تبیان، دستیار زندگی
پروردگارا! همان گونه كه مرا در خردسالى‏ام تربیت‏ كردند، تو نیز بر آنان رحمت آور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرامیداشت سالمند

گرامیداشت سالمند

« پیران مایه خیر و برکت زندگی بوده و وجودشان در میان جمع و خانواده همچون پیامبری در میان امت است.» حضرت رسول اکرم(ص)

سالمندان به طور عموم، از احترام برخوردارند. اگر پدر و مادرباشند كه این وظیفه، سنگین‏تر و مسؤولیت مضاعف است. قرآن كریم ‏از تندى و پرخاش نسبت‏ به پدر و مادر پیر نهى مى‏كند و به سخن نیك‏ و لحن شایسته و خضوع و تواضع و گستردن بال رأفت در برابر آنان وخیرخواهى و دعا در حق آنان دعوت مى‏كند.

هرگاه یكى از آن دو (پدر و مادر) یا هر دو نزد تو به سن پیرى وسالمندى رسیدند، به آنان اف مگو، آنان را طرد مكن و به آنان سخن ‏كریمانه بگو و بال فروتنى را از روى رحمت و شفقت‏ براى آنان‏بگستر، و بگو: پروردگارا! همان گونه كه مرا در خردسالى‏ام تربیت‏ كردند، تو نیز بر آنان رحمت آور. اسراء، آیه 23 و 24.

***

گرامیداشت سالمند

درجامعه اسلامی تمام آحاد مردم محترم اند و لازم است تکریم و تجلیل شوند.اصولا انسان موجود محترمی است، تعظیم فرشته ها در مقابل انسان، این سخن را تصدیق می نماید.

از دیگاه اسلام، گروهی از مردم از احترام ویژه ای برخوردارند که لازم است سایرین با دیده عزت و احترام به آن ها بنگرند پیران و سالخوردگان از این گروه اند معمولا بخش قابل توجهی از جمعیت را پیران و سالخوردگان تشکیل می دهند ، که از هر لحاظ حائز اهمیت و لازم به توجه است.

پیرزنان و پیرمردان سال ها کار کرده اند و علم و فن و تخصص و تجربه اندوخته اند، مفهومش این است که این همه زحمت، زمینه ساز و مقدمات دوران پیری است، بنابراین، دوران پیری یعنی دوران استفاده و بهره گیری از زحمات و اندوخته های دوران جوانی و به کارگیری علم و تجربه ای که آسان و ارزان به دست نیامده است، به همین خاطر بر جوان تر ها لازم است جایگاه پیران را بشناسند و بهره گیری کنند.

گرامیداشت سالمند

پیامبراکرم (ص)

"تجلیل و احترام نسبت به مسلمان سالخورده و سپید موی همانند تجلیل از خداوند متعال است."

امام صاق(ع)

"سالمندان خود را ارج نهید و بزرگ شمارید ."

این سخن را نیز ازامام على(ع) به یاد داشته باشیم كه فرمود:

دانشمند را به خاطر علمش و بزرگسال را به خاطر سن او، بایداحترام كرد.

رعایت ادب و مقتضاى حق ‏شناسى نسبت به عمرى تلاش صادقانه و ایثارها، گذشت ها، دلسوزی ها و سوختن و ساختن ها كه بزرگان از خود نشان داده‏ اند، آن است كه در خانواده‏ ها مورد تكریم قرار گیرند، عزیز و محترم باشند، به آنان بی ‏مهرى نشود، خاطرشان آزرده نگردد، به توصیه‏ ها و راهنمایی هایى كه از سر سوز و تجربه می ‏دهند، بی ‏اعتنایى نشود. از اندیشه آنان استفاده شود، چرا که آنان، حاصل یك عمر، تجربه و چشیدن سرد و گرم روزگارند و مى‏توانند «مشاور» خوبى در تصمیم‏گیری هاى زندگى باشند.

گرامیداشت سالمند


برای استفاده از طرح اشتراک کتاب کلیک کنید