تبیان، دستیار زندگی
اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها درباره درگیری و قتل عام شیعیان در منطقه كرم ایجنسی و پاراچنار صحت ندارد و از سه ماه پیش با خاتمه درگیری‌ها وضعیت عمومی پاراچنار آرام است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرين اخبار از پاراچنار پاكستان

آخرین اخبار از پاراچنار پاكستان

اخبار منتشر شده در برخي رسانه‌ها درباره درگيري و قتل عام شيعيان در منطقه "كرم ايجنسي " و "پاراچنار " صحت ندارد و از سه ماه پيش با خاتمه درگيري‌ها وضعيت عمومي پاراچنار آرام است.

به گزارش شيعه آنلاين به نقل از فارس، پس از جنگ دو ساله ميان شيعيان و شبه نظاميان طالبان در منطقه "كرم ايجنسي " واقع در شمال غرب پاكستان، از سه ماه گذشته تاكنون درگيري‌ها خاتمه يافته و وضيعت عمومي پاراچنار آرام است.

بر اساس اين گزارش درگيري در پاراچنار دو سال قبل زماني آغاز شد كه تعدادي از شبه نظاميان طالبان در اين شهر در مراسم ميلاد پياكمبر اكرم (ص) عليه ائمه اطهار شعار سر دادند.

اين درگيري به مناطق مختلف كرم ايجنسي گسترش يافت و شيعيان اين منطقه توسط طالبان به محاصره در آمد و تمامي مسيرهاي ورودي و خروجي اين شهر مسدود شد و از ورود هرگونه خودرو و مواد غذايي ممانعت به عمل آمد.

شيعيان منطقه كرم ايجنسي پس از يك سال انتظار براي دريافت كمك دولتي، سرانجام وارد دفاع از منطقه خود شدند و لشكر دفاع از منطقه كُرُم را تشكيل دادند كه از ماه نوامبر سال 2007 ميلادي وارد جنگ مسلحانه با طالبان شدند و شجاعانه طالبان اشغالگر منطقه را مجبور به فرار ساختند.

ر درگيري اخير كه 4 ماه پيش در اين منطقه رخداد، شيعيان مناطق مهم طالبان را نيز به تصرف خود در آوردند و از ترس فتوحات شيعيان منطقه، دولت پاكستان قبايل سني‌ها را مجبور به نشست با قبايل شيعيان منطقه كرم ايجسني كرد.

شيعيان كرم ايجنسي روستا و مناطق اهل سنت را كه پس از فتوحات به تصرف خود در آورده بودند، نه تنها از محاصره در آوردند بلكه كمك‌ها و مواد غذايي نيز در اختيار آنها قرار دادند.

در نشست قبيله‌اي كرم ايجنسي سني هاي منطقه نشين اعلام كردند كه در اين درگيري طالبان از مناطق وزيرستان آمده‌اند.

در اين نشست هر دو قبيله به توافق رسيده بودند كه جاده پاراچنار- پيشاور را كه از دو سال مسدود بود بازكنند، اين جاده يك ماه پيش باز شده بود كه دوباره از ده روز اخير به علت گروگان‌گيري پنج تن شيعيان دوباره مسدود شده است كه شيعيان منطقه كرم ايجنسي نيز پنج تن از طالبان نيز گروگان گرفتند.

طالبان محلي پس از شكست در كرم ايجنسي، عمليات انتحاري و ترور شيعيان را در شهر پيشاور و ديره اسماعيل خان آغاز كردند و در همين راستا روز عاشورا نيز در منطقه "اورگزئي ايجنسي " در شهر "هنگو " حكومت نظامي اعلام شد و به شيعيان اين منطقه براي برگزاري مراسم عزاداري عاشوراي حسيني اجازه داده نشد.

همچنين شيعيان مناطق اورگزئي ايجنسي براي برگزاري مراسم عاشوراي حسيني به سمت شهرستان هنگو راهپيمايي كردند و طالبان كه در كمين شيعيان بودند با حملات موشكي خود بيش از 50 تن از عزاداران حسيني را به شهادت رساندند.

در اين جنگ دو ساله و در منطقه كرم ايجنسي، دست كم 1500 تن از شيعيان توسط طالبان شهيد شدند و بيش از 3 هزار طالبان نيز در اين درگيري‌ها به هلاكت رسيده اند.

تلفات مالي شيعيان پارا چنار در اين جنگ بيش از تلفات جاني آنها بوده است و فرزند رهبر شهيد شيعيان نيز در اين جنگ مجروح شده است

در طول ماه‌هاي گذشته رسانه‌هاي پاكستان در ماه‌هاي گذشته از شهادت صدها مسلمان شيعه طي حملات نيروهاي طالبان و گروه‌هاي متحد آنها به مناطق شمال غربي پاكستان خبر دادند.

بر اساس اين گزارش، شبه‌نظاميان مرتبط با طالبان، روزانه 25 تا 30 نفر از شيعيان پاراچنار، هنگو و منطقه قبيله‌اي كرم ايجنسي را طي 6 ماه گذشته به شهادت رسانده‌اند.

گزارش‌هاي رسانه‌هاي پاكستاني در ماه‌هاي قبل حكايت از اين دارد كه نيروهاي نظامي مستقر در اين مناطق به طور معمول براي پايان اين حملات وارد عمل نمي‌شوند، بر همين اساس، گروه‌هاي حقوق بشر و مذهبي در منطقه "كرم " درباره فاجعه انساني در مناطق شيعه‌نشين هشدار داده‌اند.

نيروهاي طالبان طي حملات خود افراد غيرنظامي را بارها مورد هدف قرار داده‌اند، با وجود اينكه اكثريت ساكنان منطقه كرم شيعه هستند، اما آنها توسط شبه‌نظاميان مرتبط با طالبان محاصره شدند، اين شبه‌نظاميان طي ماه‌هاي گذشته راه‌ها و جاده‌هاي منتهي به اين مناطق را مسدود كرده بودند.

شبه ‌نظاميان مستقر در اين مناطق همچنين كساني را كه براي شيعيان آذوقه فراهم مي‌كردند را ربوده يا كشته‌اند.

اين در شرايطي است رسانه‌هاي معتبر پاكستان بارها خواستار وارد عمل شدن نيروهاي امنيتي به منظور جلوگيري از كشتار مردم بيگناه شيعه در اين مناطق شده‌اند.

همچنين گروه‌هاي سني ميانه‌رو در پاكستان بر اين باورند كه قرار گرفتن 500 هزار شيعه تحت حملات نيروهاي طالبان توطئه‌اي عليه كشور پاكستان است و حملات هوايي آمريكا به مناطق شمال غربي پاكستان نيز شمار زيادي از غيرنظاميان را به كام مرگ كشانده است.