تبیان، دستیار زندگی
بى شك یكى از زیباترین ویژگى هاى انسان قدرت آفرینندگى یا خلاقیت اوست و به واسطه همین ویژگى است كه انسان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلاقیت در ورزش (1)

خلاقیت در ورزش 1

بى شك یكى از زیباترین ویژگى هاى انسان قدرت آفرینندگى یا خلاقیت اوست و به واسطه همین ویژگى است كه انسان مى تواند اهداف آرمانگرایانه خود را پدید آورده و توانایى هاى خود را شكوفا سازد. تاكنون از خلاقیت تعاریف بسیار زیادى ارائه شده است و خلاقیت را مى توان همانند الماسى نگریست كه وجوه مختلفى دارا است و ارزش واقعى الماس وقتى روشن خواهد شد كه تمامى وجوه مورد توجه قرار گیرد.

ورزش نیز از دیدگاه فلسفى نوعى خلاقیت بشمار مى آید زیرا ورزش خود حاوى خلاقیتهاى گوناگونى است كه مدارهاى اصلى ورزش و ورزش كردن را به وجود آورده و نتیجه ورزش كردن را خلق زیبایى هاى حركتى ، سلامت جسمانى و سپس خلق سلامت روانى مى كند. در واقع هر بخش از ورزش را كه نگاه كنیم مى توانیم خلاقیتهاى مختلفى را مشاهده كنیم كه به وجود آورنده خلاقیتهاى كلى و اساسى ترمى شود.

اگر هدف از فعالیتهاى ورزشى فقط متمركز بر نتایج ورزشى و کسب نتیجه باشد آنگاه خلاقیتهاى موقت و زود گذر ما در صحنه هاى ورزشى مى تواند همانند جرقه اى در فضاى تاریك، لحظه اى فضا را روشن كند و سپس تاریكى مجدداً حكمفرما مى شود!

ما از طریق خلاقیتهاى ورزشى مى توانیم به روح و جسم مان سلامتى و زیبایى ببخشیم و در نهایت به مفید و ارزشمند بودن ورزش و فعالیتهاى جسمانى برسیم زیرا خلاقیت در ارتباط تگاتنگ با عوامل روانى به وجود مى آید و اعتماد به نفس، صبر، شكیبایى، آرامش و انعطاف پذیرى از عوامل ایجاد كننده آن است. فعالیتهاى جسمانى مى تواند بیهوده، مفید و حتى مضر باشد و در این میان ما بسته به نوع خلاقیتى كه در فعالیتهاى جسمانى و روانى مان انجام مى دهیم مى توانیم نوع حیاتمان را بسازیم و به آن اشكال مختلف بدهیم.

اگر هدف از فعالیتهاى ورزشى فقط متمركز بر نتایج ورزشى و کسب مقام قهرمانی باشد آنگاه خلاقیتهاى موقت و زود گذر ما در صحنه هاى ورزشى مى تواند همانند جرقه اى در فضاى تاریك، لحظه اى فضا را روشن كند و سپس تاریكى مجدداً حكمفرما مى شود!

نباید هدف از فعالیت ورزشی تنها قهرمانی باشد

اما فراموش نکنید که خلاقیتی، مفید و اثر بخش است كه بتواند پس از پایان جرقه روشنایى اش را ادامه دهد و با اثرات مفیدى كه بر روح و جسم انسان مى گذارد حضورى دایمى و ارزشمند پیدا كند.

ارزشمند بودن نتایج ورزشى جایگاه خاص خود را دارد اما مفید بودن این نتایج بستگى به ارزشى دارد كه براى آن تلاش

مى كنیم و  در نهایت باید بدانیم كه این نتایج چه اثراتى به وجود مى آورند و آیا باعث ظهور احساس برترى كاذب، جاه طلبى، قوى تر بودن، منیت، غرور  و ... مى شود یا به ما نشان مى دهد توانایى هاى پاك انسانى مى تواند به والاترین ارزشهاى خود برسد و در مسیر این صعود به ما شناختهایى سالم از جهان، سلامتى حیات، تفكرصحیح و هویت سالم زیستن بدهد و باعث پاكسازى و اصلاح رفتار ما نسبت به خویش، سایر مخلوقات و جهانمان شود.

آیا این نتایج مى توانند ایجاد فروتنى، شهامت، صداقت، تلاش، تفكرمفید وسالم بكند آیا مى تواند در ما اعتقاد خالصانه و صحیحى نسبت به هستى، جهان و خالق آن به وجود آورد آیا مى تواند ما را به فردى مفید ومتعهد به جامعه اى كه در آن زندگى مى كنیم تبدیل و در نهایت به ما رفتارى صحیح و سالم اعطا كند باید بدانیم كه رفتارها و خلاقیتهاى ما در صحنه هاى ورزشى مى تواند به خلق رفتار پاك و ایده آل انسانى بینجامد ضمن اینكه خطر اغوا شدن و از دست دادن خود در میان تحسین و تمجید دیگران نیز موجود است.

                                                                                                       منبع: ایران ورزشی - تنظیم : ایمان پناهی