تبیان، دستیار زندگی
نشست خبری برنامه‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور ‌معاون فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شد. دكتر محسن پرویز در این نشست با اشاره برنامه‌های متنوع فرهنگی در سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: «30 سالگی انقلاب، شرایطی را فراهم می‌كند تا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دكتر محسن پرويز در نشست خبري برنامه‌هاي سي‌سالگي انقلاب:

دستاوردهاي انقلاب در حوزه‌هاي فرهنگي نبايد فراموش شوند

دكتر محسن پرویز در نشست خبری برنامه‌های سی‌سالگی انقلاب:  دستاوردهای انقلاب در حوزه‌های فرهنگی نباید فراموش شوند

نشست خبري برنامه‌هاي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور ‌معاون فرهنگي وزير ارشاد برگزار شد. دكتر محسن پرويز در اين نشست با اشاره برنامه‌هاي متنوع فرهنگي در سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: «30 سالگي انقلاب، شرايطي را فراهم مي‌كند تا با نگاهي دوباره به دستاوردهاي انقلاب، كاستي‌‌هاي فرهنگي مربوط به انقلاب را احصا و براي رفع آن تلاش كنيم.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دكتر «محسن پرويز» در اين نشست خبري گفت: از سال گذشته، تاسيس ستاد 30 سالگي انقلاب را در معاونت فرهنگي پيگيري مي‌كرديم و پس از طرح در وزارتخانه، منجر به تشكيل ستاد و شوراي مربوط به انقلاب شد.

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: رويكرد اصلي ما در اجراي اين برنامه‌ها برگزاري مستمر آن‌ها در طول سال است. 30 سالگي انقلاب، شرايطي را فراهم مي‌كند تا نگاهي دوباره به انقلاب داشته باشيم و كاستي‌هاي مربوط به فعاليت‌هاي فرهنگي مرتبط با انقلاب را احصا كنيم و در رفع آن‌ها بكوشيم.

پرويز ادامه داد: در سال جاري، تا بهمن 88 محدوديتي در ارسال طرح وبرنامه‌هاي حوزه‌هاي مختلف نداريم و اگر طرح هاي مصوب اجرا شوند، بخشي از كم توجهي به حوزه‌هاي فرهنگي انقلاب تا حدود زيادي جبران مي‌شود.

وي تاكيد كرد: اجراي اين برنامه‌ها در سي سالگي انقلاب مي‌تواند مبنا و پايه‌اي باشد براي اتفاقات بعدي و برنامه‌هاي سالانه آينده با موضوع انقلاب، خصوصاً در دستگاه‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي كه هرگز نبايد به فراموشي سپرده شوند.

معاون فرهنگي وزير ارشاد گفت: كار ستادها اجرايي نيست و قرار نيست كه ستاد اقدام عاجل عملياتي انجام دهد. براي مشاوره و سياست‌گذاري در اين ستاد، بودجه مضاعفي را هزينه نكرده‌ايم.  نمي‌خواهيم با تعدد برنامه‌ها كميت را افزايش دهيم؛ بلكه كيفيت اجرا و برنامه‌ها در الويت كاري قرار دارد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا مبني بر جايگاه اين برنامه‌ها در نمايشگاه كتاب گفت: جلسات شوراي سياست گذاري نمايشگاه از تيرماه به طور مستمر در حال برگزاري است و بخش جنبي هم به خانه كتاب واگذار شده كه برنامه‌هاي سي سالگي انقلاب را در دستور كار خود قرار داد و به زودي هم به سرانجام خواهد رسيد.

دكتر پرويز خاطرنشان كرد: چاپ آثار مناسب نويسندگان خارجي درباره انقلاب در الويت‌هاي فعاليت‌هاي حمايتي معاونت فرهنگي قرار دارد و تلاش‌هايي نيز در اين زمينه انجام شده است.

در اين نشست، دبير شوراي سياست‌گذاري بزرگداشت سي‌امين سالگرد انقلاب اسلامي نيز گفت: برنامه‌هاي نكوداشت سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در اين ستاد از بهمن 86 كليد خورده است، بر اين اساس، شورايي در معاونت فرهنگي با عنوان شوراي سياست‌گذاري جشن‌هاي سي سالگي انقلاب اسلامي تشكيل شد.

مصطفي اميدي افزودك از بدو تشكيل اين شورا، سياست‌هاي معاونت فرهنگي بر اين بود كه اقدامات اين معاونت با رويكرد بزرگداشت 30 سالگي انقلاب باشد. اين شورا، ضمن بهره‌گيري از تجربيات مديران شاغل و افراد صاحب نظر در اين معاونت و ساير حوزه هاي فرهنگي، طرح هاي پيشنهادي را بررسي كرد.

