تبیان، دستیار زندگی
كارت گرافیك یكی ازعناصر مهم در كامپیوتر است  كه  با  توجه به نوع استفاده و نیاز كاربران، دارای مدل های متفاوت با پتانسیل های مختلف می باشد. كاربران با توجه به امكانات كارت گرافیك قادر به استفاده از بازی های كامپیوتری پیشرفته...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


نحوه انتخاب یك كارت گرافیك



كارت گرافیك یكی ازعناصر مهم در كامپیوتر است  كه  با  توجه به نوع استفاده و نیاز كاربران، دارای مدل های متفاوت با پتانسیل های مختلف می باشد. كاربران با توجه به امكانات كارت گرافیك قادر به استفاده از بازی های كامپیوتری پیشرفته ، مشاهده فیلم و انجام عملیات حرفه ای نظیر ضبط و ویرایش فیلم ، می باشند. در زمان استفاده از تصاویر گرافیكی حجیم و یا برخی بازی های كامپیوتری، ممكن است تصاویر بصورت منقطع  نمایش داده شوند، در چنین مواردی استفاده از یك كارت گرافیك مطلوب و با سرعت مناسب ، علاوه بر افزایش كارآئی سیستم ، امكان پردازش تصاویر دو بعدی و یا تصاویر سه بعدی استفاده شده در بازی های كامپیوتری را با سرعت بیشتر فراهم می نماید .برخی از كارت های گرافیك دارای امكانات متنوعی نظیر پورت های ورودی و خروجی برای اتصال به دوربین های دیجیتال و تلویزیون بوده و در برخی از مدل های دیگر امكان اتصال بیش از یك نمایشگر به كامپیوتر ، وجود دارد. كارت های گرافیك در مقایسه با گذشته دارای امكانات  بیشتر، كیفیت بهتر و توانائی مطلوب بمنظور بازخوانی تصاویر می باشند.

جایگاه كارت گرافیك


تولید كنندگان كارت ها  و تراشه های (Chip set)   گرافیك  ، سخت افزار خود را هر شش ماه تغییر و بهنگام می نمایند . طراحان و پیاده كنندگان  محصولات نرم افزاری با اتكاء به پتانسیل های ارائه شده توسط كارت های گرافیك ، قادر به تولید محصولات متنوعی نظیر بازی های كامپیوتری پیچیده و با گرافیك بالا می باشند .بازی های كامپیوتری تنها دلیل ارائه كارت های گرافیك جدید نبوده و در این راستا دلایل دیگری همچون استفاده از امكانات جانبی ارائه شده توسط آنان نیز موردنظر می باشد.امكان دسترسی به دو و یا سه تصویر بطور همزمان ، استفاده از پورتDVI  ( اینترفیس دیجیتالی ویدئو) ، اینترفیس هایS-Video و پورت های(Firewire(IEEE 1394 ، نمونه هائی از امكانات ارائه شده در كارت های گرافیك جدید می باشند .

ویژگی ها ی مهم


از مهمترین ویژگی های مرتبط باكارت گرافیك، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

پردازنده

: امروزه به بركت وجود پردازنده های استفاده شده در كارت های گرافیك ، امكان مشاهده تصاویر سه بعدی متحرك بطور كامل فراهم شده است . كارت های گرافیك قادر به پشتیبانی از تصاویر ویدئوئی سه بعدی و بازی های كامپیوتری بنحو مطلوب و با بهترین وضعیت نمایش می باشند . زمانیكه بازی های كامپیوتری با سرعت  شصت فریم در ثانیه و یا بیشتر نمایش داده شوند ، وضعیت مطلوبی فراهم و تصاویر فاقد هر گونه لرزشی خواهند بود(چشم انسان در این سرعت قادر به تشخیص لرزش تصاویر نمی باشد). كارت های گرافیك ارزان قیمت بخوبی جوابگوی بازیهای قدیمی می باشند . كارت هائی كه قادر به تولید فریم ها با سرعت بیشتری باشند ، امكان مشاهده تصاویر و بازی های كامپیوتری درResolution بالاتررا بخوبی  فراهم می نمایند. بمنظور اجرای بازی های كامپیوتری كه از تكنولوژیDirectX8 استفاده می نمایند ، می بایست از كارت هائی كه تكنولوژی فوق را حمایت می نمایند ، استفاده گردد.

