تبیان، دستیار زندگی
حاتمی‌كیا بعد از دریافت دیپلم افتخارش گفت: همیشه برای این‌گونه مراسم‌ها سعی می‌كنم، جمله‌ای از قبل در ذهنم نباشد تا این جمله را از فضا و محیط بگیرم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلتنگم برای فیلمی كه به‌ سختی ساختم

دلم تنگم برای فیلمی كه به‌ سختی ساختم

حاتمی‌كیا بعد از دریافت دیپلم افتخارش گفت: همیشه برای این‌گونه مراسم‌ها سعی می‌كنم، جمله‌ای از قبل در ذهنم نباشد تا این جمله را از فضا و محیط بگیرم.

وی افزود: من قصه‌گو هستم و بلدم قصه بگویم. قصه‌ها احتیاج به آدم‌های خوب و ثابت قدم دارد. مجموعه 30 سال انقلاب اسلامی را قصه‌ای بلند با فراز‌ونشیب خوبی‌ها و بدی‌ها می‌بینم، من از دست وزیران مختلفی درشرایط مختلف جایزه گرفته‌ام و همیشه ارادت خودم را به دولتمردانی كه دوستشان داشته‌ام نشان داده‌ام فیلم‌هایم هم مانند عزیزانم هستند و آنها را بسیار دوست دارم.

حاتمی‌كیا ادامه داد: خیلی‌ها به من گفتند تو كه یك فیلمت توقیف شده است، چرا قبول كردی در این مراسم حاضر شوی البته من بین این دو تفكیك قائل می‌شوم، اما دلم برای فیلمی كه به سختی ساختم، تنگ است و ایمان دارم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد هم نمی‌خواهد این اتفاق برای فیلمی بیفتد، اما وقتی می‌بینم رییس‌جمهور محترم چنین واكنشی را بابت فیلمی نشان می‌دهند، من هم كه 30 سال دراین حوزه كار كردم، توقع رسیدگی به فیلمم را دارم.

صفارهرندی در پی درخواست حاتمی‌كیا: دلبستگی یك فیلم‌ساز به اثر خلق‌شده‌اش قابل درك است اما ...

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری كرد: مشكل فیلم «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی كیا حل شود.

محمد حسین صفار هرندی در پی سخنان ابراهیم حاتمی كیا كه در مراسم افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر مطرح كرد، در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه‌ی این مراسم اظهار داشت: آنچه در همین ماجرای اخیر اتفاق افتاد، بیشتر محصول برداشت‌هایی است و طبیعتا وقتی آن برداشت‌ها از منظر یك نگاه در حد یك اطلاعات محدود به صحنه می‌آید، خودش را عرضه می‌كند وهمه‌ی آنچه كه واقعیت دارد، این وسط بیان نمی‌شود.

وی ادامه داد: كاری كه دوستان و همكاران من در استقبال از فیلم‌ها داشتند و نشان دادند با كمك خود سینماگران و كارشناسان فن با نگاه و دل‌های بسیار مستعد و با آرامش هرچه تمام در چنین فضایی، نگاه تنگ نظری در این میان دخیل نبوده است، اما طبیعی است كه گاهی كسی احساس تظلمی بكند و دادخواهی را به پیش بزرگان ببرد. و شان بزرگان هم آن است كه در این گونه مواقع موضوع را بررسی و به تجدید نظر واگذار كنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همان كاری كه الان درباره‌ی همه‌ی آنچه كه در معرض چنین شبهه‌ی ممكن است باشد اتفاق افتاده است و در مورد فیلم آقای حاتمی كیا هم خودم قبلا با ایشان نكاتی را مرور كردیم. من ایشان را یكی از چهره‌های سرفراز در ساخت فیلم سازی كشورمان در قبل و بعد از انقلاب می‌دانم و ایشان را باید در تمام تاریخ سینما به عنوان چهره‌ی شاخص به حساب آورد.

دلم تنگم برای فیلمی كه به‌ سختی ساختم

صفار هرندی گفت: نه ایشان در یك فیلمش خلاصه می‌شود و نه دور بودن یك فیلم ایشان از عرصه‌، چیزی از ظرفیت‌های ایشان كم می‌كند. دل بستگی یك فیلم ساز هنرمند به اثر خلق شده‌ی خودش هم قابل درك است، اما مشكل فیلم ایشان در نقطه‌ای بود كه خود آقای حاتمی كیا می‌داند.

وی ادامه داد: تشكیلاتی در كشور كه موضوع فیلم به آنها مربوط می شده و گویا در بدو امر هم خود آن تشكیلات سفارش دهنده یا شریك در كار بوده نگاه متفاوتی داشته كه این نگاه از دولت قبل امتداد پیدا كرده و تا امروز ادامه داشته است. و من هم امیدوارم روزی شرایطی فراهم شود كه احیانا شاهد همراهی این دو نظر كنار هم باشیم و هر دو را خوشحال ببینیم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره‌ی وضعیت فیلم «درباره‌ی‌الی» گفت: آنچه كه من در جریان هستم این است كه به دنبال موضوعی كه آقای رییس جمهور گفتند كه تجدید نظر و تاملی شود، دوستان به دنبال آن هستند آن اتفاق بی‌افتد و با در نظر گرفتن همه‌ی جوانب امر طبیعی است كه شاهد چیزی باشیم كه موجب همراهی همه‌ی اهل سینما شود.