تبیان، دستیار زندگی
آغاز کار با نام خداوند موجب می شود از اضطراب و استرس کار کاسته شود وضریب امید و اطمینان افزایش یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز کار با نام خدا

آغاز کار با نام خدا

بسم الله الرحمن الرحیم

هست كلید درگنج حكیم 

*******

به نام او كه آئین زبان ما ذكر او ، قوت دل ما مهر او ، به نام او كه شاهد جان ما نظر او ، روح روح ما یاد او ، مبارك آن كس كه مونسش نام او ، عزیز آن كس كه همراهش یاد او ، و شاد آن دل كه در آن دل مهر او ، آباد آن زبان كه بر آن زبان ذكر او

در میان اقوام و ملل، در طول تاریخ مرسوم بوده است که هر کار مهم و ارزشمندی را با نام بزرگی از بزرگان خویش که مورد علاقه و احترام آن ها بود، آغاز می کردند تا آن کار از همان آغاز با آن شخص بزرگ مرتبط باشد .

در میان تمام موجودات عالم آن که ازلی و ابدی است تنها خداوند لایزال است و بر این اساس باید تمام کارها را با نام حضرت حق (جل و علاء) آغاز کرد و از او در به سامان رساندن آن کار استمداد جست . بنابراین بر زبان آوردن جمله شریـف « بسم الله الرحمن الرحیم » در آغاز هر کاری مورد سفارش اسلام است .

امام علی (ع) می فرماید : « انسان در انجام هر کاری نخست باید بسم الله بگوید تا آن عمل ، خجسته و مبارک باشد».

آغاز کار با نام خداوند موجب می شود از اضطراب و استرس کار کاسته شود وضریب امید و اطمینان افزایش یابد.

بر همین اساس در حدیث معروفی از پیامبر(ص) می خوانیم : « کل امر ذی بال یذکر فیه «بسم الله الرحمن الرحیم» فهو ابتر»، هر کارمهمی که بدون نام خدا شروع شود بی فرجام است .

خدمت امیر المومنین(ع) عرض شد : برخی از مردم هستند که «بسم الله » را کنار می نهند !

حضرت فرمود : « هی آیه کتاب الله انساهم ایّّاها الشیطان » ، «بسم الله آیه ای از کتاب خداوند است که شیطان آنان را از ذکر آن باز داشته است»

آغاز کار با نام خدا

در قرآن، 2628 بار كلمه ” الله ” ، 75 بار كلمه ” الرحمن ” ، 95 بار كلمه ” الرحیم ” تكرار شده است

تفسیر ادبی و عرفانی "بسم الله الرحمن الرحیم"

نزد اهل عرفان: ب بهار خدا و سین سنای خدا و میم مُلک خدا.

نزد اهل معرفت: ب بهای احدیت، سین سنای صمدیت، میم مُلک الوهیت.

نزد اهل ذوق: ب بّر با اولیاء، سین سّر با اصفیاء، میم منت بر اهل ولاء، ب بّر او با بندگان، سین سّر او با دوستان، میم منت او بر مشتاقان.

نقل است كه حضرت نوح (ع) در آن طوفان سخت و عجیب هنگام سوار شدن بر كشتى و حركت روى امواج كوه پیكر آب كه هر لحظه با خطرات فراوانى روبرو بود براى رسیدن به سر منزل مقصود و پیروزى بر مشكلات به یاران خود دستور مى دهد كه در هنگام حركت و در موقع توقف كشتى بسم الله بگویند ( و قال اركبوا فیها بسم الله مجراها و مرسیها ) ( سوره هود آیه 41 ) . و آن ها این سفر پر مخاطره را سرانجام با موفقیت و پیروزى پشت سر گذاشتند و با سلامت و بركت از كشتى پیاده شدند چنان كه قرآن مى گوید : (قیل یا نوح اهبط بسلام منا و بركات علیك و على امم ممن معك)، ( سوره هود آیه 48 ) .


ما به شما پیشنهاد می کنیم در طرح اشتراک کتاب تبیان شرکت نمایید تا از ارسال منظم و برنامه ریزی شده کتب در رده های مختلف بهره مند گردید. ما کتاب مورد نیاز شما و اعضا خانواده یا دوستانتان را در رده های سنی مختلف با استفاده از نظرات کارشناسان امر تهیه و به خانه و یا محل کارتان ارسال خواهیم کرد

برای استفاده از طرح اشتراک کتاب تبیان اینجا کلیک کنید