تبیان، دستیار زندگی
لزوم مشاوره در ازدواج ( قسمت یازدهم ) در قسمت قبل به رفتارهای اختلاف انگیز زوجین و واكنش های دفاعی آنها پرداختیم . اینك در ادامه می خوانیم... پسر و دختری كه قصد ازدواج دارند و مشكل آنها "عامل اخلاقی" همسر آینده آن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشاوره ازدواج در رابطه با عوامل اخلاقی و روانی

لزوم مشاوره در ازدواج ( قسمت یازدهم )

مشاوره ازدواج در رابطه با عوامل اخلاقی و روانی

در قسمت قبل به رفتارهای اختلاف انگیز زوجین و واكنش های دفاعی آنها پرداختیم . اینك در ادامه می خوانیم...

پسر و دختری كه قصد ازدواج دارند و مشكل آنها "عامل اخلاقی" همسر آینده آنان است ، نیاز به مشاوره دارند.

یاری ها و توصیه های مشاور برای راهنمایی آنها می تواند به شرح زیر باشد:

1- مشاور باید مُراجع ( مراجعه كننده ) را به خصوصیات اخلاقی كه در زندگی مشترك خانوادگی نقش سازنده دارد و اساس و بنیان سعادت خانواده را پی ریزی می كند ، آشنا سازد؛ تا مراجعه كننده با توجه به توصیه های مشاور نسبت به انتخاب همسر خود اقدام كند.

مشاوره ازدواج در رابطه با عوامل اخلاقی و روانی

2- خصوصیات منفی كه موجب از هم گسیختن خانواده و اختلاف زن و شوهر می شود، باید برای مراجع تشریح گردد تا او در صورت وجود چنین ویژگی هایی در فرد مورد نظر، در تصمیم گیری خود تجدید نظر كند.

3- در انتخاب همسر مواردی مشاهده می شود كه برخی قابل گذشت است و احتمالاً قابل اصلاح ؛ مواردی هم هست كه نمی توان آنها را نادیده گرفت. مثلاً چنانچه فردی كمرو ، مستبد و لجوج باشد ، متفاوت است. كمرویی در امر ازدواج مشكل ایجاد نمی كند؛ ولی استبداد و لجاجت ، ریشه سعادت خانوادگی را قطع می نماید.

4- بعضی عوامل مؤثر در ازدواج عینی است، مانند مذهب، نحوه لباس پوشیدن ، سن و قیافه، كه شناخت آنها بسیار ساده است. ولی آگاهی به خصوصیات اخلاقی و روانی بسیار مشكل و پیچیده است. بنابراین برای شناخت آن باید مراجع را بصیرت داد تا بررسی و زمان بیشتری صرف نماید.

5- برای شناخت شخصیت و خصوصیات اخلاقی راه های متفاوتی وجود دارد. یكی از این شیوه ها كه نتایج عینی به دست می دهد؛

تست های شخصیتی است. چنانچه مراجع مایل باشد خود را بهتر بشناسد و ویژگی های شخصیتی خود را در زمینه های مختلف ارزیابی كند مشاور باید او را به متخصص آزمون ارجاع دهد.

6- مواردی هست كه دختر و پسر برای اطمینان از توافق اخلاقی به مشاور مراجعه می نمایند؛ و هر دو تمایل دارند تست شوند. مشاور در این مورد نسبت به اجرای تست و بررسی خصوصیات اخلاقی آنان اقدام می كند؛ چنانچه نتایج به دست آمده هماهنگی را در ابعاد مختلف اخلاقی تأیید نمود، در این زمینه به آنان اطمینان خواهد بخشید.

7- ممكن است پسری تحت تأثیر یك عامل بارز و برجسته نظیر زیبایی ، دیگر خصوصیات را نادیده بگیرد و بخواهد با دختری ازدواج كند. مشاور باید او را به اهمیت عوامل دیگر به ویژه عوامل اخلاقی توجه دهد. ارزیابی یك بعدی و دید یك جانبه در همسر گزینی آفتی است كه درخت پر بار خانواده را از پای در می آورد.

9- از آن جا كه خصوصیات اخلاقی در زندگی نقش مهمی دارد باید مشاور مراجع خود را برای شناخت همسر آینده به منابع مختلف ( همسایه ها – همكاران – دوستان و ... ) راهنمایی كند؛ و نیز آنان را به ضرورت شناخت جّو اخلاقی خانواده، خویشاوندان، دوستان و پدر و مادرآگاهی دهد. پس از مطالعه و بررسی و شناسایی كامل خانواده و خصوصیات اخلاقی همسر مورد نظر است كه می توان اطلاعات به دست آمده را مقایسه و تجزیه و تحلیل كرد و براساس نتایج حاصله تصمیم مناسب را گرفت.

مشاوره ازدواج در رابطه با عوامل اخلاقی و روانی

منبع: مشاوره در آستانه ازدواج تالیف سید مهدی حسینی بیرجندی

گردآوری: زهره پری نوش

در قسمت بعد در مورد سن ازدواج مطلبی ارائه می گردد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.