تبیان، دستیار زندگی
زمانی كه امام خمینی (ره) در نجف بودند، بنده در حضور ایشان و دیگر علما سوره جمعه را به سبك عبدالباسط خواندم كه برخی از علماء در آن جلسه گریه كردند و در آخر امام خمینی (ره) به من تصدیق قرائت قرآن را دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

52سال تدریس موفق قرآن

استاد محمود فرقانی

استاد «محمود فرقانی» مسن‌ترین خادم و پیشكسوت قرآنی مشهد مقدس است كه اكنون 92 سال از عمر پر بارش می‌گذرد، وی از پنج سالگی در شهر هرات آموزش قرآن را آغاز كرده است و از 15 سالگی آموزش تخصصی قرائت قرآن را به مدت 52 سال در كارنامه خود دارد.

وی مدتی از كودكی خود را در شهر هرات زندگی كرده است و فعالیت‌های قرآنی خود را از سن هفت سالگی در این شهر زیرنظر استاد قندهاری خود شیخ «محمدطاهر قندهاری» شروع كرد و به گفته خود، بعد از هجرت به ایران چون استاد مناسبی را نیافت، ادامه فعالیت‌های قرآنی خود را در حوزه تجوید و صوت و لحن با استفاده از نوار و كتاب ادامه داد و ابتدا با مراجعه به كتاب‌های تجوید، به روش علمی تجوید قرآن را می‌آموخته و سپس با گوش دادن به نوارهای قاریان مصری صوت و لحن خود را تقویت كرده‌ است.

این پیشكسوت قرآنی از 15 سالگی جلسات تدریس و آموزش قرآن را شروع كرده است و تا 52 سال این كلاس‌های آموزشی دایر بوده است، كلاس‌های تجوید استاد فرقانی نیز به صورت مدون و با استفاده از كتاب و جزوه برای علاقه‌مندان دایر بوده و در هفته چهار جلسه برگزار می‌شده است و در هر كلاس بنا به گفته خود استاد تا 500 نفر شركت می‌كردند.

محمود فرقانی از اساتیدی است كه در تنظیم اولین آیین‌نامه مسابقات قرآنی حضور داشته است و هنوز هم قسمت‌هایی از آن آیین‌نامه در مسابقات قرآن اجرا می‌شود

وی معتقد است جوانانی كه می‌خواهند در راه قرائت قرآن قدم بردارند، باید با مطالعه كتب علمی و تجویدی و با شیوه‌های علمی و زیر نظر استاد، تجوید و قرائت را شروع كرده و بدون استاد و مطالعه كتب تجویدی نمی‌توان قاری متبحری شد.

زمانی كه امام خمینی (ره) در نجف بودند، بنده در حضور ایشان و دیگر علما سوره جمعه را به سبك عبدالباسط خواندم كه برخی از علماء در آن جلسه گریه كردند و در آخر امام خمینی (ره) به من تصدیق قرائت قرآن را دادند.

هم‌اكنون بسیاری از قاریان برجسته استان خراسان افتخار شاگردی محمود فرقانی را دارند و خود این استاد نیز از جمله هم‌دوره‌های مقام معظم رهبری در آغاز فعالیت‌های متمركز قرآنی مشهد به شمار می‌رود و در مسجد امام حسن مجتبی(ع) كه مقام معظم رهبری جلسات تفسیر قرآن داشتند، محمود فرقانی تدریس درس تجوید و صوت و لحن قرآن كریم را برعهده داشته‌ است و بعد از تدریس در این دوره، بنا به نظر مقام معظم رهبری در آن زمان، آموزش قرآن را در مسجد سجادیه مشهد شروع كرد.

محمود فرقانی از اساتیدی است كه در تنظیم اولین آیین‌نامه مسابقات قرآنی حضور داشته است و هنوز هم قسمت‌هایی از آن آیین‌نامه در مسابقات قرآن اجرا می‌شود؛ این پیشكسوت قرآنی اكنون به علت كهولت سن امكان آموزش قرآن به قرآن‌آموزان را ندارد ولی خود را غلام و خدمت‌كار قرآن كریم می‌داند.

بنا به گفته خودش از 41 سال پیش در مسجد كرامت كه جلسه‌های قرآن در آن برپا می‌شد ارتباطش را با مقام معظم رهبری آغاز كرده و این ارتباط تاكنون ادامه دارد و البته می‌گوید اكنون به خاطر كهولت سن چند سالی است كه خدمت مقام‌ معظم رهبری نرسیده است و امید دیدار دوباره با مقام معظم رهبری دارد، به همین جهت می‌گوید: مقام معظم رهبری در حق بنده بسیار لطف دارند و جویای حال من هستند و خداوند ان‌شاءالله طول عمر و سلامتی به ایشان بدهد.

وی در پاسخ به این سوال كه كدام ‌یك از شاگردان خود را دوست دارید، می گوید: همه شاگردانم را دوست دارم و ایشان تاج سر بنده هستند و همه شاگردانم اكنون استادانی متبحر به شمار می‌روند.

استاد فرقانی درباره سبك قرائت خود می گوید: در ابتدا در قرائت از مصطفی اسماعیل تقلید می‌كردم ولی بعدها در قرائت قرآن عبدالباسط را الگو قرار دادم و اكنون هفت سال است كه به خاطر كهولت سن، قرائت قرآن را نمی‌توانم با صوت بلند انجام دهم و البته انسان باید كار را برای رضایت خدا انجام دهد.

وی همچنین با اشاره به دوران اوج تلاوت قرآن در كشور مصر گفت: از آن‌ همه اوج قراء مصری اكنون خبری نیست، یعنی هیچ ‌یك از قراء مصری برای خود شاگردی تربیت نكرده‌اند.

استاد در گلایه به رادیو قرآن می گوید:

رادیو قرآن چندین سال است كه فعالیت می‌كند، ولی هیچ‌ قاری قرآنی تربیت نكرده است و در حالی كه ما باید برای جامعه قاری قرآن تربیت كنیم، به همین جهت اكنون در جامعه كمبود قاری متبحر داریم.

محمود فرقانی كه از امام خمینی (ره) تصدیق قرائت قرآن گرفته است در پایان این دیدار گفت: زمانی كه امام خمینی (ره) در نجف بودند، بنده در حضور ایشان و دیگر علما سوره جمعه را به سبك عبدالباسط خواندم كه برخی از علماء در آن جلسه گریه كردند و در آخر امام خمینی (ره) به من تصدیق قرائت قرآن را دادند.

با تلخیص و تصرف از خبرگزاری قرآنی ایران