تبیان، دستیار زندگی
به رغم ایجاد مشكلا‌ت بهداشتی و بیماری‌ها، بررسی آمارهای موجود حاكی از آن است كه نگهداری از سگ‌های خانگی در ایران افزایش یافته است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سگ نگه ندارید تا مریض نشوید

سگ

به رغم ایجاد مشكلا‌ت بهداشتی و بیماری‌ها، بررسی آمارهای موجود حاكی از آن است كه نگهداری از سگ‌های خانگی در ایران افزایش یافته است.

یكی از كارشناسان مبارزه با هاری و از مجریان طرح جامع كنترل هاری در سازمان دامپزشكی به مهر گفت: در ایران سالانه برای بیش از 400 هزار سگ واكسن تزریق می‌شود كه اغلب این ها سگ‌های گله و نگهبان هستند و از سال 75 به دنبال اجرای طرح كنترل هاری تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

محمد نیكخواه افزود: با توجه به آمارهای اعلام شده میزان نگهداری از حیوانات خانگی در ایران روند رو به افزایشی داشته است.این كارشناس خاطرنشان كرد: از تعداد حیوانات صاحبدار، فقط 4 تا 5 هزار آن گربه است و بیشتر افراد به نگهداری سگ مبادرت می‌ورزند.

كسانی كه در خانه سگ نگهداری می‌كنند، بیشتر آلوده به میكروب هستند.

هر چند از دیدگاه نیكخواه، آمار دقیقی به تفكیك سال در خصوص حیوانات خانگی وجود ندارد، اما بررسی میزان واكسن‌های تزریق شده از زمان اجرای طرح جامع مبارزه با هاری در سال 75 گویای این نكته است كه این آمار در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است، به گونه‌ای كه می‌ توان گفت نسبت به دهه 70 حدود دو برابر شده است.  كارشناسان همواره نسبت به انتقال بیماری‌های حیوانات به انسان هشدار داده‌اند.

سگ

نگهداری از سگ‌ انتشار میكروب‌ها را تشدید می‌كند

متخصصان بهداشت هشدار داده اند كسانی كه در خانه سگ نگهداری می‌كنند، بیشتر آلوده به میكروب هستند.

پژوهشگران اعلام كردند: افرادی كه از سگ‌های خانگی نگهداری می‌كنند به دلیل این‌كه اغلب پس از تماس با حیوان، دست‌های خود را نمی‌شویند یا ممكن است این حیوان به اتاق صاحب خود نیز راه پیدا كند، در بیشتر موارد میكروب‌های سگ، به افراد خانواده منتقل شده و احتمال انتشار میكروب بین آنها نیز بیشتر می‌شود.

* مطالب مرتبط:

بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در ایران

مهم ترین‌ بیماری‌های قابل‌ انتقال‌ از‌ حیوان‌ به انسان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.