تبیان، دستیار زندگی
در آشپزخانه های قدیم كه مانند امروز دارای كابینت های ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق گاز، یخچال و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند ، نورپردازی اغلب به وسیله یك چراغ آویز سقفی كه در مركز سقف آشپزخانه نصب می شد انجام می گرفت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نورپردازی در آشپزخانه، حمام و هال ورودی

در آشپزخانه های قدیم كه مانند امروز دارای كابینت های ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق گاز، یخچال و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند ، نورپردازی اغلب به وسیله یك چراغ آویز سقفی كه در مركز سقف آشپزخانه نصب می شد انجام می گرفت. چرا كه اغلب فعالیت های داخل آشپزخانه ( مانند آماده سازی مواد غذایی ) بر روی میز وسط آشپزخانه انجام می شد. اما آشپزخانه های امروزی با ردیفی از كابینت ها ، اجاق و یخچال جاسازی شده به موازات و در كنار دیوارهای آشپزخانه نیازمند شیوه دیگری از نورپردازی هستند. در آشپزخانه های امروزی قسمت اعظم كار در آشپزخانه بر روی سطح كابینت ها در كنار اجاق گاز و یا شیر آب و سینك ظرفشویی انجام می شود كه در اغلب آشپزخانه ها همگی در كنار دیوار قرار دارند اما هنوز چراغ های سقفی از وسط سقف آشپزخانه آویزان هستند ، در نتیجه افراد اغلب پشت به منبع نور و در زیر سایه خود مشغول به كار هستند و هنگام كار از نور كافی برخوردار نیستند. با توجه به تغییرات ساختار آشپزخانه های امروزی نسبت به گذشته ، ما در بخش هایی از آشپزخانه كه اغلب محل انجام كار محسوب می شود به نور كافی نیاز داریم. مانند سطح روی اجاق گاز، سینك ظرفشویی و سطوح روی كابینت ها كه برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر نیاز به روشنایی در این اماكن، فضای كلی آشپزخانه نیز باید از نور كافی برخوردار باشد. همچنین در بسیاری از آشپزخانه ها بعضی از كابینت ها با درهای شیشه ای و به صورت ویترین ساخته شده اند تا از آنها برای به نمایش گذاشتن ظروف زیبا و تزئینی استفاده شود. این كابینت ها نیز نیاز به نورپردازی داخلی دارند. به این ترتیب ما نیاز به یك مجموعه منابع نوری داریم كه هریك به صورت جداگانه قابل كنترل باشند.

نور كافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی كه دارای یك هواكش یا هود در بالای اجاق گاز هستند به راحتی توسط چراغ هواكش تأمین می شود. اگر بالای اجاق گاز، هواكش مجهز به چراغ وجود ندارد باید یك چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود. همچنین بالای سینك ظرفشویی نیز به یك چراغ نیاز تا شب هنگام نور كافی برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی را برای ما فراهم كند. ترجیحاً هر یك از این چراغ ها باید دارای كلید كنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند.

برای تأمین نور كافی در سطح روی كابینت ها از آنجا كه اغلب این سطوح در زیر كابینت های دیواری قرار دارند به راحتی می توان از چراغ های مهتابی كه در زیر كابینت ها نصب می شوند بهره گرفت. به این ترتیب چراغ های نصب شده در زیر كابینت های دیواری بی آنكه دیده شوند و یا موجب آزار چشم باشند نور كافی را بر سطح روی كابینت ها می تابانند. چنانچه كابینت های زمینی عمیق باشند و نور محیط به اندازه كافی درون آنها را روشن نكند برای دسترسی راحت به وسایل داخل این نوع كابینت ها می توان چراغ های كوچكی در آنها نصب كرد كه با كلیدهای اتوماتیك كنترل شوند و با باز و بسته شدن در كابینت ها روشن و خاموش شوند.

اگر آشپزخانه شما محل صرف غذا نیز هست استفاده از چراغ های سقفی كه ارتفاعشان قابل تنظیم است درست در بالای میز غذاخوری ایده خوبی است. این چراغ ها می توانند هنگام صرف غذا روی میز را به خوبی روشن كنند و در مواقعی كه از میز استفاده نمی شود فضای كلی آشپزخانه را روشنایی ببخشند.

نورپردازی در فضای حمام و دستشویی از اهمیت كمتری برخوردار است و به سادگی با نصب چراغ های سقفی قابل اجرا است. در حمام و دستشویی علاوه بر چراغ های سقفی كه برای تأمین روشنایی محیط مورد استفاده قرار می گیرند نصب یك چراغ دیواری در بالای آینه نیز ضروری است اما توجه داشته باشید كه برای این منظور از چراغ های فلوئورسنت استفاده نكنید زیرا نور این چراغ ها موجب تغییر برخی از رنگ ها شده و تصویر شما را با رنگ های غیرواقعی در آینه منعكس می كنند.

نورپردازی قسمت های مختلف خانه ، هال ورودی، راهروها و راه پله ها را نیز فراموش نكنید. این اماكن در هر خانه ای باید از نور فراوان برخوردار باشند به خصوص راه پله ها كه در حفظ ایمنی و سلامتی خانواده و میهمانان اهمیت به سزایی دارد. در اینجا ایمنی مهم تر از زیبایی است  و بهترین روش نورپردازی روشن كردن مسیر حركت و سطح روی پلكان با چراغ هایی است كه به دیوار نصب می شوند و نور را به طرف پایین می تابانند. استفاده از چراغ های دیواری كار تعویض لامپ را نیز ساده تر می كند.

آنچه تاكنون بیان شد در جهت تأمین نور كافی و روشنایی لازم برای انجام فعالیت های گوناگون در هر یك از اتاق ها بود ؛ اما نورپردازی می تواند در جهت زیباسازی و جلب توجه بیننده به سوی اشیای تزئینی و ویژگی های زیبای یك اتاق نیز باشد. برای این منظور بهترین انتخاب چراغ های قابل تنظیمی هستند كه به صورت تك، دوتایی و سه تایی در بازار موجودند و پس از نصب در یك نقطه از دیوار می توان هر یك از آنها را به سمت دلخواه تنظیم كرد به صورتی كه محل مورد نظر ما را روشن كند. نور این چراغ ها را می توان به راحتی بر روی یك دیوار، یك تابلو و یا یك مجسمه دلخواه تنظیم كرد و یا حتی بخشی خاص از اتاق ( مانند محل قرارگیری شومینه و یا یك آرك در سقف ) را به وسیله آنها روشن كرد.

طبقات داخل كابینت های در شیشه ای را نیز می توان با استفاده از روش های گوناگون روشنایی بخشید. اما یكی از بهترین راه ها نصب چراغ های كوچك در زیر هر یك از طبقات ، و یا در مواقعی كه طبقات شیشه ای هستند نصب یك لامپ در قسمت بالا و یا پایین كابینت است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.