تبیان، دستیار زندگی
مدیر دفتر توسعه و هماهنگی نظام تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: قانون مجلس در اصلاح مقررات انتظامی هیئت علمی برای جلوگیری از سوء استفاده از مالکیت معنوی یافته های پژوهشی تنها مسکن است و نمی تواند به طور کامل از این موضوع پیشگیری کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قانون مجلس در زمینه مالکیت معنوی یافته پژوهشی ضمانت اجرایی ندارد

قانون مجلس، در زمینه ،مالکیت معنوی، یافته پژوهشی ،ضمانت اجرایی ندارد

مدیر دفتر توسعه و هماهنگی نظام تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: قانون مجلس در اصلاح مقررات انتظامی هیئت علمی برای جلوگیری از سوء استفاده از مالکیت معنوی یافته های پژوهشی تنها مسکن است و نمی تواند به طور کامل از این موضوع پیشگیری کند.

دکتر پرویز اولیاء در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بحث مالکیت معنوی در ایران متاسفانه هیچ گاه به طور جدی به آن پرداخته نشده است با توجه داشت که مالکیت معنوی با حق و حقوق اقتصادی یک فکر و ایده گره می خورد که در ایران قسمت های مختلف آن تبیین نشده است.

وی گفت: یک ایده از ابتدا تا زمانی که به محصول برسد در مسیر خود افراد و سازمان های متعددی را درگیر می کند. ممکن است افرادی ایده را ارائه دهند و پس از آن دیگر آن را دنبال نکنند و یا افراد دیگری آن ایده را به آزمایش نزدیک کنند و پس از آن افراد دیگری ایده را به تولید و محصول برسانند و در این میان باید سهم هر فردی با توجه به مالکیت معنوی که نسبت به آن مشخص شود.

اولیاء اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته هر فردی سهم ایده دهنده، تولید کننده، ارائه دهنده محصول و غیره مشخص است اما متاسفانه در ایران این کار مشخص نیست.

وی تاکید کرد: قسمت اصلی و سخت قضیه این است که اگر فردی در این میان تخلفی انجام داد چگونه با آن باید برخورد کرد. باید توجه داشت که برخورد با افراد متخلف در حوزه مالکیت معنوی و پژوهش یک فرآیند فراسازمانی است و تنها نمی توان از وزارتخانه های علوم و بهداشت انتظار داشت که با متخلفین در این حوزه برخورد کنند.

مدیر دفتر توسعه و هماهنگی نظام تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: ممکن است یک ایده در مسیر رسیدن به محصول در صنعت مورد دستبرد قرار گیرد پس بنابراین باید در آن حوزه نیز ساز و کار اجرایی وجود داشته باشد که بتوان با آن برخورد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه در این زمینه باید با هم همکاری داشته باشند چرا که اگر موضوع در دولت مطرح می شود باید قوه قضائیه نیز بتواند ساز و کار برخورد با آن را فراهم کند و از سوی دیگر قوانین مورد نیاز نیز در مجلس به تصویب برسد.

اولیاء تاکید کرد: ضمانت اجرایی مناسبی برای قانونی که در مجلس به تصویب رسیده است وجود ندارد و باید قانون مالکیت معنوی با جزئیات، آیین نامه های اجرایی و به شکل فرابخشی تدوین شود و در این میان هر کدام از تخلفات نیز با ذکر محکومیت های متناظر به آن مشخص شود.

وی اظهار داشت : این پیشنهاد باید به طور همه جانبه دیده شود و تنها به اعضای هیئت علمی محدود نباشد. در واقع این قانون باید به گونه ای تدوین شود تا هر فردی با خیال راحت بتواند ایده خود را در بانک ایده ها به ثبت برساند.