تبیان، دستیار زندگی
خطایاب، نرم‌افزاری است که کلمات موجود در متن را از نظر املای صحیح ارزیابی کرده و چنانچه کلمه‌ای را غلط ارزیابی کند، این کلمه را همراه فهرستی از کلمات پیشنهادی باز می‌گرداند./
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«ويرا» غلط‌های املایی نويسندگان را تصحيح می‌كند

ویرا»، غلط‌های املایی، نویسندگان، را تصحیح ،می‌كند

خطایاب، نرم‌افزاری است که کلمات موجود در متن را از نظر املای صحیح ارزیابی کرده و چنانچه کلمه‌ای را غلط ارزیابی کند، این کلمه را همراه فهرستی از کلمات پیشنهادی باز می‌گرداند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، خطایاب املایی یکی از پرکاربردترین محصولات جانبی مورد استفاده در انواع نرم‌افزارهای نشر رومیزی و حرفه‌ای است.

بر اساس اعلام «موسسه رباتیک و هوش مصنوعی سپنتا» تاکنون خطایاب مناسبی برای استفاده در محیط‌های ویرایشگر معمول (مانند مایكروسافت ورد یا پورتال‌های وب و کلا نرم‌افزارهای تولید محتوا) به بازار ارائه نشده است. البته غیر از پیچیدگی‌های فنی، مشکلات ناشی از عدم وجود لغت‌نامه‌های معتبر و پويای فارسی و تغییرات قواعد درست‌نویسی توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز مشکلات توسعه این محصول را دوچندان می‌کرد.

خطایاب املایی «ویرا» كه از سوي موسسه رباتیک و هوش مصنوعی سپنتا وارد بازار شده است، دارای بانک لغات فارسی با بیش از یک‌صدهزار مدخل ریشه‌یابی‌شده املایی است. این مدخل‌هاي املایی در طول سه سال گردآوری و چندین مرتبه توسط مصححان مرور شده است تا حتی‌الامکان خطای املایی نداشته باشد. همچنین مجهز بودن ویرا به موتور ریشه‌یاب سپنتا که در این محصول به کار گرفته شده است، به ویرا اجازه می‌دهد دامنه وسیعی از لغات اشتقاقی فارسی را که ریشه آن‌ها در بانک لغات وجود دارد، شناسایی کند.

«ویرا» به‌گونه‌ای طراحی شده است که قادر است حجم عظیمی از داده‌های متنی فارسی را که در قالب مستندات مایکروسافت ورد، صفحات وب و یا پایگاه‌های اطلاعاتی ذخیره شده‌اند، با سرعت بالا خطایابی و تصحیح کند. سرعت بالای موتور طراحی‌شده این امکان را فراهم می‌کند که متن‌های چندهزار کاراکتری تنها در جزیی از ثانیه تصحیح شوند.

از خصوصيات غلط‌ياب «ويرا» می‌توان به موارد زير اشاره كرد:

- مجهز بودن به پایگاه لغات ریشه‌یابی‌شده با بیش از صد هزار مدخل صحیح فارسی

- تشخیص بیش از یک میلیون واژه انشقاقی با استفاده از موتور ریشه‌یاب

- استفاده از پایگاه داده بن‌های افعال فارسی با بیش از ۶۰۰ مدخل

- شناسایی اشتباهات املایی در یک متن

- شناسایی موارد مغایرت با برخی قوانین نگارش مصوب فرهنگستان

- ارائه پیشنهاد و رتبه‌بندی پیشنهادات بر اساس قواعد نگارش فارسی، هم‌آوایی، جایابی حروف و ...

- مدیریت پایگاه واژگان شخصی

- ارائه ‌شده در سه نسخه خانگی، وب ایستا و وب‌سرویس