تبیان، دستیار زندگی
نشست صنفی «خانه‌سینما» كه قرار بود با حضور «سامان مقدم»،‌ «مازیار میری» (كه نسبت به عدم انتخاب فیلم‌های‌شان در جشنواره معترض بودند) برپا شود، با حضور ساداتیان، امیریوسفی و با محوریت «حمید فرخ‌نژاد» برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراض سازندگان آتشکار و به رنگ ارغوان

اعتراض سازندگان آتشکار و به رنگ ارغوان

نشست صنفی «خانه‌سینما» كه قرار بود با حضور «سامان مقدم»،‌ «مازیار میری» (كه نسبت به عدم انتخاب فیلم‌های‌شان در جشنواره معترض بودند) برپا شود، با حضور ساداتیان، امیریوسفی و با محوریت «حمید فرخ‌نژاد» برگزار شد.

به گزارش امروز سیدجمال ساداتیان و محسن امیریوسفی با حضور حمید فرخ‌نژاد، در جلسه‌ای كه در «خانه سینما» برگزار شد، به تشریح آخرین وضعیت فیلم‌های «به رنگ ارغوان» و «آتشكار» كه مشكلاتی در زمینه نمایش یا حضور در جشنواره‌ها دارند، پرداختند.

بنا بر این گزارش، «حمید فرخ‌نژاد» در ابتدای این نشست گفت: زمان جشنواره‌ها همیشه اعتراضاتی نسبت به عدم حضور بعضی از فیلم‌ها در جشنواره می‌شود و ما می‌خواهیم بدانیم چرا دو فیلمی كه پروانه نمایش دارند، در جشنواره شركت نمی‌كنند و می‌خواهیم این بار این جریانات از زبان مالكین این دو فیلم مشخص شود.

 ساداتیان: هنوز هیچ‌نظر رسمی از طرف وزیر ارشاد به ما ابلاغ نشده است

سپس «سیدجمال ساداتیان» گفت: مثل هر كار سینمایی دیگری وقتی می‌خواستیم «به رنگ ارغوان» را بسازیم تمام مراحل اداری آن مثل هر فیلم دیگری طی شد و پروانه ساخت آن از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد.

حوالی جشنواره سال 83، وزارت ارشاد به ما اعلام كرد كه وزارت اطلاعات خواستار دیدن فیلم است. در ادامه حرف و حدیث‌هایی كه پس از نمایش اولیه فیلم در وزارت اطلاعات به وجود آمد باعث شد كه آیت‌الله یونسی وزیر وقت اطلاعات خواستار دیدن این فیلم شود و ما پس از صحبت‌هایی با آقای روحانی دبیر شورای امنیت ملی، فیلم را در شورای امنیت ملی به نمایش درآوردیم. پس از آن آقای روحانی به ما اعلام كرد كه فیلم در جشنواره فیلم فجر شركت كند اما برای اكران فیلم اندكی تأمل داشته باشیم. چندی بعد روزی جلسه‌ای در دفتر آقای یونسی رفتیم و آقای حاتمی كیا با ایشان مذاكراتی داشت كه آقای یونسی در این جلسه عنوان كردند باتوجه به جذب انتخابات بهتر است فیلم پخش نشود و پخش آن بعد از انتخابات صورت گیرد.

وی افزود: در این جلسه حاتمی كیا عنوان كرد كه بخشی از حقوق معنوی كار متعلق من است كه از آن می‌گذرم ولی حقوق مادی تهیه‌كننده باید حفظ شود كه آقای یونسی هم رضایت خود را برای خرید حقوق مادی فیلم از تهیه كننده اعلام كرد.

ساداتیان ادامه داد: پس از آن در چند جلسه شخصی از وزارت اطلاعات به دفعات به ما مراجعه كرد اما صحبت جدی از خرید در این میان رد و بدل نشدو در این میان، گویا آقای یونسی فكر كرد كه این جلسات به خرید فیلم منجر شده و همین شائبه دراین سالها مدام در مطبوعات و خبرگزاری‌ها تكرار می‌شد.

