تبیان، دستیار زندگی
موضوع فرجام جهان از جمله موضوعاتی است که در جامعه کنونی به عنوان یک دغدغه اصلی و دائمی برای افراد بشر، مطرح است.به همین خاطر همیشه مورد توجه سازندگان برنامه های سینمایی و تلویزیونی بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هالیوود به فرجام جهان می اندیشد!

هالیوود

موضوع فرجام جهان از جمله موضوعاتی است که در جامعه کنونی به عنوان یک دغدغه اصلی و دائمی برای افراد بشر، مطرح است.به همین خاطر همیشه مورد توجه سازندگان برنامه های سینمایی و تلویزیونی بوده است.در این میان سینمای غرب که به عنوان جادوگری بزرگ و حرفه ای در این رابطه عمل کرده است،همیشه به دنبال یافتن موضوعاتی جذاب و محرک برای جلب نظر مخاطب خویش، بوده است و برای تحقق اهداف پشت پرده سلطه و حکمرانی، پرداختن به موضوع فرجام جهان را دستمایه اصلی خود قرار داده است. به این ترتیب همان آینده مفروض و مورد نظر خود را به اشکال مختلف به تصویر کشیده است.

اما طرح موضوع "پایان دنیا" از جمله مباحثی است که در قالب سازی فیلم های هالیوود بارها به تصویر کشیده شده است.در این زمینه از تمامی امکانات استفاده شده و کمپانی هالیوود مهمترین نقش را در این زمینه ایفا نموده است.در این نوع فیلم سازی با استفاده از گونه ای علمی- تخیلی، همواره تصویری از آینده نمایش داده می شود که بیانگر داستانی دیدنی و هیجان انگیز است و با استفاده از عنصر تخیل، دائما این موضوع به تماشاگر القاء می شود که آینده جهان همان طور خواهد بود که اینان به تصویر کشیده اند.

این تصویر سازی ها ریشه در ادبیات دارد و به نوعی از کتابهایی همچون آثار "ژول ورن"،ری براد بری"، هربرت جرج ولز" و "آرتورسی کلارک" و عده ای دیگر از نویسندگان رمان های تخیلی غربی ، الگو برداری شده است.

در همه این آثار بر این نکته تاکید شده که غرب سفید پوست به دلیل دسترسی به علم و فناوری، بر همه چیز سلطه دارد و حق دارد بر تمام ارکان هستی چیره شود. در واقع می توان گفت در تمامی اندیشه سلطه جوی غربی می توان ندای فرعونیت را شنید.اینکه مبارزه با انسانها مساله ای حل شده است.

اینکه جهان همواره متشکل از دو قطب پیشرفته و عقب مانده است،دیدگاهی است که به موجب آن معیار پیشرفت چیزی نیست جز علم و صنعت و انباشت ثروت و داشتن قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی.

نام این جنگ همام "آرماگدون" است که بخشی از عقیده بنیادگرایان آمریکایی محسوب می شود

امروز دیگر این حقیقت برای همگان آشکار است که اختلاف غرب و شرق از ابتدا و خصوصا در سالهای جنگ سرد، نوعی بازی سیاسی برای تحمیق مردم بوده است تا آنان را با انتخاب یکی از دو ابر قدرت به عنوان سرپرست و به نوعی قیم، تحت سلطه داشته باشند.حال آنکه حقیقت ماجرا چیز دیگری بود.دو ابر قدرت به واقع ماهیتی یکسان داشتند و بعدا معلوم شد که شرق مارکسیست خود زاییده و آلت دست غرب مال اندوز بوده است.

هالیوود همواره درباره جنگ آینده جهانی، فاجعه بمباران هسته ای و تبعات آن،انفجار جمعیت،آلودگی محیط زیست،بیماری های مهلک و...تبلیغات فراوانی را از طریق انواع فیلم های سینمایی و تلویزیونی در سراسر دنیا، داشته است.

هالیوود

هدف اصلی سردمداران سینمای آمریکایی به نوعی ایجاد رعب و وحشت در مردم دنیا و تحمیل راه حل های از پیش تعیین شده و محکم کردن بندهای اسارت آنهاست.نه اینکه از سر دلسوزی بخواهند مردم را نسبت به خطرات احتمالی متوجه و آگاه سازند.

فلذا باید به این نکته دقت داشت که تصویر حقیقی جهان،تصویر یک جنگ و مبارزه بین دو نیرو است.یکی صاحبا شبکه های قدرتمند جهانی و وسایل ارتباط جمعی و دیگری توده های عظیم چند میلیاردی انسانهای روی کره زمین که مخاطبان این وسایل ارتباط جمعی هستند.

اما فرجام جهان از دیدگاه هالیوودی شامل دو اصل پایه ای است و آن اینکه بشر به خاطر دسترسی به تکنولوژی بمب اتمی در واقع تیشه ای بر ریشه خود زده و موجب نابودی خود می شود و دیگر اینکه برخوردی نهایی میان نیروهای شر و کافر علیه مسیح موعود و اسرائیل در قالب یک جنگ هسته ای رخ می دهد که این جنگ به نابودی بیشترین شهرهای جهان می انجامد و نام این جنگ همام "آرماگدون" است که بخشی از عقیده بنیادگرایان آمریکایی محسوب می شود.

در ادامه این مبحث در مقالات بعدی ابتدا نگاهی به تاریخ استفاده از سلاح های کشتار جمعی و استفاده هالیوود از آن به نفع سیاستمداران آمریکا،خواهیم داشت.سپس با بررسی و تحلیل محتوای برخی از فیلم های ساخته شده در سال های اخیر سینمای هالیوود، به تحلیل و نقد اهداف هالیوود مبنی بر حفظ و توسعه منافع سلطه غرب و خصوصا آمریکا،می پردازیم.

گردآوری:فاطمه ناظم زاده

منبع:هالیوود و فرجام جهان،ابوالحسن علوی طباطبایی،تهران:1386