تبیان، دستیار زندگی
ریباند کردن: در بسکتبال ریباند کردن را می‌توان بسادگی به عنوان به دست آوردن مالکیت توپ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش گام به گام بسکتبال (15)

آموزش گام به گام بسکتبال 15

ریباند کردن

در بسکتبال ریباند کردن را می‌توان بسادگی به عنوان به دست آوردن مالکیت توپ بعد از یک شوت ناموفق، تعریف کرد. در این میان دارای اهمیت است که بازیکنان مهارتهای ریباند کردن تدافعی و تهاجمی را یاد بگیرند. هدف ریباند تهاجمی حفظ مالکیت توپ و هدف ریباند تدافعی تلاش برای به دست آوردن توپ است. ریباند کردن، بخش عمده هر مسابقه در تمامی سطوح است. در واقع ریباند دارای تأثیر بیشتری در بازی بازیکنان جوان‌تر است، زیرا در مراحل اولیه بسکتبال درصد بیشتری از شوتها ناموفق خواهند بود.

عوامل ریباند

ریباند کردن مانند دفاع و حرکت بدون توپ در حمله، نیازمند عزم راسخ و تحمل سختی است. هر چند قدبلند و توانایی پریدن امتیاز است اما کلیدهای ریباند تصمیم و مهارت است. آمار بهترین ریباند‌کننده‌ها در بسکتبال حرفه‌ای یا دانشگاه، فهرستی از بازیکنان بلندقد یا با برش عمودی زیاد نیست. این مطلب درباره رده سنی دبیرستان و ابتدایی نیز درست است. ریباند کردن بیش از عوامل فیزیکی نیازمند تلاش قابل توجه و اجرای صحیح مهارتهای مورد نیازاست.

بدون شک توانایی‌های خاص بدنی  باعث برتری ریباند‌کننده‌ها است. بازیکنانی که بلند قد هستند، دستهای بلند دارند، میان تنه بزرگ دارند، پاهای ورزیده دارند و بالاتنه عضلانی دارند، بر دیگر بازیکنان برتری خواهند داشت.

توانایی پرش عمودی بدون تردید، سرمایه با ارزشی برای ریباند کننده است. هدف مربیان باید این باشد که ببینند همه بازیکنان مهارتهای ریباند را فرا بگیرند و به یادگیری مهارتهای پرش اکتفا نکنند. معنای این حرف آن نیست که شما مشوق بازیکنان برای پیشرفت در توانایی پریدن و به حد کمال رساندن آن نباشید. از برنامه‌های قدرتی و دیگر وسایل برای بالا بردن پرش عمودی بازیکنان در تمرینات خود استفاده کنید اما علاوه بر کمک به آنها برای پریدن در حداکثر ارتفاع، شما باید همچنین مطمئن شوید آنها بطور صحیح می‌پرند. مهارت صحیح پرش شامل خم کردن زانوها، پرش روی دوپا و استفاده از پرتاب کردن دستها برای رسیدن به حداکثر کشش بدن است. آموختن این روش برای پریدن نه تنها توانایی پرش آنها را به حداکثر ممکن افزایش می‌دهد بلکه به آنها کمک خواهد کرد در حالت پرش تعادل خود را حفظ کنند و تعداد خطاهای شارژ (حمله) با قسمت بالایی پشت بدن آنها را کاهش می‌‌دهد.

تشویق بازیکنان به ریباند

تشویق بازیکنان به ریباند

اولین گام در آموزش ریباند، قانع کردن بازیکنان است در این مورد که یادگیری و اجرای این مهارت در موقعیتهای بازی برای آنها اهمیت و مناسبت دارد. توضیح دهید که تیم کامل آن نیست که فقط شامل بلندترین بازیکنان باشد، در موقعیت پست بازی کنند یا توانایی پرش استثنایی داشته باشند بلکه تیمی است که در ریباند کردن استاد باشد. اگر شما از این گام اول بی‌توجه بگذرید احتمالاً از اجرای ریباند بازیکنان مطمئن خود در طول فصل ناامید خواهید شد.

دلایل ریباند

دلایل محکمی به بازیکنان ارائه دهید که چرا ریباند کردن مهارتی است که همه بازیکنان باید در آن به استادی برسند. آنها باید لغت ریباند را در معنای با اهمیت آن یعنی به دست آوردن و حفظ کنترل توپ و نقش کلیدی آن در نتیجه‌گیری تهاجمی تیم، در نظر آورند.

مالکیت توپ

بندرت بازیکنی وجود دارد که دوست نداشته باشد توپ را شوت کند. هرچند ممکن است ساده به نظر بیاید اما به آنها یادآوری کنید که نمی‌توانند شوت کنند، اگر توپی در اختیار نداشته باشند. ریباند اولین راه به دست آوردن و حفظ مالکیت توپ است در سمتی که تیم حمله خود را انجام می‌دهد، ریباند تهاجمی حفظ مالکیت توپ است که گاهی به یک گل سریع و آسان منجر می‌شود.

ضدحمله

توانایی یک تیم برای شروع ضد حمله بستگی کامل به ریباند ولودادن توپ به وسیله حریف دارد، به همین دلیل تیمهایی که ضد حمله خوب دارند همچنین دارای ریباند دفاعی موثری نیز هستند. صرف نظر از این که سبک حمله شما سریع یا کند باشد، راهبردهای اولیه شما باید بر بردن سریع توپ به زمین حمله، تأکید داشته باشد. این روش از آمدن همه بازیکنان تیم حریف به زیر سبد شما برای یک ریباند تهاجمی بعد از انجام یک شوت، جلوگیری می‌کند. بازیکنان اغلب ضد حمله را دوست دارند لذا تشویق آنها به تمرکز کردن روی ریباند باید کار آسانی باشد، با عبارتی ساده‌ این مطلب را در ذهن آنان جای دهید: بدون ریباند، ضد حمله‌ای وجود نخواهد داشت.

برنده شدن

شاید قویترین دلیلی که درباره اهمیت ریباند می‌توانید به بازیکنان ارائه دهید، این باشد که موفقیت در ریباند با برنده شدن در مسابقات، کاملاً قرین است. یک دوره تحقیق 10 ساله درباره ارتباط ریباند و برنده شدن در مسابقات، نشان می‌دهد که تیمهایی که بیش از حریف ریباند کرده‌اند، 80 درصد مسابقات خود را برنده شده‌اند. پیشتازان در ریباند در سطح کشور تعداد مسابقه بیشتری را از دارندگان بالاترین آمار در شوت منطقه ای و پرتاب آزاد برنده شده‌اند. این آمار بیان می‌کند که تیمهایی که مالکیت توپ را فقط بعد از گل زدن حریف به دست می‌آورند، در بهترین حالت در ازای هر امتیاز حریف امتیازی کسب خواهند کرد. ریباند موثر به یک تیم اجازه می‌دهد تا حریف را پشت سرگذارد.

                                                                                                           منبع: کتاب مهارت‌ها و تمرین‌های بسکتبال