تبیان، دستیار زندگی
به طور كلی چون این لشكر به هیچ استانی وابسته نبود، تامین امكانات از لحاظ نیرو و منابع مالی اداره آن بسیار سخت بود و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقا کمکمان میکردند...
دفاع مقدس

 یاد ایام (قسمت دوم)

برای مشاهده قسمت اول اینجا کلیک کنید.

-شما خودتان این سیاست را اعمال می‌كردید كه چنین افرادی حضور داشته باشند یا خیر این جمع اتفاقی تشكیل شده بود؟

*محصولی:به صورت اتفاقی كه نمی شود گفت اما تنها به خاطر شخص خود من هم نبود ، بیشتر به دلیل وجود افرادی كه در آنجا حضور داشتند چنین اتفاقی رخ داد به طور مثال آقای فتاح( وزیر نیرو) كه دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف بود، به خاطر اینكه با من دوست و آشنا بود به این تیپ آمد و یا شهید عاصمی مسئول تخریب تیپ پاسداران كه اهل كاشمر بود از قبل مسئول تخریب قرارگاه كربلا بود اما به خاطر این جو فرهنگی و عملیات كركوك به تیپ پاسداران منتقل شد. بسیاری از رزمندگان حاضر در تیپ افرادی بودن كه اسم وجایگاه قرارگاه برایشان مطرح نبود و بیشتر به دنبال جایی می گشتند كه بتوانند در سخت ترین عملیات ها بیشترین كمك را بكنند.

بعدها نیز تیپ 55 با ادغام با تیپ دیگر به لشكر شش ویژه پاسداران تغییر نام داد و در واقع از جمله لشكرهایی بود كه از همان زمان نسبت به مقام معظم رهبری اردات خاصی داشتند . به طوری كه شاید بتوان گفت جزء معدود لشكرهایی بود كه در دوران ریاست جمهوری حضرت آقا خدمت ایشان رسیدند كه خبر این حضور در صحنه اول روزنامه رسالت چاپ شد.

به طور كلی چون این لشكر به هیچ استانی وابسته نبود، تامین امكانات از لحاظ نیرو و منابع مالی اداره آن بسیار سخت بود و از جمله اشخاصی كه به لشكر كمك می كرد شخص حضرت آقا بود كه بیشتر آن را ازمحل كمك های مردمی برای ما تامین می كردند. در آن زمان بودجه ای كه سپاه به لشكر می داد ماهانه سیصد و هشتاد هزار تومان بود كه هزینه مصرف آب لشكر هم نمی‌شد. البته مشكلات مادی را اغلب لشكرها تا حدودی داشتند و لذا مقداری از وقت من صرف تامین مالی لشكر می شد اما همین لشكر با امكاناتی كه در ابتدا گفتم ، كه با یك موتور سیكلت شروع كردیم در زمان تحویل آن در پایان جنگ حدود هزارخودرو از قبیل سواری،وانت، كمپرسی، ....در اختیار داشت كه بیشتر آن هم غنیمتی بود.

دفاع مقدس

-طراحی عملیات كركوك چگونه صورت گرفت؟

*محصولی:طرح اولیه این عملیات متعلق به قرارگاه رمضان بود كه بعدها به لشكر پاسداران ابلاغ شد. شروع این عملیات مستلزم شناسایی های دقیق بود كه لشكر گروه‌های اطلاعات عملیات راه‌اندازی و به داخل عراق فرستاد. فاصله كركوك تا مرزهای ایران به صورت هوایی حدود150 كیلومتر است كه اگر به خواهیم از طریق زمینی حساب بكنیم حدود1000 كیلومتر فاصله وجود داشت زیرا برای رسیدن به كركوك باید از كوه‌های سر به فلك كشیده قندیل و گردنه های پر پیچ و خم كه دشمن اصلا فكر عبور هیچ كس از آن را نمی كرد می گذشتیم . برای اینكه عملیات موفقیت آمیز صورت بگیرد نیاز بود تا ارتیاطی با گروههای معارض كرد كه حزب دموكرات كردستان( بارزانی) و اتحادیه میهنی كردستان به رهبری آقای جلال طالبانی بود صورت بگیرد.

به طور كلی چون این لشكر به هیچ استانی وابسته نبود، تامین امكانات از لحاظ نیرو و منابع مالی اداره آن بسیار سخت بود و از جمله اشخاصی كه به لشكر كمك می كرد شخص حضرت آقا بود كه بیشتر آن را ازمحل كمك های مردمی برای ما تامین می كردند.

-رمز عملیات چه بود؟

*محصولی: «یا زینب سلام الله علیها» بود.

-این ارتباط ها چگونه برقرار می شد؟

*محصولی: بیشتر به صورت عملیات های مشترك بود كه قبل از آن جلسات مشتركی برقرار می شد و عملیات طراحی می گشت و به طور كلی محل استقرار ما در كنار مقر این نیروها قرار داشت وحتی مدتی محل استقرار خود من در مكانی به نام یاغ سمر در كنار مقر جلال طالبانی بود كه جلسات مشتركی جهت هماهنگی نیروها برگزار می شد. این همكاری قوی و مشترك ادامه دار بود.

تاسیسات نفتی كركوك در بین دو محور اصلی كه ارتفاعات دوملان و جبل بور و جمبور قرار گرفته بود به همین دلیل برای انجام این عملیات باید از كمك نیروهای كرد محلی استفاده می كردیم.