حافظه .

در مواردیكه از كامپیوتر بمنظور انجام عملیات حجیم گرافیكی نظیر بازی های كامپیوتری و یا ویرایش تصاویر ویدئوئی استفاده می گردد ، اطلاعات مورد نیاز بمنظور نمایش تصاویر در حافظهRAM كارت گرافیك ذخیره می گردد . كارت های گرافیك بمنظور انجام مطلوب و سریع اینگونه فعالیت ها به حجم بالائی از حافظه  نیاز خواهند داشت . بموازات افزایش  پیجیدگی بازی های كامپیوتری یا حجم عملیات گرافیكی  به حافظه بیشتری نیاز خواهد بود.  استفاده مناسب و بهینه از حافظه كارت گرافیك می تواند تضمین لازم در خصوص نمایش بدون نقص تصاویر را ارائه نماید.اكثر كارت های گرافیكی دارای 32Mb تا 64Mb  حافظه از نوع DDRSDRAM می باشند. مدل های پیشرفته تر و در عین حال گرانتر، دارای حافظه ای بین 64MB تا 128MB می باشند.برای بازی های قدیمی ، حافظه ای به میزان  32MB كافی بوده ولی  كیفیت و سرعت انتقال تصاویر در آنان نسبت به  كارت های جدید خصوصا" درResolution 1600* 1200 ، مطلوب نخواهد بود. بمنظور استفاده از بازی های گرافیكی پیشرفته وResolution بالاتر ، پیشنهاد می گردد از كارت های گرافیكی كه دارای حداقل  128Mb حافظه می باشند ، استفاده گردد .اكثر بازی های جدید به  حافظه ای بیش از 128MB نیاز نخواهند داشت . در صورت تمایل و ضرورت می توان  از كارت ها ئی كه دارای حافظه بیشتری هستند، استفاده نمود( عدم ضرورت ارتقاء كارت گرافیك در مواردیكه  یك بازی كامپیوتری با حجم بالای گرافیك عرضه می شود ) .
تراشه های گرافیكی كه بر روی مادر برد كامپیوتر قرار دارند (OnBorad) از حافظه اصلی سیستم استفاده می نمایند( با توجه به اشغال بخشی از حافظه توسط كارت گرافیك موجود بر روی مادربرد ، فضای كمتری در حافظه اصلی برای سایر عملیات باقی خواهد ماند ) . در اغلب كامپیوترهای ارزان قیمت كه از پردازنده هائی با توان عملیاتی كمتر استفاده می شود ( نظیر پردازنده های  Celeron محصول شركت Intel و یا Duron محصول شركت AMD ) ، كارت گرافیكی بر روی مادربرد تعبیه شده است. كامپیوترها ی فوق ، دارای توانایی قابل قبولی بوده و برای  كاربران معمولی كه از كامپیوتر به عنوان یك ابزار كار معمولی استفاده می نمایند، بسیار كارآمد بوده  ولی در صورتیكه كاربرانی نیازمند انجام عملیات گرافیك سنگین بوده و یا قصد استفاده از بازی هائی را داشته باشند كه دارای گرافیك بالا می باشد ، سیستم های فوق كارآئی مناسبی نخواهند داشت .

امكانات جانبی:

برخی از كارت های گرافیك دارای امكانات جانبی اضافه ای بوده كه امكان استفاده از آنان توسط سخت افزار و یا نرم افزارهای مربوطه در اختیار كاربران  قرار می گیرد. در ادامه به برخی از این امكانات ، اشاره می گردد :

-
خروجی DVI: از كارت های گرافیك كه دارای اینترفیس ویژوال دیجیتال می باشند ، بمنظور اتصال به مانیتورهای دیجیتال  استفاده می گردد. با استفاده از اینترفیس  DVI و پورت خروجی  DVI، امكان  اتصال  كارت های گرافیك به  انواع مانیتورهای دیجیتال و آنالوگ، فراهم می گردد .