وي با اشاره به اين مطلب كه در طول ماه‌هاي گذشته، طرح ها و پيشنهادات بسياري به اين معاونت رسيده، تصريح كرد: از مجموع 106 طرح ارسالي به اين شورا، 72 طرح پس از بررسي‌هاي كارشناسي به تصويب رسيدند و 14 طرح هنوز به مرحله تصويب نهايي نرسيده اند.

وي با بيان اين كه بخش انقلاب و رويكرد به بزرگداشت سي سالگي انقلاب اسلامي در همه برنامه‌هاي فرهنگي اين معاونت حضور دارد افزود: در تمام برنامه‌هاي فرهنگي از جمله كتاب سال، هفته كتاب، جشنواره شعر فج،ر نمايشگاه بين المللي كتاب و ... رويكرد ويژه‌اي به مساله انقلاب اسلامي داشته‌ايم.

اميدي افزود: بسياري از نهاد‌ها، مجري و پيشنهاد ‌دهنده طرح‌ها بودند و اين شورا با حمايت از اين آثار، زمينه اجراي اين برنامه‌ها را فراهم مي آورد.

در ادامه، «حميد قبادي» مشاور معاون فرهنگي ارشاد، گفت: اين برنامه از بهمن سال جاري آغاز مي‌شود و شوراي سياست گذاري آماده دريافت و بررسي طرح‌هاي ديگري نيز خواهد بود كه در اين يك‌سال پيشنهاد مي‌شوند.

قبادي گفت: از مهم‌ترين اين برنامه برپايي نخستين نمايشگاه كتاب‌هاي تخصصي دانشگاهي است كه بيش از 300 ناشر با 35 هزار عنوان كتاب در آن شركت كرده‌اند و از 23 تا 27 بهمن ماه برگزار خواهد شد.

قبادي افزود: دانشجويان از 20 درصد تخفيف مستقيم و كتابخانه دانشگاه‌ها از 50 درصد تخفيف براي خريد برخوردار خواهند شد.

وي با بيان اين‌كه اين برنامه ها داراي ويژگي ماندگاري اند، افزود: سعي شده دوره‌هاي مهم انقلاب را در حوزه‌هاي مختلف هنري ثبت كنيم.

وي ادامه داد: از ديگر ويژگي‌هاي اين برنامه‌ها اين است كه دستگاه‌ها و نهادهاي فرهنگي و صنفي در آن مشاركت دارند.

از ميان دستگاه‌هايي كه قبادي مشاركت آن‌ها را در برنامه ها اعلام كرد، مي‌توان به جهاد دانشگاهي، نهاد نمايندگي ولايت فقيه در دانشگاه‌ها ، حوزه هنري، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دانشگاه امام صادق(ع)، انجمن نويسندگان كتاب كودك و نوجوان، انجمن قلم ،انجمن حكمت و فلسفه و ... اشاره كرد.

وي افزود: از ديگر ويژگي‌هاي اين برنامه ها، مي‌توان نگاه به طبقات مختلف مخاطبان مانند كودك، دانشگاه و ... ،نگاه ملي و سراسري در فعاليت مولفان و جامعيت طرح‌ها و ملاحظه حوزه‌هاي مختلف فرهنگي را ذكر كرد.

نشست خبري برنامه‌ها و فعاليت‌هاي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پيش از ظهر امروز با حضور محسن پرويز، معاون فرهنگي وزارت ارشاد، در سالن كنفرانس سالن فجر و با حضور خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف برگزار شد.

به گزارش ايبنا، رياست شوراي سياست‌گذاري سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي بر عهده دكتر «محسن پرويز» است و ساير اعضاي آن عبارتند از: «حميد قبادي»،‌ مشاور معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، «محمود سالاري»، «محمد اللهياري» مشاوران معاونت فرهنگي وزارت ارشاد، «جلال ذكايي» مدير دفتر چاپ، مجيد حميد زاده، مدير كل دفتر توسعه مشاركت هاي فرهنگي و هنري، دكتر وصفي، مديركل مجامع، تشكل ها و فعاليت هاي فرهنگي ، علي شجاعي صايين، مدير عامل موسسه خانه كتاب، محمد حسين نيرومند،دكتر عباسعلي وفايي، حميد غفاري، محسن عاشوري، محمدرضا عبدالملكيان، عباس سليمي نمين، اميرحسين فردي و جواد محقق.

فهرست برنامه‌هاي مصوب اين شورا در سه فايل ضميمه اين گزارش قابل مشاهده است.