تبیان، دستیار زندگی
خبرها نمی گویند، میوه ها و سبزی ها برای شما خوب هستند، بلکه می‌گویند میوه ها و سبزی ها خیلی برای شما خوب هستند. آنها می توانند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزتان را با میوه آغاز كنید

مردی در حال خوردن سیب

خبرها نمی گویند، میوه ها و سبزی ها برای شما خوب هستند، بلکه می‌گویند میوه ها و سبزی ها خیلی برای شما خوب هستند. آنها می توانند ضامن سلامت شما باشند.

به گزارش سلامت نیوز، گروه بزرگی از ترکیبات گیاهی كه در انواع سبزی‌ها از سیر گرفته تا کلم و برگ های سبز چای وجود دارند، می‌توانند با جلوگیری از تخریب سلولی با بروز انواع بیماری‌ها مبارزه کنند.

همچنین مشخص شده است یک رژیم غذایی پرفیبر می تواند خطر بیماری‌های قلبی ، فشارخون بالا ، چاقی ، دیابت و سرطان راکاهش دهد.

پس چرا ما از خوردن برخی سبزی ها امتناع می ورزیم؟

برای رفع این معضل ، باید سعی کنید رو‌ش‌هایی را پیدا کنید که غذاهای گیاهی را برای شما به غذایی لذیذ تبدیل کنند.

دوست ندارید یک بشقاب پر از کاهو یا کلم رو به روی شما باشد؟ مجبور نیستید سعی کنید به تنوع روی آورید و سبزی های مختلف را در سالادها ، سوپ ها ، خورش ها و غذاهای مختلف دیگر بگنجانید.

گرچه تازه خوری بهترین کار است، اما اگر میوه و سبزی تازه در دسترس شما نبود، می توانید از انواع کنسروی یا منجمد آنها استفاده کنید. مصرف یک سیب در هر روز، یک منبع انرژی، آن هم از نوع طبیعی است.

از آنجا که میوه ها بسیار متنوع هستند، می توانید از طعم انواع میوه های مختلف لذت ببرید. سعی کنید به روش‌های جدیدی برای افزودن میوه به برنامه غذایی روزمره تان بیاندیشید.

هر روز صبح را با یک نوع میوه از قبیل موز یا سیب، پرتقال ، هلو یا گلابی آغاز کنید؛ و خربزه و هندوانه را به وعده غذایی ظهر خود بیافزایید و میوه‌های تازه یا خشک را به جای شیرینی و تنقلات در میان وعده های صبح و عصر بخورید.

ماجراجو باشید. نترسید و انواع میوه و سبزی ها را در غذاهای خود امتحان کنید تا در نهایت به طعم دلخواه خود دست پیدا کنید.

باید ذائقه خود را از حالت یکنواختی درآورید و آن را با دیگر طعم ها آشنا سازید.

سیب زمینی شاید جزو یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی باشد. چربی کمی دارد و کربوهیدرات بالا که تقریبا به سرعت در بدنمان تبدیل به قند می شود.

سعی کنید روز خود را با نوشیدن یک لیوان آب میوه شروع کنید، تا صبحی سالم داشته باشید. هر چند که آب میوه کالری بیشتر و فیبر کمتری نسبت به میوه ی تازه دارد، اما باز هم به عنوان یکی از حداقل 5 واحد میوه و سبزی های توصیه شده در روز به شمار می آید.

مردی در حال خرد کردن فلفل دلمه ای قرمز و نارنجی

محققان معتقدند، فلاوونوئیدها که در میوه ها و سبزی ها وجود دارند، ما را در برابر سرطان حفاظت می کنند. ایندول‌ها هم که نوعی دیگر از فیتوکمیکال‌ها (رنگدانه های گیاهی) هستند در خانواده کلم‌ها به وفور یافت می شوند و ما را از انواع امراض مزمن محافظت می کنند.

بتاکاروتن‌ که شناخته شده ترین کاروتنوئیدها است، به هویج و دیگر سبزی‌ها و میوه‌ها، رنگ های نارنجی ، قرمز و زرد می دهد و در داخل بدن ما به ویتامین A تبدیل می شود.

لیکوپن نیز که در گوجه فرنگی وجود دارد، ما را از بیماری‌های آب مروارید، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های چشمی حفاظت می‌کنند. این هم دلیلی مهم برای لزوم مصرف غذاهای رنگی (البته از نوع طبیعی).

یک سری مواد نیز به نام فیتواستروژن (استروژن‌های گیاهی) در گیاهان وجود دارند و می توانند اثراتی مشابه هورمون استروژن (هورمون زنانه) در بدن داشته باشند. از منابع غذایی فیتواستروژن ها می توان سویا ، فرآورده های سویا مثل توفو و شیر سویا، و تخم کتان را نام برد. فواید آنها شامل موارد زیر است: کاهش چربی خون، کاهش خطر سرطان‌های وابسته به هورمون، مانند سرطان‌های سینه ، تخمدان ، پروستات و سرطان رحم.

فیبر محلول که در آب به حالت نامحلول و چسبناک درمی‌آید، گوارش غذا را آهسته می‌کند و به شکم احساس پر بودن بیشتری می بخشد. می توان آنها را در سیب ، مرکبات و هویج یافت.

فیبر نامحلول هم سرعت عبور غذاها را از روده‌ها افزایش می دهد و در سبوس گندم ، سبزی ها و تمامی دانه های خوراکی یافت می شود.

سعی کنید از سالادهایی که بیشتر مغذی هستند استفاده کنید و در آنها از کاهو نیز استفاده کنید.

* مطالب مرتبط :

میوه را جایگزین شیرینی و تنقلات كنید

چه بخوریم تا سالم بمانیم

رابطه سبزی و دیابت در خانم ها

نقش میوه و سبزی در پیشگیری از سرطان

تأثیر میوه و سبزی بر بیماری‌های قلبی

میوه و سبزی؛ تازه یا کنسرو شده و یا فریز شده

از مصرف میوه و سبزی غافل نشوید

تفاوت طرفداران میوه و دوستداران سبزیجات

تا می توانید میوه و سبزی بخورید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.