تبیان، دستیار زندگی
طرح گنجینه جامع باز قرآنی که اخیراً با هدف اجرا در مساجد، مراکز ارائه خدمات همگانی، وزارتخانه‌ها و دستگاههای دولتی سراسر کشور به وزارت ارشاد ارائه شده نیازمند 6 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات طرح 6 میلیارد تومانی "گنجینه جامع باز قرآنی"

جزئیات، طرح 6، میلیارد تومانی،  گنجینه جامع، باز قرآنی

طرح "گنجینه جامع باز قرآنی" که اخیراً با هدف اجرا در مساجد، مراکز ارائه خدمات همگانی، وزارتخانه‌ها و دستگاههای دولتی سراسر کشور به وزارت ارشاد ارائه شده نیازمند 6 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار است.

به گزارش خبرنگار مهر، مطلب فوق را رسول مرادی مجری این طرح گفت و در توضیح آن یادآور شد: با توجه به مقولات و موضوعات متنوع و مختلفی که درباره علوم قرآنی و بهره‌برداری از این علوم در سراسر کشور به صورتی بسیار آسان و کم هزینه توسط همگان، اعتباری برای این طرح برآورد کرده‌ایم که رقمی در حدود 6 میلیارد و 200 میلیون تومان است.

مرادی اضافه کرد: این طرح را چندی پیش به مسئولان وزارت ارشاد دادیم و قرار است به صورت آزمایشی و با همکاری اداره کل ارشاد استان تهران در این استان به اجرا درآید. البته با توجه به تراکم کاری برنامه‌های مربوط به دهه فجر در وزارت ارشاد احتمالاً اجرای این طرح به بعد از این ایام موکول شود.

اجرای کوتاه مدت طرح 30 ماه و بلند مدت آن 5 سال طول می‌کشد

وی درباره شیوه اجرای این طرح در سراسر کشور افزود: "گنجینه جامع باز قرآنی" را می‌توان به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت به اجرا درآورد. این طرح به صورت کوتاه مدت در 30 ماه قابل اجرا و به صورت بلند مدت نیز نیازمند یک برنامه‌ریزی 5 ساله بریا اجرای ان در فازهای مختلف است.

مرادی تاکید کرد: همانطور که واحد کار در کتابخانه کتاب است در این طرح واحد کار ورق یا برگه است که هر کدام از این برگه‌ها حاوی اطلاعات متنوعی درباره علوم قرآنی است.

به گفته مرادی این طرح هم ‌اکنون در دفتر هماهنگی و ترویج و توسعه فعالیتهای قرآنی وزارت ارشاد در دست بررسی است و قرار است پس از ارائه نظر مسئولان این اداره کل، در مساجد سراسر کشور، مراکز ارائه خدمات عمومی، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی به اجرا درآید.

واحد "برگه" جایگزین "کتاب" در گنجینه جامع باز قرآنی

طرح "گنجینه جامع باز قرآنی" با هدف جمع‌آوری و متمرکز‌سازی "ذخایر و سرمایه‌های فکری همه اندیشمندان جهان اسلام پیرامون علوم قرآنی از دیرباز تا کنون" و با بهره‌گیری از روش "برگه" می‌باشد؛ در این طرح هر برگه حاوی اطلاعات متنوع علوم قرآنی نظیر تفسیر، تجوید و حفظ هر یک از آیات قرآن می‌باشد.

از جمله ویژگیهای این طرح می‌توان به امکان بازسازی گنجینه اشاره کرد چرا که تمام اطلاعات در آن به صورت الکترونیکی نگهداری می‌شود و در صورت بروز حوادث طبیعی و غیر طبیعی امکان بازسازی کامل گنجینه وجود دارد.

امکان ایجاد گنجینه های مشابه، تسهیل در امر تحقیقات علوم قرآنی و امکان به‌روز کردن اطلاعات گنجینه از دیگر مزایای طرح‌ مذکوراند.

موضوعاتی که در این طرح گنجانده شده‌اند عبارتند از مجموعه‌های تفسیری مانند تفسیر المیزان، مجموعه ترجمه‌های قرآنی به ترتیب نگارش در طول زمان، مجموعه‌های آموزشی، مجموعه‌های ادبی قرآن و مجموعه کارت معارف عمومی.

در مجموعه ادبی قرآن این طرح، نکات ادبی آیات قرآن همراه با تفاسیری که از جنبه ادبی به بررسی آیات قرآن پرداخته‌اند، جمع آوری شده که در مواردی از قبیل تبیین ساختار واژها (مباحث صرفی)، مباحث نحوی، نکات بلاغی، ترجمه واژه‌ها در فرهنگهای لغات، ترجمه واژه‌ها در آثار مترجمین، ترجمه واژه‌ها در تفاسیر به صورت جداگانه، ترجمه آیات در آثار مترجمین، ترجمه آیات در تفاسیر به صورت جداگانه، درج تفاسیر ادبی در قرآن، درج فرازهای مشابه آیه در قرآن و نیز نمونه‌های دیگر دسته‌بندی شده که این موارد در دست طراحی است.