تبیان، دستیار زندگی
تكمیل می كنم آرش میراسماعیلی عضو تیم ملی جودو ایران باحركتی كه در المپیك آتن از خود نشان داد برای همیشه نامش را در ورزش ایران جاودانه كرد. هرچند او مدال فلزی المپیك آتن را با مدال انسانیت و معنویت عوض كرد اما قول می دهد در ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرش میراسماعیلی:

مدال معنوی آتن را با مدال طلای المپیك پكن تكمیل می كنم


آرش میراسماعیلی عضو تیم ملی جودو ایران باحركتی كه در المپیك آتن از خود نشان داد برای همیشه نامش را در ورزش ایران جاودانه كرد. هرچند او مدال فلزی المپیك آتن را با مدال انسانیت و معنویت عوض كرد اما قول می دهد در المپیك 2008 با مدال طلا به ایران بازگردد.

وقتی خبر كناره گیری قهرمان جهان از رقابت با حریفی از رژیم صهیونیستی بر روی خبرگزاری های جهان مخابره شد ، همه اخبار المپیك 2004 آتن تحت الشعاع این خبر قرارگرفت. بسیاری از مربیان صاحب نام جودو به نزد آرش میر اسماعیلی می رفتند و می گفتند تو واقعا نمی خواهی با "اهود واكس" مبارزه كنی؟ او همچنان بر حرف اول خود كه همدردی با ملت ستمدیده فلسطین بود، پافشاری می كرد و با حریف خود مبارزه نكرد.

آرش میر اسماعیلی از طلای المپیك گذشت تا خود را به گوهرانسانیت بیاراید. قهرمان جودو ایران به طور مفصل ازگذشته، حال وآینده خود سخن گفت:

*اولین سوال ما طبیعتا به كار تحسین برانگیز شما درارتباط با كناركشیدن ازرقابت با حریفی از رژیم صهیونیستی و به رسمیت نشناختن كشور اسراییل بر

می گردد. در این باره توضیح دهید.

این موضوع به قدری درالمپیك سروصدا كرد كه فكر می كنم اگر قهرمان جهان هم شده بودم چنین نمی شد. اسراییلی ها پس از اینكه متوجه شدند من نمی خواهم به روی تاتامی بروم، به هر ترفندی دست زدند تا نظر مرا عوض كنند. آنها مرا تهدید كردند و گفتند كه برای همیشه ازمسابقات جودو محرومم می كنند. با این حال نتوانستند به خواسته شان برسند. خدا را شكر می كنم كه اسیر آن تهدیدها نشدم ودرمبارزه حضورپیدا نكردم.

* زمانی كه متوجه شدی قراراست با حریف رژیم صهیونیستی مبارزه كنی ، چه احساسی به تو دست داد؟

قبل ازاینكه مسابقات المپیك آغاز شود، طی یك نظر سنجی كه از كارشناسان و مربیان جهان به عمل آمده بود، شانس قهرمانی را به من داده بودند. همه متفق القول بودند كه مدال طلای این دوره از رقابتها ، بی چون و چرا از آن من است. من هم خیلی زحمت كشیده بودم و طی این یك سال ، تمرینات منظمی را پشت سر گذاشته بودم. مدال المپیك نهایت آرزوی یك ورزشكار است و من هم از این قاعده مستثنی نیستم. پس از مسابقات انتخابی اوزاكا به قدری تمرین می كردم كه فرزندم را فقط هفته ای یك بار می دیدم. درست است كه در پایان به مدال فلزی المپیك  دست پیدا نكردم اما به لحاظ معنوی مدالیست شدم.

* واكنش جامعه جهانی نسبت به این اقدام شما چه بود؟

خیلی از مربیان جهان پس از اینكه شنیدند من نمی خواهم در این مبارزه شركت كنم به نزدم می آمدند و می گفتند آیا واقعا تو حاضری پس از این همه زحمت، از مدال بگذری؟ در این مدت به قدری از من تصویربرداری شد و با من مصاحبه كردند كه به نظرم به لحاظ ابعاد خبری از ارزش بالایی برخورداراست. من با این كار ثابت كردم كه اعتقادات و ارزشها، درجایگاه بالاتری نسبت به المپیك قرار دارد. برای من كشورم وعشق به آرمانهای وطن دراولویت است . همه مسلمانان حاضر در المپیك از من تشكر می كردند و همگی خوشحال بودند.