-
ورودی / خروجی S-Video: پورت خروجی S-Video ، امكان ارسال سیگنالهای ویدئویی را به تلویزیون، VCR و سایر دستگاههای مشابه فراهم می نماید. با استفاده از پورت ورودیS-Video ، می توان تصاویر ویدئویی را از وسایلی نظیر VCR، دوربین های فیلمبرداری به كامپیوترتان تغذیه نمود.

- ورودی/ خروجی مركب: پورت های مركب دارای عملكردی مشابه پورت های S-Video  بوده با این تفاوت كه امكان اتصال به تجهیزات  قدیمی كه دارای پتانسیل لازم بمنظور ارتباط و استفاده از پورت  S-Video نمی باشند را فراهم می نماید .اكثر كارت های گرافیك  كه دارای پورت های S-Video  می باشند ، دارای یك كابل لازم بمنظور تبدیل پورت فوق به پورت های مركب می باشند .

-نمایش دو تصویر: بمنظور اتصال كامپیوتر به یك مانیتور دیگر و یا تلویزیون ( مشاهده دو و یا حتی سه تصویر جداگانه ) ، می بایست از یك  كارت گرافیك كه دارای پورت های اضافه وRAMDAC (تراشه هائی كه  تصاویر دیجیتال  را به سیگنالهای آنالوگ تبدیل می كنند) اضافی ، استفاده گردد

- Overclocking: اجرای پردازنده موجود  بر روی یك كارت گرافیك سریعتر از سرعت مشخص شده توسط تولید كننده ، به امری متداول توسط برخی بازی های كامپیوتری تبدیل شده است . وضعیت  فوق ، باعث فشار بیش از حد مجاز به كارت گرافیكی در ارتباط با تولید خروجی شده و در نهایت می تواند سوختن كارت گرافیكی را بدنبال داشته باشد .برخی از تولید كنندگان نظیر Gainward ، كارت هایی را ارائه نموده اند كه  دارای ویژگی  Overclocking  می باشند . برخی دیگر از تولید كنندگان نرم افزارهایOverlocking را بهمراه كارت گرافیكی خود عرضه نموده و تعدادی دیگر از تولید كنندگان نظیرATI از ویژگی فوق حمایت نمی نمایند . قبل از فعال نمودن ویژگیOverlocking می بایست  دستورالعمل های ارائه شده توسط تولیدكنندگان مربوطه به دقت مطالعه گردد .

  -Anti-aliasing ،در گرافیك كامپیوتریبه هموار نمودن ( صاف و یكدست ) ظاهر ناهموار و پلكانی اشكالی چون خطوط مورب،‌منحنی ها و دوایر اطلاق می گردد . استفاده از ویژگی فوق در مواردیكه دارای یكResolutionپائین می باشیم ، مفید خواهد بود. علت بروز این ناصافی ها ،  به دلیل پایین بودن كیفیت تفكیك پذیری بوده و می توان بمنظور برخورد با مشكل فوق ، از امكانات سخت افزاری و یا نرم افزاری خاصی استفاده نمود . برخی از كارت های گرافیك جدید از ویژگی فوق حمایت می نمایند.در صورت فعال نمودن ویژگی فوق ، سرعت نمایش فریم ها در یك ثانیه  كاهش خواهد یافت .بنابراین استفاده كنندگان بازی های كامپیوتری ، می بایست بین نمایش سریعتر و استفاده از تصاویر هموار، یكی را انتخاب نمایند .

تشریح مشخصات


در زمان تهیه یك كارت گرافیك می بایست موارد متعددی همچون میزان حافظه ، نوع اینترفیس ها ، تعداد پورت های ورودی و خروجی به دقت بررسی و مشخص گردد . قیمت یك كارت گرافیك با میزان كارآئی آن ارتباط مستقیم دارد . كارت های گرافیك موجود كه از تراشه هایATI وNVida  استفاده می نمایند ، دارای كارآئی مناسب در ارتباط با نمایش تصاویر سه بعدی می باشند . استفاده از كارت های گرافیك قدرتمند ،  صرفا" مختص كاربرانی است كه نوع فعالیت آنان بگونه ای است كه به پتانیسل های بالای این نوع از كارت ها نیاز دارند. جایگاه و نقش حافطه در كارت های گرافیك ، بسیار حائز اهمیت بوده و اولویت آن نسبت به سایر پارامترهای موجود بمنظور گزینش یك كارت گرافیك، بیشتر است ( بازی های گرافیكی پیچیده و با گرافیك بالا ، نیازمند استفاده از حافظه بالائی می باشند ) .  در صورتیكه قصد اتصال كامپیوتر به یك نمایشگر ، تلویزیون و یا دوربین فیلمبرداری  وجود داشته باشد ، می بایست كارت گرافیكی انتخابی دارای پورت های مورد نظر باشد .
پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یك كارت گرافیك  در نظر گرفت :

