تبیان، دستیار زندگی
‌‌این نیرو به عنوان یك اقدام احتیاطی به مراكز نزدیك به‌‌ ایران اعزام شده است. تلاشهای بازرگان دلیل اصلی لغو برنامه اعزام یك گروه از هلی‌كوپترهای آمریكایی حامل 69 تفنگدار دریایی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه دست در دست عراق ؛ اما ما پیروزیم

دست به یکی

57/11/23

گزارشی از آخرین درگیریهای بین مردم و نظامیان طرفدار رژیم گذشته. محاصره و سقوط پادگانهای سلطنت‌آباد و لویزان به دست مردم. كشته‌ شدن سپهبد بدره‌ای (فرمانده نیروی زمینی) و سرلشكر بیگلری (فرمانده گارد جاویدان) و تسلیم استعفای فرماندهان نیروهای سه‌گانه به امام خمینی.

آغاز سازماندهی ارتش و نیروهای انتظامی‌ پس از انقلاب. تحویل رسمی‌ستاد ارتش به دولت بازرگان. دولت موقت سرلشكر قره‌نی را به سمت رئیس ستاد ارتش برگزید. انتصاب سپهبد محمدعلی نوروزی به كفالت شهربانی، سپهبد مهدیون به عنوان كفیل نیروی هوایی و سپهبد احمدعلی محققی به سرپرستی ژاندارمری كل‌كشور.

ایران

مواضع گروههای سیاسی در قبال ارتش : سازمان چریكهای فدایی خلق : ارتش حربه اصلی امپریالیسم و نوكرانش به نیروی شكوهمند توده‌های مردم درهم شكست و می‌رود تا فردا ارتش خلق بنیان گیرد. سازمان نوید : در ماشین و دستگاه پلیسی و نظامی‌رژیم شكاف عمیق افتاد اما هنوز كاملاً درهم شكسته نشده است. شفق سرخ : ملت اكنون برای نبرد نهایی مسلح شده است ولی شب و روز تبلیغ می‌شود كه تفنگها را تحویل دهیم. جاما : ارتش استعماری باید به یك ارتش مردمی‌ تبدیل گردد.

تلاشهای سازمانهای سیاسی برای جذب هوادار از توده‌هایی كه بشدت سیاسی شده‌اند و صدور دستورالعمل‌های سیاسی - نظامی‌خطاب به اعضاء و هواداران و ارائه رهنمود درباره چگونگی به دست‌گیری جریان انقلاب در سرتاسر كشور و ادامه فعالیت و جذب نیرو و نیز تشكیل جنبش ملی مجاهدین به عنوان یك نهاد سیاسی برای فعالیت در وضعیت جدید در عین حفظ هویت چریكی در بقای تشكیلات سازمان مجاهدین خلق.

پیامها و هشدارهای امام‌خمینی خطاب به ملت درباره تحریكهای ضدانقلاب داخلی و خارجی، ارتش، خلع سلاح عمومی‌ و … امام : اكنون كه قوای انتظامی‌ (ارتش، ژاندارمری، شهربانی) به ملت پیوسته‌اند بر عموم ملت لازم است كه به هیچ‌وجه تعرض به آنان نكنند. اسلحه‌هایی كه در دست مردم است جمع شوند. هركس اسلحه‌‌ای پیدا كرد باید به مسجد خود ببرد و به امام جماعت مسجد تحویل بدهد و بعد‌‌این اسلحه‌ها از مسجد به كمیته‌ها آورده می‌شود.

ایران

ضرورت تجدید سازمان هر چه سریعتر ارتش به دست دولت بازرگان از نگاه رادیو لندن : كمیته‌ها كشور را تحت اداره موثر واحدی در خواهند آورد، مگر آنكه مهندس بازرگان بسرعت نیروی ارتش و پلیس را بشناسد و بتواند آنها را وادار سازد كه به فرمان او عمل كنند. از‌هم‌پاشیدگی در ارتش خطر بیشتری دربر دارد.

گزارش مفصل ویلیام سولیوان (سفیر آمریكا در تهران) با قید " خیلی محرمانه " دربارة " حوادث جاری در‌‌ایران " و بررسی آنچه آمریكاییها درباره آن می‌خواهند چیزی بدانند و در طول دو روز گذشته روی داده است.

اعلام آمادگی آمریكا برای همكاری با دولت جدید‌‌ ایران : جیمی‌كارتر (رئیس‌جمهور آمریكا) : آمریكا آماده همكاری با دولت انقلابی‌‌ ایران به ریاست مهندس بازرگان است. كارمند بلندپایه آمریكا :‌‌ایالات متحده برای برقراری روابط عادی با زمامداران جدید‌‌ ایران تلاش می‌كند.

ایران

سایروس ونس (وزیر خارجه آمریكا) : دستورهایی به سولیوان ابلاغ شد كه با دولت موقت تماس بگیرد و تصمیم آمریكا را به برقراری روابط با دولت اعلام نماید. هدف، حفظ دستگاههای حساس نظامی و اطلاعات آمریكا در‌‌ایران و تامین امنیت اتباع آمریكایی در‌‌این كشور بود.

