تبیان، دستیار زندگی
مراسم تجلیل از اهداگران نسخ خطی و منابع كتابخانه‌ای به كتابخانه ملی ایران، صبح امروز(یكشنبه) با حضور علی‌اكبر اشعری، مشاور فرهنگی رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران، حبیب‌الله عظیمی ، معاون این سازمان و جمعی از اهداگران در كتابخانه ملی ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشعري در مراسم تجليل از اهداگران نسخ خطي:

اهداي نسخ خطي موجب حفظ شناسنامه‌ ملي است

اهدای ،نسخ خطی، موجب ،حفظ شناسنامه‌، ملی است

مراسم تجليل از اهداگران نسخ خطي و منابع كتابخانه‌اي به كتابخانه ملي ايران، صبح امروز(يكشنبه) با حضور علي‌اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، حبيب‌الله عظيمي ، معاون اين سازمان و جمعي از اهداگران در كتابخانه ملي ايران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در ابتداي اين نشست كه با حضور علي‌اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، حبيب‌الله عظيمي ، معاون كتابخانه ملي ايران و جمعي از اهداگران برگزار شد، علي اكبر اشعري اظهار داشت: يكي از كارهاي ارزشمندي كه در كتابخانه ملي انجام شده، چشم‌پوشي برخي از افراد از گوهرهاي گران‌بها شخصي‌اشان و اهداي آنها به اين سازمان است كه موجب غني‌تر شدن گنجينه سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران شده‌اند و پژوهشگران نيز مي‌توانند از اين منابع استفاده كنند.

وي با اشاره به اين كه نگهداري از اين آثار، به توجه ويژه‌اي نياز دارد، افزود: به دليل اين كه شرايط نگهداري اين‌گونه آثار گران‌بها براي عموم مردم فراهم نيست، اين آثار در معرض از بين رفتن بودند. از بين رفتن هر كتاب به معناي از بين رفتن شناسنامه ملي است. بنابراين سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران تلاش مي‌كند با برقراري ارتباط با دارندگان اين آثار، به صورت اهدا، فروش يا واسطه اماني آنها را در اختيار بگيرد و از خطر نابودي برهاند. در حقيقت اهداي نسخ خطي موجب حفظ شناسنامه‌ ملي است.

وي با بيان اين كه «گذشته بايد به عنوان چراغي براي آيندگان فروزان باقي بماند»، اظهار داشت: در سه سال گذشته طبق آمار 32 هزار جلد كتاب خطي و سنگي وجود داشت كه اكنون اين تعداد دو برابر شده است.

در ادامه اين مراسم، حبيب‌الله عظيمي، معاون كتابخانه ملي، گفت: يكي از جنبه‌هاي توليد علم، حفاظت و نگهداري آن براي اطلاع‌رساني و انتفاع از آن است و همچنين يكي از رسالت‌هاي كتابخانه‌ها بعد از آماده‌سازي مجموعه‌ها، حفاظت و نگهداري منابع و اطلاع‌رساني است.

وي با اشاره به اين كه «يكي از راهكارهايي كه دانشمندان قديمي در اين زمينه ارايه داده‌اند، وقف است»، گفت: وقف به معناي حفظ اصل مال است كه با اهداف انتفاع بردن از منافع آن و بهره بردن در جهت عام‌المنفعه انجام مي‌شود.

وي افزود: وقف از زمان ايران باستان رايج بوده يعني از زمان سلجوقيان تاكنون و همچنين وقف در سيره پيامبر اعظم(ص) نيز وجود داشته است.

در پايان اين مراسم از اهداگران نسخ خطي و منابع كتابخانه‌اي به كتابخانه ملي ايران با اهداي لوح تقدير، تجليل شد.