها، جهت خرید موجود نیست.

البته به دلیل آنکه این محصول، مخصوص سفرهای فضایی است و تحت فرمولاسیون خاصی تولید شده در فروشگاه ها و مغازه ها، جهت خرید موجود نیست.

سیستم تهویه مطبوع فضایی

به هیچ وجه در زمان یک سفر فضایی نگران وجود هوای پاک و تازه در داخل فضاپیمایتان نباشید زیرا ناسا با استفاده از این دستگاه، هوای تصفیه شده و پاک به داخل شاتل ها هدایت می کند و نیاز به کپسول های اکسیژن را مرتفع می سازد.

سیستم تهویه مطبوع

پوتین های فضایی

این پوتین های گرم  و نسبتاً بزرگ توسط شرکتی دانمارکی تولید شده و مجهز به سه لایه محافظ است و می تواند دما را کنترل کرده و از پاها و انگشتان در برابر سرما به خوبی محافظت نماید و تنها مصرف آن برای فضانوردان حاضر در ایستگاه های فضایی است.

پوتین فضایی

عینک ضد نور

برای شخصی که این عینک را به چشم می زند اتفاقات خاصی رخ نمی دهد و یا تصاویر عجیبی نمی بیند!

بلکه چشمان وی به دلیل وجود لنز نارنجی که ساخت تکنولوژی جدید ناسا است، از نورهای مختلف مصون نگاه داشته می شود.

این عینک دقیقاً مانند مایع شبکه چشم حیواناتی هم چون عقاب، شاهین، باز و یا پرندگانی که عموماً در سطوح بالا پرواز می کنند و نور خورشید مستقیماً به چشمانشان می تابد، عمل می کند.

عینک فضانوردی

واکس ویژه

برای آنکه بدنه فضاپیما یا اجزای فلزی که در یک شاتل یا سفینه وجود دارد، زنگ نزند می توانید از این ماده استفاده نموده و بدنه را به آن آغشته کنید و سپس با دستمال آن را پولیش کنید.

هم چنین به دلیل حالت لزج و لیزی که این ماده دارد شرایطی را به وجود می آورد که هیچ گونه حیوان خزنده ای قادر نخواهد بود بر بدنه آهنی پولیش کاری شده با آن قدم بگذارد.

خودکار فضایی

کمپانی Fisher خودکاری ساخته که جوهر ضد جاذبه دارد و در اختیار آژانس های فضایی قرار می گیرد.

این خودکار که قیمتی گران نیز دارد، در طی عملیات فضاپیمای آپولواز آن استفاده شد و کارآیی مناسبی از خود نشان داه است.

خودکار فضایی

صندلی ضد جاذبه فضایی

این مدل از صندلی برای نشستن فضانوردان در شاتل مورد استفاده قرار می گیرد و سبب می گردد تا فشار بسیار کمی به ستون فقرات فضانورد در حالت درازکش وارد آید.

از طرفی باعث آزاد شدن نیروی منفی ماهیچه و خارج شدن خستگی برای نشستن های طولانی مدت می شود.

صندلی فضایی

بستنی فضانوردان

این ماده یخ زده و بسته بندی شده نخستین بار در سال 1975 توسط موزه ملی فضایی ایالات متحده به نمایش درآمد که شامل غذای آماده و بسته بندی شده، برای استفاده سریع است. اما به تازگی شرکت Boulder موفق شده که هر نوع از مواد غذایی را توسط این جنس از پلاستیک بسته بندی و فریز کند.

بستنی فضایی

فوم حالت گیرنده

تولید تشک و و بالش از فوم های حالت گیرنده، حتی در دهه 1970 توسط ناسا نیز انجام می شد و حال این تکنولوژی خاص ناسا به صورت فراگیر در اختیار همه لوازم تولید شده برای این منظور در نظر گرفته شده است.

خاصیت این فوم بدین صورت است که به دلیل وجود نیروی جاذبه زیاد اگر روی آن لیوان آب قرار دهید یا روی آن دراز بکشید، جسم مورد نظر به گونه ای درونش قرار گرفته و فوم به صورتی دور آن را احاطه کرده که همانند یک محافظ عمل می کند.

گردآوری: محسن مرادی