تبیان، دستیار زندگی
محققان دانشگاه سایراکوز با بررسی پروتئین های محافظ بدن، در حال تولید آدامس انسولین دار به منظور انتقال مستقیم انسولین به جریان خون افراد دیابتی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر آدامس انسولین دار بر دیابت

آدامس انسولین دار

محققان دانشگاه سایراکوز با بررسی پروتئین های محافظ بدن، در حال تولید آدامس انسولین دار به منظور انتقال مستقیم انسولین به جریان خون افراد دیابتی هستند.

به گزارش مهر، یافتن شیوه هایی آسان تر برای انتقال انسولین به جریان خون یکی از مهم ترین شیوه های مهار بیماری دیابت خواهد بود. این بیماری که در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است، شیوع زیادی دارد.

یکی از برترین شیوه هایی که بیماران دیابتی همیشه آن را به دیگر شیوه های رنج آور برتری می دهند، استفاده از قرص های انسولین است، اما به دلیل اینکه انسولین به سرعت و تحت تاثیر دستگاه گوارشی از بین می رود، استفاده از چنین شیوه ای تا به حال ممکن نشده است.

انسولین استنشاقی

شیوه ای دیگر که در سال 2006 و ایالات متحده ارائه شد، استفاده از انسولین در یک سیستم تنفسی بود که به دلیل هزینه ی بالا، استفاده از آن متوقف شد.

با توجه به تمامی شیوه های ذکر شده، یکی از شیمیدانان دانشگاه سایراکوز در نیویورک شیوه ای جدید و جالب توجه را برای حل این مشکل ارائه کرده است.

به اعتقاد رابرت دویل، بدن انسان مکانیسم های منحصر به فردی برای محافظت و جذب مولکول های با ارزشی دارد که در دستگاه گوارشی می روند؛ برای مثال ویتامین B12 توسط یک پروتئین بزاقی به نام هاپتوکورین محافظت می شود که در دهان با ویتامین ترکیب شده و در دستگاه گوارشی از آن محافظت می کند. زمانی که این پروتئین به معده رسید، عامل شیمیایی دیگری ویتامین را گرفته و وارد جریان خون می کند.

دویل با توجه به این سیستم حفاظتی، اعتقاد دارد که ترکیب انسولین با ویتامینB12 می تواند راه حلی موثر برای انتقال انسولین به خون بیمار به حساب آید، زیرا انسولین تحت حمایت پروتئین محافظ ویتامین B12 از مسیرهای خطرناک دستگاه گوارشی گذشته و وارد جریان خون خواهد شد. آزمایش های اولیه این شیوه بر روی موش ها امید محققان را در عملی بودن این شیوه افزایش داده است.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، موش های تحت آزمایش، انسولین را از طریق مایع دریافت کردند، اما دویل بر این باور است که استفاده از آدامس می تواند در انسان موثرتر واقع شود، زیرا جویدن آدامس میزان قابل توجهی بزاق را در دهان تولید کرده و این میزان بزاق پروتئین مورد نیاز برای محافظت از انسولین را تولید می کند. در این صورت انسولین به راحتی و در کمال اطمینان مسیر خود را به سمت جریان خون خواهد یافت.

* مطالب مرتبط:

خبری خوش برای دیابتی ها

بررسی انواع انسولین

راهنمای تزریق انسولین در بیماران دیابتی

توصیه های غذایی در دیابت

آدامس و تاثیرات آن بر سلامتی

آدامس جویدن: قسمتی از رژیم غذایی...

منشاء آدامس چیست؟

چند توصیه برای آدامس جویدن

آدامست را قورت نده!

آیا جویدن آدامس مفید است ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.