* فكر می كنی چرا كاروان جودوی ایران نتوانست در این رقابت ها موفق عمل كند؟

تجربه از هرچیزی مهمتر است و بچه های ما كم تجربه بودند . آخوندزاده بهترین عملكرد خود را به نمایش گذاشت اما بر اثر بی تجربگی فن خورد . او بر اثر اشتباهات خودش به حریف گرجستانی باخت. البته همین كه ما توانستیم با 7 سهمیه كامل جودو درمسابقات المپیك شركت كنیم، یك افتخار بزرگ محسوب می شود. ملك محمدی به قهرمان  سوم جهان باخت. این اولین تجربه المپیكی او بود . ضمن اینكه من فكر می كنم مسابقات المپیك به قدری حساسیت ایجاد می كند كه شاید جودوكاران ما به این علت نتوانستند به توفیقی دست پیدا كنند. چاه خندق هم به همین منوال از دور رقابت ها حذف شد. او به لحاظ تكنیكی و آمادگی، نفر اول تیم بود ضمن اینكه سن ایده آلی دارد و برای المپیك آینده می تواند به موفقیت دست پیداكند. فلاح بر اثر بدشانسی در 4 ثانیه آخر باخت و خسروی نژاد به لحاظ بدنی ، توان كمتری نسبت به حریف روس خود داشت و گرنه از نظر تكنیكی چیزی كم نداشت.

میران هم كه 15 سال است در تیم ملی جودو حضور دارد و عنوان كاپیتانی را یدك می كشد اما بدشناسی همواره گریبان او را هم گرفته است. با وجود این من به شما می گویم كه ما نسبت به المپیك سیدنی خیلی پیشرفت داشتیم.

* در حال حاضر جایگاه جودوی ایران در جهان كجاست؟

ما درجهان از منزلت خوبی برخورداریم و جزو درجه یك های  دنیا هستیم. در ارتباط با موقعیت جودوی ما ، همین بس كه فدراسیون جهانی از ما خواسته كه برنامه تمرینی خود را ارایه كنیم تا آنها الگوبرداری كنند. آنها می خواستند بدانند چطور طی این سالها به پیشرفت های زیادی نائل شده ایم. این را هم بگویم با توجه به موقعیت فعلی جودوی كشورمان ، اصلا صلاح نمی دانم كه از مربیان خارجی استفاده كنیم . چرا كه كشورهایی مثل ژاپن حاضر نیستند مربیان خوب خود را به اینجا اعزام كنند تا مبادا برایشان در آینده دردسر آفرین شویم. ضمن اینكه ایرانی ها به لحاظ عاطفی و احساسی با دیگر ملل دنیا فرق دارند و نمی توانند با مربیان خارجی ارتباط برقرار كنند.

* باتوجه به اینكه از آن دست ورزشكارانی هستی كه طعم مصدومیت را زیاد چشیده ای ، از نقش كادرپزشكی و دیگرعوامل دست اندركار در تیم ملی بگو.

من سه هفته مانده به مسابقات المپیك از ناحیه كشاله ران دچار آسیب دیدگی شدید شدم. آسیب دیدگی به قدری شدید بود كه حتی نمی توانستم راه بروم اما فدراسیون پزشكی ورزشی كمك شایان توجهی به من كرد و جا دارد از این فدراسیون سپاسگزاری كنم. آنها مرا سریع به روند تمرینات باز گرداندند. ضمن اینكه یك ورزشكار حرفه ای باید حرفه ای هم عمل كند. من طی این مدت دكتر روانشناس و دكتر تغذیه داشته ام و همواره خودم را تحت معاینات كادر پزشكی قرار

می دادم. در این مدت از میزان آسیب دیدگی هایم كم شده و اگر هم مصدوم شده ام ، خیلی زود بهبود پیدا كرده ام با حضور كادر پزشكی در راس تیم ، درصد آسیب دیدگی ها پایین می آید و بالطبع درصد موفقیت و قهرمانی بالا می رود.

*همه منتظرند از المپیك آینده با كسب مدال بازگردی ؟

من تصمیم داشتم ازمسابقات قهرمانی جودو با مدال طلای آتن خداحافظی كنم. اما اكنون تصمیم دارم مدال طلای المپیك پكن را به كلكسیون افتخاراتم اضافه كنم ودراین راه به سختی تلاش خواهم كرد. مطمئن باشید بدون مدال المپیك ازچین به كشوربازنمی گردم. خوشحالم ازاینكه بااین كارخود فریاد مظلومیت ملت فلسطین را به گوش جهانیان رساندم وامیدوارم كه این حركت من مقبول درگاه حق افتاده باشد.