تبیان، دستیار زندگی
ورزشكاران خلاق همانند شمشیر دو لبه اى در میان خطر و امتیاز قرار مى گیرند زیرا بهترین و موفق ترین صحنه هاى ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلاقیت در ورزش (2)

خلاقیت در ورزش 2

ورزشكاران خلاق همانند شمشیر دو لبه اى در میان خطر و امتیاز قرار مى گیرند زیرا بهترین و موفق ترین صحنه هاى ورزشى توسط ورزشكاران خلاقى به وجود مى آید كه با تفكر خلاقانه خود به خلق زیباترین، جذاب ترین و مفیدترین حركات مى پردازند و موجب دریافت تحسین و تمجیدهاى فراوان ناظران مى شوند و در این موقعیت ورزشكار باید به خلق قویترین كنترل و تسلط به نفس بپردازد تا درگیر حملات غرور، منیت و جاه طلبى نشود.

یك ورزشكار با اعتقادات پاكش مى تواند مانع هجوم قدرتمند تكبر شود، در غیر این صورت با رها كردن خویش درون این تمجیدها خود را به صورت كاذب، بزرگتر از آنچه هست باور كرده و چنین غرورى به تدریج باعث سست شدن قدرت و توانایى هاى جسمانى، مهارتى و روانى اش مى شود زیرا خود را كامل تصور مى كند و تلاشى نیز براى بهتر شدن نمى كند.

خلاقیت در صحنه هاى ورزشى مى تواند مفاهیم مختلفى را به وجود آورد اما قویترین مفهومى كه مى تواند ایجاد شود خلق سلامتى جسمى و روانى است و اگر اینها نباشد ورزش خطر انحراف و صدمه را به وجود مى آورد.

در پشت تمامى این تلاشها اگر معنویت و اعتقاد صحیحى نباشد ما هرگز به سلامتى و اختیار سالم زیستن نمى رسیم و هرگز نمى توانیم به امانتى كه خالصانه به ما سپرده شده خدمت كنیم

بنابر این ما باید بدانیم چرا ورزش مى كنیم؟ هدفمان از ورزش كردن چیست؟ قصد رسیدن به چه معنا و شناختى داریم؟ آیا هدفمان خلق معنویات و پاكسازى جسمانى و روانى است یا كسب شهرت، مادیات و شرایط خاص جسمانى تا برترى خود را به دیگران اثبات كنیم؟

در پشت تمامى این تلاشها اگر معنویت و اعتقاد صحیحى نباشد ما هرگز به سلامتى و اختیارسالم زیستن نمى رسیم و هرگز نمى توانیم به امانتى كه خالصانه به ما سپرده شده خدمت كنیم و به راحتى با استعمال داروهاى مضر و رفتارهاى غیر ورزشى و . . .  به جسم و روحمان صدمه مى زنیم تا به امتیازاتى مادى برسیم و در نهایت به دلیل از دست دادن سلامتى جسمانى نتوانیم از آنها استفاده كنیم و هر آنچه كسب كرده ایم را در راه به دست آوردن مجدد آنچه از دست داده ایم هزینه كنیم.

یك ورزشكار در فعالیتهاى ورزشى اش بیش از هر چیز باید به خلق سلامتى روانى خود بپردازد تا متعاقب آن بتواند به خلق جسمى سالم با رفتارى مفید برسد. خلاقیت در ورزش مى تواند ورزش و فعالیتهاى ورزشى را تبدیل به وسیله اى براى رسیدن به روح و رفتارى پاك و سالم كند، نه هدفى خاص كه در جهت ایجاد منافعى مضر تلاش مى كند و در نهایت نیز منجر به از دست دادن هدیه خداوندى مى شود.

لذا باید ورزشكارانمان را پاك تربیت كنیم و همراه با آموزش مهارتهاى جسمانى، مهارتهاى پاك روانى و استقامتهاى روحى  را آموزش دهیم و خلاقیت را صحنه زیبایى هاى جسمانى و روانى توام با هم كنیم  و در چنین صورتى است كه ما

می توانیم به وحدت گفتار و رفتار در اعتقادات پاكمان برسیم و ورزش را وسیله پاكسازى روح و جسممان كنیم.

                                                                                            منبع : ایران ورزشی - تنظیم : ایمان پناهی