تبیان، دستیار زندگی
بعضی خانم‌ها در ایران نسبت به برخی مسائل اسلام معترض هستند. خودمانی بگویم شاید ته دلشان هم از دست پیامبر اکرم - صلی‌الله علیه و آله و سلم- گرفته باشد که چرا اولا :ً ارث مردان دو برابر زنان است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسلام به زن ظلم کرده است!!

بهانه‌هایی برای با هم بودن

سوال

بعضی خانم‌ها در ایران نسبت به برخی مسائل اسلام معترض هستند. خودمانی بگویم شاید ته دلشان هم از دست پیامبر اکرم - صلی‌الله علیه و آله و سلم- گرفته باشد که چرا اولا :ً ارث مردان دو برابر زنان  است! دوم : چرا دیه زنان نیم دیه مردان محاسبه می‌شود؟

سوم : چرا زنان باید از همسرانشان برای بیرون رفتن از خانه اجازه بگیرند؟

چهارم: چرا پیامبر به صورت یک طرفه فقط به زنان دستور خوب شوهرداری کردن و مهربانی به شوهران را داده است؟ و این مردان و شوهران را پر توقع کرده است مگر ما حقی از این زندگی نداریم!؟ و هزاران چرای دیگر...

انشاء‌ا... و با یاری خداوند مهربان برای یک یک این دلتنگی‌ها پاسخ های دلگشا هدیه شما خواهیم کرد.

اما در این نوشتار به پرسش چهارم پاسخ می‌دهیم. صریح و بی مقدمه چینی بگویم پیامبر ، پیامبر رحمت و عدالت و انصاف است .همواره به دو سوی خانواده دستور و دعوت به احسان و عفو کرده است.

آزردن همسر مانع قبولی نماز

بالاترین عبادات در اسلام نماز است. اگر نماز را خداوند بپذیرد سایر اعمال نیز پذیرفته خواهد شد. اما برخی از اعمال مانع قبولی نماز است. کمترین ستم به زیر دستان و اعضای خانواده ، هیچ‌گونه توجیه شرعی ندارد. پیامبر- صلی‌الله علیه واله وسلم- می‌فرمایند:

« هر زنی که شوهر خود را آزار دهد نماز و اعمل نیک او پذیرفته نیست .مگر آنکه به او کمک کند و یا او را راضی نماید هر چند تمام عمر را روزه بگیرد و برای هر مردی (شوهری) هم که به همسرش ظلم روا بدارد ، همین عذاب پا برجاست.»

پس مردها هم اگر ذره‌ای اذیت و ظلم روا بدارند، حسابشان با پیغمبر و خداست. امّا آن روی سکه هم شنیدنی و دیدنی است. زندگی همواره خوشی نیست، سختی و ناخوشی، تلخی و رنج را به همراه دارد اما مومن و مسلمان در زندگی مانند تاجر زیرک است. خوشا به حال زنان تاجر زیرک و مردان کاسب باهوش که از این دنیا و با متاع این جهانی، بهشت آن جهانی خویش را آباد می سازند.

پیامبر می‌فرمایند: « مردی که در بد خویی زن خود صبر کند ، خداوند متعال اجری مانند حضرت ایوب در برابر تمام بلاهایش می‌بخشد و هر زنی که بر بداخلاقی شوهر خود صبر کند ، خداوند متعال به او ثوابی مانند ثواب و پاداش آسیه زن فرعون عطا می‌کند.»

البته احادیث در بیان رعایت احترام و یاری به همسران و زنان، عفو و بخشش نسبت به بانوان فراوان است . پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که خانم! آقا! هر دو در دیدگان پیامبر اکرم هستید .ببینید چگونه رفتار می‌کنید؟

زندگی سرشار از لطف و رحمت نصیبتان باد.

خانم های محترم تبیانی می توانند سوالات خود در این زمینه را با ما به آدرس khanevade@tebyan.net    مطرح کنند. تبیان در کنار شماست تا دستورات دینتان را عاشقانه وبا کمال میل بپذیرید.

تبیان - دکتر سلطانی

مقالات مرتبط :

فمینیسم و آموزش زنان

آیا زن انسان است؟

فمینیسم، زن و مرد را در برابر یكدیگر قرار داد

مردان و زنان ، بهره ای یکسان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.