تهیه‌كننده «به‌رنگ ارغوان» گفت: پس از اعلام موضع اخیر آقای یونسی در این باب كه فیلم خریداری شده، ما نیز سند فیلم را منتشر كردیم تا همه بدانند مالكیت فیلم هنوز در اختیار من است. حتی 25 درصد مشاركتی را هم كه شخص دیگری در پروژه داشت به علت شكایت‌های او خریده‌ام و سند جدید فیلم كه در ماه آبان تنظیم شد من را به عنوان مالك فیلم معرفی می‌كند.

وی تصریح كرد: حتی در صحبت‌هایی كه با وزیر جدید اطلاعات داشتیم او فكر می‌كرد كه فیلم در زمان آقای یونسی فیلم خریداری شده و این تناقض در ایشان هم وجود داشت كه حق با چه كسی است. پس از جریاناتی كه در مورد فیلم به وجود آمد و پس از ساخت دو فیلم دیگر آقای حاتمی‌كیا، وقتی مطبوعات آثار او را نسبت به ساخته‌های قبلی اش ضعیف خواندند، «حاتمی‌كیا» بسته بودن فضا را مانع ساخت آثار متفاوت دانست و عنوان كرد كه نمی‌توان وارد این فضا شد. وزارت ارشاد هم كه متولی اصلی مسائل فرهنگی است همیشه در این سال‌ها به ما گفته كه چرا با وجود داشتن پروانه نمایش، فیلم نمایش داده نمی‌شود، در حالی كه مشكل اصلی فیلم در وزارت اطلاعات است و قطعا دو وزارتخانه بهتر می‌توانند با هم تعامل داشته باشند. حتی چند بار هم با مدیریت فعلی ارشاد تماس گرفتیم اما جواب قانع كننده‌ای از این مدیریت دریافت نكردیم.

وی ادامه داد: در طی چند سال اخیر نیز هر سال متقاضی شركت در جشنواره و جشن خانه سینما بوده‌ایم اما متأسفانه هر سال نتوانسته‌ایم فیلم را در جشنواره شركت دهیم. به عنوان آخرین راهكار، هفته گذشته نامه سرگشاده‌ای را خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر كردم و در آن از وی خواستم كه خارج از حوزه امنیتی جمعی فرهنگی فیلم را ببینند كه شاید شرایط آن تغییر كند و فیلم به نمایش دربیاید و ما هنوز هم منتظریم كه نظر صریح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را بشنویم كه هنوز هیچ نظر رسمی از طرف ایشان به ما ابلاغ نشده است.

‌امیریوسفی:تابع قوانین سینمای كشورم هستم

به گزارش فارس، در ادامه این نشست، محسن امیریوسفی، حمید فرخ‌نژاد را فصل مشترك این دو فیلم و بازیگر این دو فیلم مشكل‌دار خواند و در مورد شرایط «آتشكار» گفت: با رعایت تمام ضوابط اجرایی و قانونی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه ساخت گرفت و در سال 85 فیلمبرداری آن انجام شد و با شرایط سختی فیلم را برای شركت در جشنواره فیلم فجر آماده كردیم.

وی ادامه داد: سال قبل ممیزی‌هایی نسبت به فیلم اعمال شد كه ما در فرصت كم باقیمانده تا آغاز جشنواره نتوانستیم آنها را اعمال كنیم و هم اكنون پس از یك سال هنوز وضعیت بلاتكلیفی فیلم ادامه دارد.

امیریوسفی در ادامه تصریح كرد: پس از جشنواره سال گذشته برای نمایش عمومی فیلم اقدام كردیم و با اعمال اصلاحیه‌های گفته شده توسط ارشاد، موفق به اخذ پروانه نمایش فیلم شدیم و قرار بود فیلم اردیبهشت ماه سال جاری در گروه سینمایی عصر جدید اكران شود اما همان زمان، به ما گفتند برای اكران فیلم در فضایی بهتر صبر كنید و ما هنوز در همین وضعیت به سر می‌بریم.