حافظه


حداقل :  32MB   پیشنهادی : 64MB   حداكثر :  128MB و یا بیشتر
میزان حافظه موجود بر روی كارت گرافیك ارتباط مستقیم با  كیفیت و سرعت نمایش اطلاعات داشته و حجم بیشتری از اطلاعات در حافظه ذخیره خواهد شد. سرعت تفسیر و نمایش تصاویر خصوصا"  تصاویر سه بعدی با افزایش میزان حافظه، بهبود و افزایش خواهد یافت . اكثر كارت های گرافیكی موجود از حافظه های DDR استفاده می نمایند.

سرعت Clock  پردازنده گرافیك

:
حداقل :   166 مگاهرتز   پیشنهادی :  200 تا 250 مگاهرتز   حداكثر :  250 تا 325 مگاهرتز
  سرعت Clock پردازنده كارت گرافیك ، یكی از مهترین عوامل افزایش كارآئی یك  كارت گرافیك بوده كه بیشترین تاثیر را در رابطه با  انجام عملیات مرتبط با  تصاویر سه بعدی ،بدنبال خواهد داشت .

نوع اینترفیس :


حداقل : PCI یا AGP   پیشنهادی :  AGP   حداكثر : AGP
تقریبا" تمامی سیستم های جدید دارای یك اسلات AGP بمنظور اتصال كارت گرافیكی می باشند . سیستم هایی كه طول عمر آنان بیش از چهار سال بوده و یا  سیستم هائی كه دارای كارت های گرافیكیOnboard می باشند ، ممكن است صرفا"  دارای اسلات هایPCI بوده كه سرعت آنان بمراتب كمتر از اسلات ها یAGP است .كارت های گرافیكی كه از اسلات هایAGP استفاده می نمایند ، قادر به حمایت از سرعتی بالغ بر4X می باشند. در كارت های گرافیك جدید، سرعت فوق به مرز8X رسیده است. در صورتیكه سیستمی دارای اسلات  AGP با سرعت 2X یا 1X باشد ، امكان استفاده  از كارت های گرافیكی با سرعت 4X یا 8X وجود نخواهد داشت (متفاوت بودن ولتاژ آنان  ) .

كانكتورهای  نمایشگر :


حداقل :  یك كانكتور VGA برای نمایشگر CRT
پیشنهادی :  یك یا دو كانكتور VGA برای نمایشگرهای CRT
حداكثر :  یك یا دو كانكتور VGA یا یك خروجی دیجیتال  اضافه برای نمایشگرهای تخت
بمنظور استفاده از كارت گرافیكی ، می بایست كارت گرافیكی دارای كانكتورهای  لازم بمنظور ارتباط با مانیتور باشد . كارت های گرافیك ، حداقل دارای یك پورت VGA بمنظور اتصال مانیتورآنالوگ به  كامپیوتر می باشند (مانیتورهای فوق در زمره مانیتورهای CRT یا LCD  آنالوگ تخت محسوب می گردند ) . كارت هایی كه دارای یك  كانكتور می باشند ، امكان استفاده از چندین تصویر و بالطبع چندین عملیات را فراهم می نمایند مثلا" می توان بر روی یك صفحه برنامه حسابداری را فعال و بر روی صفحه دیگر برنامه Word را  فعال نمود.

پورت های  ورودی و خروجی .


  حداقل : موجود نیست   پیشنهادی :  S-Video یا مركب  حداكثر : تنوع اینترفیس ها
در صورتیكه قصد ویرایش تصاویر ویدئویی وجود داشته باشد و یا بخواهیم از كامپیوتر بمنظور ذخیره تصاویر ویدئویی استفاده نمائیم و یا تمایل به استفاده از تلویزیون برای انجام بازی های كامپیوتری وجود را داشته باشیم ، می توان از یك كارت گرافیك  پیشرفته  كه دارای مجموعه ای از پورت های ورودی ،  خروجی  و یا یك  TV Tuner  است ، استفاده نمود.