اقدامهای واشنگتن برای تخلیه اتباع آمریكایی از‌‌ ایران : رویتر : هلی‌كوپترهای بزرگ نفربر از ارتش آمریكا با 69 تفنگدار دریایی عازم خاورمیانه شدند تا به تخلیه هفت هزار آمریكایی مقیم‌‌ ایران بپردازند. ‌هادینگ كارتر (سخنگوی وزارت خارجه آمریكا) :‌‌این نیرو به عنوان یك اقدام احتیاطی به مراكز نزدیك به‌‌ ایران اعزام شده است. تلاشهای بازرگان دلیل اصلی لغو برنامه اعزام یك گروه از هلی‌كوپترهای آمریكایی حامل 69 تفنگدار دریایی به تهران جهت تخلیه افراد آمریكایی سفارت بوده است.

شوروی دولت جدید‌‌ ایران را به رسمیت شناخت. پیام الكسی‌كاسیگین (نخست‌وزیر شوروی) به مهندس بازرگان : اتحاد شوروی شناسایی دولت موقت‌‌ ایران را اعلام می‌كند و آمادگی خود را برای گسترش روابط بین دو كشور براساس اصول برابری و حسن همجواری و احترام به حاكمیت ملی و عدم مداخله در امور داخلی یكدیگر اظهار می‌نماید.

مواضع دولتهای اروپایی در قبال انقلاب اسلامی ؛ دیوید اوئن (وزیر خارجه انگلستان) : لندن قصد مداخله در امور‌‌ ایران را ندارد. سخنگوی وزارت خارجه آلمان : دولت آلمان‌غربی حوادث ‌‌ایران را یك مسألة كاملا داخلی می‌داند. فرانسوا میتران : انقلابهایی از نوع انقلاب‌‌ ایران در كشورهای اسلامی‌ همسایه نیز روی خواهد داد.

آثار پیروزی انقلاب اسلامی‌در خاورمیانه ؛ النهار : محل سفارت اسرائیل در تهران در اختیار فلسطینی‌ها قرار خواهد گرفت. بگین (نخست‌وزیر اسرائیل) : به نظر می‌رسد موجی از اسلام تعصب‌آمیز در خاورمیانه شیوع پیدا كند. رویتر : در تظاهرات شیعیان در شهر صیدا ‌‌این شعار به چشم می‌خورد. امروز‌‌ایران، فردا فلسطین. رهبر جبهه خلق برای آزادی فلسطین : انقلاب ‌‌ایران پیروزی بزرگی برای خلق فلسطین و توده‌های عرب است.

كشورهای پاكستان، سوریه، موریتانی لیبی و هند دولت موقت‌‌ ایران را به رسمیت شناختند

گزارش غیررسمی‌ از اقدام سازمان چریكهای فدایی خلق در برانگیختن حساسیت‌های قومی‌ در گنبد‌كاووس. به تحریك چریكهای فدایی عده‌ای از جوانان تركمن به نیروهای انقلابی مستقر در شهربانی گنبد هجوم آورده، خواهان تقسیم سلاح شدند. چریكها شایع كرده‌اند كه شیعه‌ها تفنگها را گرفته، می‌خواهند حمله‌های (قبلی) چماق به دستها را - كه تركمنها انجام دادند - تلافی كنند. نیروهای انقلابی مستقر در شهربانی برای‌‌ اینكه سلاح به دست چریكهای فدایی نیفتد با دعوت از پرسنل شهربانی، پاسگاه شهربانی را مجدداً به آنها تحویل دادند.

61/11/23

سفر كلودشون وزیر خارجه فرانسه به سه كشور امان، عراق، سوریه، لوموند. هدف كمك به عراق است.

-شهادت احمد اسکندری قائم مقام لشگر 27 محمد رسول الله

 دفاع مقدس

63/11/23

اجرای مانور آزادی قدس در بیش از 90 منطقه كشور

ایران برای اولین بار شهرهای بصره – مندلی و خانقین را در هم كوبید.

64/11/23

ایران برای اولین بار شهرهای بصره – مندلی و خانقین را در هم كوبید.

- در سحرگاه 23/11/1364، رزمندگان ایران جاده منتهی به قرارگاه لشكر 26 و جاده استراتژیك (فاو- بصره) را تسخیر، گردان كماندویی تیپ 10 زرهی را در سه راهی، منهدم و تیپ‌های 3 و 4 گارد ریاست‌جمهور را كاملاً محاصره كردند. در مقابل، 2 تیپ مزبور، با التماس درخواست نیروی بیشتر را داشتند. بین این 2 تیپ، 1 گروهان مستقر شده بود كه هیچ گونه كارایی نداشت. در اواسط روز، دشمن اعلام  كرد باید به هر ترتیبی كه شده است، مواضع پدافندی دو تیپ مزبور حفظ شود و نیروها برای تحكیم مواضع، تا اطلاع ثانوی در محل خود قرار گیرند.

-شهادت حسن شیخ آذری جانشین گردان عمار یاسر لشگر 27