امیریوسفی تصریح كرد: برخلاف اولین فیلمم «خواب تلخ» كه ابتدا در خارج از كشور به نمایش درآمد، قصد من اكران این فیلم در خارج كشور و حضور آن در جشنواره‌های داخلی است اما متأسفانه نتوانستیم با وجود داشتن پروانه‌های قانونی در جشن خانه سینمای امسال حضور داشته باشیم و در جشنواره فجر نیز فیلم از دید هیأت انتخاب رد شد. البته ممكن است هیأت انتخاب فیلم را نپسندیده باشد اما گویا موضوع اصلی فراتر از نپذیرفتن هیأت انتخاب است.

امیر یوسفی، جشنواره فیلم فجر را فرصتی برای حضور فیلم و دیده شدن برای همه دانست و عنوان كرد: فكر می‌كنم فیلمی با پروانه نمایش مثل «آتشكار» بتواند اكران شود. امسال تمام اصلاحیه‌ها را بر روی فیلم اعمال كرد‌ه‌ایم و حتی آقای اربابی دو بار در مصاحبه‌های‌شان خطاب به ما گفتند: «چرا برای نمایش فیلم اقدام نمی‌كنید و فیلم از نظر نمایشی مشكل ممیزی ندارد.».

وی ادامه داد: افراد زیادی هم چه در ارشاد و چه در میان هنرمندان فیلم را دیده‌اند و می‌گویند كه این فیلم در گیشه توفیق بسیاری خواهد داشت اما باز هم نمی‌دانیم چرا فیلم اكران نمی‌شود و به جز پروانه نمایش و مراحل قانونی طی شده، چه مسائلی است كه باید روشن شود. تنها موردی كه عملا می‌توانم به آن اشاره كنم این است كه نمی‌توانیم قرارداد نمایش فیلم را در شورای صنفی نمایش ثبت كنیم.

امیریوسفی تصریح كرد: گویا جریانی وجود دارد كه با آثار سینماگران نسل سوم مشكل دارد، در حالی كه جشنواره فیلم فجر امسال پر از فیلم‌های نسل‌سومی‌ها است و من به این قضیه، با دیدی مثبت نگاه می‌كنم.

وی گفت:‌ من از تمام تلاش‌های محمد آفریده، رئیس مركز گسترش سینمای مستند و تجربی كه در ساخت این فیلم مشاركت داشت و برای نمایش فیلم تلاش زیادی هم كرد، تشكر فراوان می‌كنم و امیدوارم امسال فیلم من اكران شود، اما نمی‌دانم چرا تاكنون فیلمی كه پروانه نمایش دارد، اكران نشده است.

امیریوسفی گفت: اگر لازم است می‌توان پروانه نمایش فیلم را به طریق قانونی باطل كرد و من هم هیچ اعتراضی در این زمینه نمی‌كنم، چون من به عنوان یك تبعه ایران تابع قانون سینمای كشورم، هستم. فیلمسازی هم هستم كه با ساخت فیلم‌های كوتاه شروع كردم و همیشه سعی كردم مستقل باقی بمانم ولی ناراحتم كه این فیلم هم به سرنوشت «خواب تلخ» دچار شد، چون «خواب تلخ»هم با وجود جایزه‌هایی كه گرفت و نظر مثبتی كه همه به آن داشتند، اكران نشد.