نكاتی دررابطه با تهیه كارت گرافیك


پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یك كارت گرافیك  در نظر گرفت :

انتخاب كارت های گرافیك با توان متوسط

.استفاده از یك كارت گرافیك پیشرفته صرفا" در موارد خاصی نظیر بازی های كامپیوتری پیچیده و یا كاربردهای خاص تجاری، توصیه می گردد. در سایر موارد ، می توان با مشخص نمودن دقیق خواسته خود نسبت به تهیه یك كارت گرافیك با توان مناسب (الزاما" جدیدترین نوع نخواهد بود ) ، اقدام نمود

افرادیكه به بازی های كامپیوتری علاقمندند نیازمند كارت های قو

یتری می باشند

.یكی از مهمترین دلایلی كه اغلب كاربران اقدام به تعویض كارت های گرافیكی می نمایند،استفاده از امكانات DirectX 8 مایكروسافت می باشد. تكنولوژی فوق پس از گذشت مدت زمانی اندك به یك تكنولوژی فراگیر در اكثر بازی های كامپیوتری جدید تبدیل شده است . هم اینك ،كارت ها ئی ارائه شده است كهDirectX 9 را نیز پشتیبانی می نمایند. در صورتیكه تصمیم به استفاده از جدیدترین بازی های كامپیوتری وجود داشته باشد ، می بایست یك كارت گرافیك  قویتر انتخاب  گردد كه قادر به حمایت ازDirectX9 API بوده و دارای حداقل  64MB حافظه از نوع  SDDDR  باشد .

اطمینان از وجود حافظه DDR در كارت گرافیك

اكثر كارت های گرافیك  پیشرفته  دارای حافظه ای از نوع DDR می باشند .( تعداد اندكی از كارت های گرافیك از حافظه فوق ، استفاده نمی نمایند).حافظه ها ی فوق ، سرعت كارت گرافیكی را افزایش خواهد داد.

بررسی كارت های گرافیك متفاوت.

بهترین روش برای انتخاب یك كارت گرافیكی، تست و بررسی مدل های متفاوتی از آنان و در نهایت انتخاب بهترین نمونه موجود است . در این راستا می توان از سایت های متعددی بر روی اینترنت كه بصورت مستمر كارت های گرافیك را بررسی ونتایج را منتشر می نمایند ، استفاده گردد .

بررسی نحوه ارتباط كارت گرافیكی با كامپیوت

ر.اكثر كامپیوترهایی كه در طی سالیان اخیر ارائه شده اند ، دارای یك اسلاتAGP می باشند. برخی از مادربردها دارای اسلاتAGP نمی باشند ( خصوصا"در مادربردهای ارزان قیمت كه كارت گرافیكی بصورتOnBoard می باشد، اسلات AGP  وجود ندارد ) .قبل از تهیه هر نوع كارت  گرافیك لازم است از وجود اسلاتAGP بر روی مادربرد اطمینان حاصل نمود .

تهیه كارت گرافیك متناسب و منطبق بر خواست ها

. هرگز پول خود را برای ویژگی ها و پتانسیل هائی كه به وجود آنان نیاز نداریم ، نباید هزینه نمود . در صورت عدم ضرورت ذخیره سازی و ویرایش  تصاویر دیجیتال ، می توان كارت های گرافیكی را انتخاب نمود كه صرفا" دارای پورت های اساسی و اولیه  می باشند . قطعا" قیمت این نوع از كارت ها بمراتب كمتر از كارت هائی است كه دارای پورت های متنوع ورودی و یا خروجی بمنظور انجام عملیات حرفه ای می باشند . بنابراین می توان در مقابل پرداخت هزینه بیشتر برای امكاناتی اضافه كه ممكن است هرگز از آنان استفاده نگردد ، كارتی با میزان حافظه بیشتر را انتخاب تا سرعت و كیفیت تصاویر بر روی سیستم وضعیت مطلوبتری پیدا نماید .



برگرفته از www.data-srco.ir