تبیان، دستیار زندگی
همه ما می‌دانیم که وجود سیستم پستی تا چه اندازه ضروری و مهم است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین قدم های پست

پست

همه ما می‌دانیم که وجود سیستم پستی تا چه اندازه ضروری و مهم است. به کمک پست می‌توانیم نامه‌های دوستان و آشنایانی را که از کشورهای بسیار دور فرستاده شده‌اند، ظرف مدت شش تا هفت روز دریافت کنیم. نامه‌های بین شهری نیز در مدت دو الی سه روز به دستمان می‌رسند. واگن‌های پستی، قطارها و هواپیماها، نامه‌ها و پاکت‌های پستی را از شهری به شهر دیگر می‌رسانند. میلیون‌ها نفر در کار حمل و نقل نامه‌ها و بسته‌های پستی از جایی به جای دیگر با هم همکاری می‌کنند.

ایده استفاده از تمبرهای پستی توسط یک انگلیسی به‌نام «سر رولند هیل» ارائه شد

در زمان‌های قدیم پادشاهان، قاصدانی داشتند که پیام‌ها و فرامینشان را با اسب و درشکه و یا هر وسیله دیگری که در دسترس بود، از جایی به جایی می‌بردند. مسلماً در آن دوران، امکان فرستادن پیام برای شهروندان عادی وجود نداشته است ولی به تدریج مردم عادی نیز به ضرورت استفاده از نوعی سیستم پستی پی بردند. گفته می‌شود نوعی سیستم پستی در مصر، چین و ایران باستان وجود داشته است. طبق گفته مورخین، امپراتوری روم، دارای پیشرفته‌ترین سیستم پستی در دوران قدیم بود.

سرویس پست هوایی نیز از دهم فوریه 1911 میلادی در انگلستان آغاز به کار کرد

انگلستان در سال 1500 میلادی یک اداره پست و در سال 1700 میلادی یک پستخانه مرکزی داشت. دولت انگلستان در سال 1839 میلادی اداره سیستم پستی این کشور را بر عهده گرفت.

ایالات متحده آمریکا در سال 1830 میلادی هزاران پستخانه داشت. در این کشور، نخستین محموله پستی از منچستر به لیورپول ارسال شد. معمولاً هزینه نامه‌های پستی براساس وزن نامه و میزان مسافت از فرستنده یا گیرنده دریافت می‌شد. ایده استفاده از تمبرهای پستی توسط یک انگلیسی به‌نام «سر رولند هیل» ارائه شد. طبق این ایده فرستنده به جای پرداخت هزینه ارسال نامه، تمبری خریداری می‌کرد و پشت پاکت نامه می‌چسباند. رولند هیل در سال 1840 میلادی برای نخستین بار روش استفاده از یک نرخ واحد را در پست ارائه داد. در این روش، از کسانی که نامه ارسال می‌کردند، بدون توجه به مسافت، نرخی یکسان دریافت می شد. در واقع این قدم بزرگی در راه پیشرفت پست بود؛ چرا که مردم عادی نیز از عهده پرداخت هزینه آن برمی‌آمدند. به تدریج این سیستم در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. در نتیجه، سیستم پستی در تمام کشورها تاسیس شد. سرویس پست هوایی نیز از دهم فوریه 1911 میلادی در انگلستان آغاز به کار کرد.

برگرفته از کتاب: چرا چطور چگونه؟

********************************

مطالب مرتبط

هلیم چیست؟

اکسیژن چه فوایدی دارد؟

چرا اجسام داغ، ما را می‌سوزانند؟

سیلیسیم چیست؟

با اهمیت‌ترین جایزه جهان

شبنم چگونه شکل می‌گیرد؟

چسب 3000 ساله

کدام مادر، بچه هایش را زندانی می کند ؟

یک گوگل چیست؟

شیشه نشکن چیست؟

لنز بهتر است یا عینک؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.