تبیان، دستیار زندگی
: کسی که قرآن می خواند اگر جوان با ایمان باشد قرآن با گوشت و خونش آمبخته می شود و درهمه اعضای بدنش اثر می گذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوان

جوان

رسول گرامی اسلام (ص) در طول تاریخ بزرگ ترین سرمشق بشریت بوده است؛ زیرا پیش از این که با گفتار خود مربی و راهنمای مردم باشد ، با رفتار شخصی خویش بهترین تربیت کننده و راهبر بود.شخصیت پیامبر(ص) نمونه ای برای یک روزگار، یک نسل ، یک ملت یک مذهب و یک مکان خاص نمی باشد بلکه یک سمبل جهانی و همیشگی برای تمام مردم در همه زمان هاست.

هنگامی که رسول گرانقدراسلام (ص) دعوت خود را در شهر مکّه آشکار ساخت و مأموریت یافت که به گونه ای آشکار مردم را به پذیرش اسلام دعوت کند، نخستین کسانی که به وی گرویدند، نسل جوان بودند. نکته با اهمیّت این است که این گروه از جوانان ، پسران و دختران اشراف مکّه و ثروتمندانی از خانواده های معروف قریش به شمار می آمدند.

آری، جوانان پرشور که از وضعیت اسف بار ملّت عقب افتاده عرب به ستوه آمده بودند و از پرستش بت های سنگی و چوبی و روش های پوسیده و خرافی زمان جاهلیت، سخت احساس سرخوردگی می کردند آن گاه که ندای روح بخش، شور انگیز و نجات دهنده انسانها را از پیامبرگرامی اسلام (ص) شنیدند، دعوتش را به جان و دل پذیرفتند.

اسلام، برنامه های پرورشی ، ایمانی و اخلاقی را که یکی از اساسی ترین ارکان و پایه های تربیت در نسل جوان به شمار می رود و با خواهش های فطری آنان هماهنگ می باشد، براساس نظام عرضه و تقاضا تنظیم کرده است.

از این رو هنگامی که تقاضای مذهب در وجود جوانان بیدار می شود آنان را به فراگرفتن احکام و مسایل دینی علاقمنـد می سازد و رهبران بدون از دست دادن فرصت ، برنامه های سازنده دینی را بر آنان عرضه می کنند و جوانان را به آموزش قرآن و دستورات مذهبی، شیوه های بندگی، جلوگیری از خلافکاری ، انجام کارهای نیکو موظف می سازند.

امام صادق (ع) فرمود: کسی که قرآن می خواند اگر جوان با ایمان باشد قرآن با گوشت و خونش آمیخته می شود و درهمه اعضای بدنش اثر می گذارد.

جوان

بنابراین جوانانی که می خواهند با صفات ارزشمند اخلاقی و انسانی پرورش یابند و درخشان ترین شخصیت معنوی را به دست آورند و در حال عادی و بحرانی همواره بر هواهای نفسانی خود مسلط گردند و عمری را با پاکدامنی و درستکاری سپری کنند ، باید از آغاز جوانی به دین و مذهب و باورهای اعتقادی گوش دل فرا دهند و با به کار بستن برنامه های عملی و پیروی از دستورات دین ، پیمان روحی خود را با خداوند محکم کنند و در هر حال به یاد پروردگار باشند


ما به شما پیشنهاد می کنیم در طرح اشتراک کتاب تبیان شرکت نمایید تا از ارسال منظم و برنانه ریزی شده کتب در رده های مختلف بهره مند گردید. ما کتاب مورد نیاز شما و اعضا خانواده یا دوستانتان را در رده های سنی مختلف با استفاده از نظرات کارشناسان امر تهیه و به خانه و یا محل کارتان ارسال خواهیم کرد

برای استفاده از طرح اشتراک کتاب تبیان اینجا کلیک کنید

برای مطالعه تاثیر شعر بر آموزش تاریخ کلیک کنید