در ادامه این نشست، «حمید فرخ‌نژاد» در مورد وضعیت تهیه‌كنندگان دو فیلم «به رنگ ارغوان» و «آتشكار» گفت: هیچكدام از ما سرمایه‌ای در فیلمی نگذاشته‌ایم كه امروز نگران آن باشیم ولی این دو تهیه‌كننده سرمایه خود را به خطر انداختند. متأسفانه همیشه تنها لفظا گفته می‌شود كه مشكلات فیلم چیست و چیز مكتوبی در دست تهیه‌كنندگان فیلم وجود ندارد. سالها از ساخت اولین فیلمم «سفر سرخ» می‌گذرد كه آن فیلم هم نمایش داده نشد و من هنوز هم نمی‌دانم برای عدم نمایش فیلم با چه كسی طرفم و از هچه كسی باید جواب بگیریم. بعد از 8 سال از ساخت سفر سرخ مشخص نیست تصمیم‌گیرنده فیلم كجاست و كیست؟ ولی این مشخص است كه عده‌ای فراتر از قانون تعیین شده كشور عمل می‌كند و همین افراد باعث می‌شود، مسائلی از این دست پیش می‌آید.

 امیریوسفی: یك سال است كه دنبال اكران «آتشكار» هستم

«امیریوسفی» در ادامه این جلسه تصریح كرد: یك سال است كه دنبال اكران «آتشكار» هستم و به جز این قصدی ندارم. فیلم پروانه نمایش و پخش كننده مشخص دارد و شاید باید از شورای صنفی نمایش بپرسیم كه چرا این فیلم اكران نمی‌شود. وقتی پروانه نمایش فیلم حاضر می‌شود تا دو سال اعتبار دارد و من به همین قانعم اما متأسفانه نه پروانه فیلم لغو می‌شود و نه صادر می‌شود و این برای من آزاردهنده است. اگر راه حلی برای خروج از این بلاتكلیفی به من نشان دهند من بسیار خوشحال می‌شوم.

 انتقاد «فرخ‌نژاد» از عدم حضور «مازیار میری» و «سامان مقدم»

در ادامه فرخ‌نژاد با انتقاد از عدم حضور مازیار میری و سامان مقدم كه بانیان اصلی برگزاری این جلسه بودند، گفت: ما با این دوستان فكر كردیم كه قانونی‌ترین راه برای ابراز این مسائل، از طریق صنف است و تصمیم گرفتیم كه در نشستی، مسائل مربوط به فیلم‌ها را مطرح كنیم اما متأسفانه «خانه سینما» نیز در این میانه، موضع چندان معینی ندارد. انتظار ما از این خانه این است كه كه از حقوق صنفی ما كه اعضای آن هستیم دفاع كند و با وجاهتی كه دارد، از طریق قانونی حقوق اعضای خود را اعاده كند. متأسفانه ما هیچ موضعی از این خانه ندیده‌ایم در حالی كه حق ماست كه بخواهیم از ما حمایت شود.

ساداتیان: كار خانه سینما، فقط برپایی مراسم دفن هنرمندان و پخش بلیت‌ها نیست

«جمال ساداتیان» در ادامه این نشست، با اشاره به بحث سینمای فاخر گفت: مدتی است كه همه از سینمای فاخر حرف می‌زنند و من نمی‌دانم معیار موجود برای سنجیدن این سینما چیست و شاید معیارهای ما، با متولیان سینما در این مورد فرق دارد. زمان ساخت فیلم «آژانس شیشه‌ای» حرف‌های زیادی درباره آن زده شد اما این فیلم اكران هم شد و نتیجه نهایی اكرانش بیشتر به نفع سینما بود و امروزه این اثر جزو آثار فاخر سینمای ایران تلقی می‌شود.

وی افزود: متأسفانه «خانه سینما» كه باید حامی ما باشد گویا در شرح وظایفش ابهام دارد و نمی‌داند كه باید چه كند. ما هم نمی‌دانیم به كجا برویم و شكایت خود را به چه كسی مطرح كنیم.

این تهیه‌كننده ادامه داد: «به رنگ ارغوان» فراتر از سایر ساخته‌های حاتمی كیاست و اگر او را به عنوان كارگردانی متعهد و از نسل انقلاب قبول داریم باید فرصت عرض اندام به او بدهیم. متأسفانه كاری كه به خوبی انجام می‌شود پاك كردن صورت مسئله‌هاست و همیشه نیروهای جوان و مستعد خود را با این روش دلسرد می‌كنیم.

وی افزود: چهار سال است كه پیگیر نمایش این فیلم هستم و نمی‌دانم چه كنم و اداره نظارت و ارزشیابی مرا متهم می‌كند كه فیلم را اكران نمی‌كند. تمام نسخه‌های فیلم «به رنگ ارغوان»‌ توسط وزارت اطلاعات توقیف شده و من حتی نمی‌توانم فیلم را برای كسی نشان دهم تا بتواند درباره حل مشكل آن اقدامی كند. الان شرایطی به وجود آمده كه به جز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیچ مقام مسئولی به صورت رسمی نمی‌تواند در این زمینه‌ اقدام كند و این در حالی است كه خانه سینما، در این میانه تنها كار برپایی مراسم دفن هنرمندان فقید و پخش بلیت‌های سینما را انجام می‌دهد.

 فرخ‌نژاد: خوب است فیلم‌های ما را هم نشان بدهند

«حمید فرخ‌نژاد» در ادامه این جلسه با اشاره به نامه مشاور هنری رئیس جمهور در مورد فیلم «درباره الی» گفت: آقای شمقدری در مورد فیلم «درباره الی» عنوان كرده كه این فیلم با بودجه ارشاد و همكاری سینماگران متعهد این كشور ساخته شده است. سئوال من این است كه مگر بقیه هنرمندان از جای دیگری بودجه گرفته‌اند یا فیلم‌شان با همكاری هنرمندان دیگری ساخته شده؟ اگر این دلایل برای نمایش فیلم كافی است خوب است كه این فیلم‌ها را هم نشان دهد چون ما با شرایط دیگری فیلم نساختیم. امیدوارم متولیان فرهنگ و هنر این مملكت نگذارند دلسردی در دل سینماگران جای بگیرد و به سراغ ساخت فیلم‌های بی‌رنگ و بویی بروند كه در شأن این مملكت نیست. «به رنگ ارغوان» در سخت‌ترین شرایط ساخته شده و فقط به جرم نگاه متفاوت و تفاوت اندكی با شعارهای مطرح شده در مورد سینما در محاق توبیخ مانده. در حالی كه بسیاری از فیلم‌هایی كه در همان زمان ساخته شد، اكران شده‌اند و امروزه از یادها رفته‌اند. جامعه سالم به همه نوع سینما نیاز دارد و در شأن جامعه ما كه سینمایی متفكر می‌خواهد، نیست كه با فیلم‌ها اینگونه برخورد كند. محافظه‌كار شدن و ترسان و لرزان شدن سینمای ما، زنگ خطری است كه امروزه به صدا درآمده و امیدوارم این مشكل با درایت مسئولان حل شود.

فرخ‌نژاد در ادامه افزود: متأسفانه سینمای ما تابع سلایق شده و این به خاطر جنس سینماست كه هر كسی آن را با دید خود می‌بیند. در طول سال‌هایی كه از عمر سینمای نوین ایران گذشته تجربه ثابت كرده، مدیریت باز و تفكرات باز به سینما اوج می‌دهد ولی دید بسته و این تلاش كه مدام نكاتی را از فیلم استنتاج كنیم، همیشه باعث افت سینما می‌شود. مثل جریانی كه در زمان فیلم «مارمولك» به وجود آمد و همه دیدیم كه بعد از آن هیچ اتفاقی نیفتاد. این بسیار بد است كه افراد زیادی كه از نظر سینمایی نمی‌توانند تصمیم گیری برای سینما تصمیم بگیرند و امیدواریم این معضلات حل شود.

وی در پایان با اشاره‌ای مجدد به اولین فیلم خود «سفر سرخ» گفت: سالی كه این فیلم را ساختم، افراد بسیاری آن را دیدند و از آن استقبال كردند ولی سلیقه مدیران تلویزیون باعث شد این فیلم در هیچ جشنواره ای شركت نكند و تاكنون هم وضعیت آن مبهم مانده است.